X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דוח היועמ"ש לממשלה: "מבקר הרשות עשוי להוות כלי משמעותי בשיפור עבודת הרשות ובפיקוח על התנהלותה התקינה" צוות שמינה היועץ המשפטי לממשלה למציאת דרכים לחיזוק שלטון החוק בשלטון המקומי ממליץ על חיזוק מעמדו של מבקר הפנים
▪  ▪  ▪
דוח ביקורת [צילום: AP]

על-רקע ביקורת ציבורית קשה, עקב גילוי מעשי שחיתות בשלטון המקומי ובהם העמדה לדין של ראשי עיריות רמת השרון, בת-ים, נצרת עלית וירושלים ובראשן פרשת הולילנד, הקים היועץ המשפטי לממשלה באפריל 2014 צוות לבחינת דרכים לחיזוק שלטון החוק וטוהר-המידות בשלטון המקומי.
הצוות, שהורכב מנציגים ממשרד המשפטים, משרד הפנים, משטרת ישראל והשלטון המקומי, התבקש "לאתר פרצות וחסרים מנהליים המאפשרים את התפשטותה של שחיתות בשלטון המקומי ובו המלצות באשר לדרכים הראויות לצמצום תופעה זו".
הצוות נפגש עם ראשי רשויות מקומיות שונות, בעלי תפקידים בכירים ברשויות מקומיות, אנשי אקדמיה המתמחים בדיני השלטון המקומי ובחקר שחיתות, משפטנים בעלי ניסיון בתחום השלטון המקומי, גורמי אכיפת חוק, יועצים משפטיים לרשויות מקומיות ונציגי משרדי ממשלה.
בין סוגיות הליבה בהן התמקד הצוות נכלל גם "מעמדם של שומרי הסף ברשויות המקומיות", ובהם מבקר הפנים, שביחס אליו נקבע כי "מבקר הרשות עשוי להוות כלי משמעותי בשיפור עבודת הרשות ובפיקוח על התנהלותה התקינה".
הצוות, שלא ערך מחקר אמפירי אלא בחן את מה שהובא בפניו, הסתפק בבחינת "הצעות שנועדו להבטיח כי יהא ביכולתם של שומרי הסף למלא את תפקידם, וזאת תוך הפעלת שיקול-דעת עצמאי וחופשי מלחצים חיצוניים ובאופן שיקדם את טוהר-המידות בהתנהלותה של הרשות המקומית". מכיוון שכך תרומת הצוות היא במתן תוקף להצעות הקיימות בלבד.
הדרכה והנחייה
ואכן הדוח שהגיש הצוות בינואר 2016 הקיף המלצות שנדונו, בין היתר, בדוחות מבקר המדינה ושמשרד הפנים פועל להסדירן, כדלקמן:
א. קביעת תקנים ותקציב ללשכת המבקר: מתוך ראיה בחשיבות במתן כלים מתאימים בידי מבקר הרשות לבצע את תפקידו, המליץ הצוות למשרד הפנים להזדרז ולסיים את מלאכת קביעת התקנים בה הוא החל. דהיינו הצוות לא התייחס להיקף תקן כ"א ו/או לתקציב הרצוי, אלא כאמור רק קרא לסיים את העבודות בנושא.
ב. קביעת הוראות והנחיות פרטניות ביחס לדוח המבקר: הצוות קרא למשרד הפנים לפעול לקדם פעולות הדרכה והנחייה של מבקר הרשות, בכל הנוגע לעבודתו המקצועית רבות צורת הגשת דוח ביקורת. יצוין כי משרד הפנים התחיל בכך בשנת 2014 ויצר תוכנית הכשרה מחייבת למבקרים ברשויות המקומיות.
ג. הטיפול בממצאי המבקר: הצוות המליץ לאמץ את ההסדר מהצעת חוק העיריות 2007 לפיו ממצאים שהעלה המבקר המעלים חשש לקיומה של עבירה פלילית יועברו ליועמ"ש של הרשות, וממצאים שכאלה הנוגעים בראש הרשות, חבר מועצה, מנכ"ל הרשות או היועץ המשפטי שלה - ליועץ המשפטי לממשלה.
ד. קביעת מעמד שומרי הסף כפרמטר לצורך הסמכה כ"רשות איתנה": הצוות ממליץ כי במסגרת שיקול-הדעת המוקנה לשר הפנים בעת הכרזה על רשות מקומית כ"רשות איתנה" יבחן השר גם את היקף המשאבים העומד לרשות המבקר הפנימי והיועמ"ש הרשות המקומית.
ה. (דרך) מינויים של שומרי הסף ברשות: מבלי להכריע הוצע לאמץ את ההסדר האמור שבהצעת חוק העיריות; לחלופין, הוצע לכלול בוועדת המכרזים האמורה נציג מקצועי נוסף, אשר נושא עמו ניסיון וידע מקצועי מקרב עובדי המדינה ואשר ימונה על-ידי משרד הפנים.
לאור ההבנה כי מבקר הפנים ברשות המקומית, הוא לא רק פונקציית ביקורת, "אלא גם בהיותו אחד משומרי הסף ברשות המקומית", קובע הצוות כי "חיזוק עצמאותו של השלטון המקומי מחייב גם את חיזוקן של מערכות הפיקוח הפנימי, ובכלל זה של מבקר הרשות". וזאת אולי חשיבותו, בכך שהדוח לא רק מבטא את ההכרה שסמכות מנהלית מחייבת בקיומם של שומרי סף, אלא קובע כי כל דיון על הרחבת סמכויות לרשות מנהלית, מחייב תחילה בבחינה של אפקטיביות שומרי הסף. תרומה נוספת שניתן למצוא בדוח זה הוא שבחינה שכזו ע"י הרגולטור מחייבת גם בבחינת המשאבים שמעמיד אותו גוף למבקר הפנים.

המחבר עוסק בביקורת פנימית ברשומ"ק, ובמשפט אזרחי-מסחרי.
תאריך:  14/02/2016   |   עודכן:  14/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חיזוק מעמדו של מבקר הפנים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מדוע לא דורש - 'עצמאות' ?
לדורש ההטבות  |  14/02/16 12:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק סיבוש
משיטוטיו של גליציאנער בנתיבי הפצה קדמוניים של סחורות, רעיונות ומילים
גרשון אקשטיין
אני מצביע על מספר נושאים בתחום המדיני ביטחוני לאור המצב, שיש לתת עליהם את הדעת, מכיוון שהם מחייבים פתרון לכאן או לכאן והם: ראש הממשלה הבא, המנהרות בעזה מה עושים?, תנו להם רובים התגובה המיידית לטרור, שתי מדינות לשני עמים, האמנם? האם יש עם פלשתיני? ומתווה הגז
יובל לובנשטיין
הפלאפל הוא ראי מעולה למה שקורה אצלנו בשוק המזון, המסעדות והאלכוהול - הכול מופקע וככל שמפקיעים יותר, הרי זה משובח. נכון ישנם גם יוצרי דופן - באיקאה מחיר מנת הפלאפל הוא 5 שקלים, שקלים, בשוק הכרמל ל-7 שקלים ואצל שאר הגזלנים האחרים, מחירה מאמיר למחירים גם של 16-18 שקל וכל זאת ללא כל סיבה, למעט גזלה לאור היום
הרב אליהו קאופמן
צריך להתגונן ולעצור את זרימתם של ילדים פלשתינים לטרור הזה אבל בבקשה לא להיתמם ולא לנסות "לחקור את הסיבות" שילדים וילדות אוחזים בנשק. אם מדובר אומנם בגורי חיות דו רגליות הרי שמסתמא שהן אינן שייכות רק לעם או לדת אחת בלבד, אלא להרבה עמים שהייאוש והכיבוש הכו ומכים בהורי גורי החיות הללו
ראובן לייב
הענקת רישיון-נהיגה כבר מגיל 17 תורמת לא מעט לריבויין של תאונות הדרכים, ועל כן הגיעה סוף-סוף העת להסיק את המסקנות הדרושות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il