X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משה דן מדריך תיירים מוסמך, סופר ופובליציסט מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

המאבק להצלת עמונה, כמו המאבק נגד פינוי היהודים מרצועת עזה וצפון השומרון, וההינתקות חושף את הפוליטיזציה של מוסדות היסוד של המדינה - צה"ל, פרקליטות ובג"ץ. אין מדובר בשלטון החוק אלא באכיפה שרירותית של חוקים שנוצרו על-ידי פקידים ממונים, יועצים משפטיים וביורוקרטים
▪  ▪  ▪
עמונה [צילום: פלאש 90]

ההחלטה להרוס 40 בתים בעמונה עד סוף 2016 חושפת שחיתות ופוליטיזציה של מוסדות יסוד של המדינה. תהליך זה הוא פשוט הונאה המגובה משפטית. ההרס הממתין לעמונה בראשות קומץ של קציני צה"ל ופקידי מדינה שלא נבחרו, שאינם מחויבים לתת דין וחשבון לאיש, ומוטים, מסכן את העקרונות הבסיסיים של המדינה.
עמונה נבנתה בשנת 1995, בתמיכת משרד הבינוי והשיכון, על גבעה לא מיושבת המשקיפה על עפרה. על זכות קיומה של עמונה ערערו תנועות שלום עכשיו ויש דין; שטענו כי הקרקעות שעליהן מוקם הישוב הן בבעלות פרטית של פלשתינים.
המנהל האזרחי - הסמכות החוקית ביהודה ושומרון - הסכים לטענה, ואליו הצטרפה ישראל. בשל כך, עמונה היא למעשה מקרה מבחן של הדמוקרטיה הישראלית. בהתבססו על הסכמה זו, הורה בית המשפט הגבוה לצדק על הריסת הישוב. עם זאת, עצם שאלת הבעלות על קרקע לא התבררה ולא הוכרעה על-ידי בית משפט, והערבים.
הטוענים לבעלות לא הציגו ראיות תקפות המעידות כי הם אכן הבעלים. כך, מוצגת החלטת בג"ץ כקביעה לגופו של עניין הבעלות, בשעה שהיא אינה כזו. בג"ץ אינו ערכאה הבודקת ראיות ככלל, והוא אינו קובע עובדות ואינו מכריע בסוגיות של בעלות על קרקע. הוא מסתמך על הטענות העובדתיות שמוגשות לו על-ידי המדינה (המנהל האזרחי והפרקליטות). כל עוד המדינה אישרה כי יהודים בנו באופן בלתי חוקי על אדמה פלשתינית פרטית, ודורשת כי הבתים בעמונה ובמקומות אחרים ייהרסו, בג"ץ למעשה היה חייב להורות על הריסת היישוב.
הבעיה נובעת מכך שהאזורים שנכבשו על-ידי צה"ל במלחמת ששת הימים נמצאים תחת כיבוש צבאי ולמפקד הצבאי יש סמכות בלעדית עליהם. היות שמזרח ירושלים סופחה ב-1980 ורמת הגולן ב-1981, רצועת עזה פונתה ב-2005, ושטחי A ו B הועברו לרשות הפלשתינית במסגרת הסכמי אוסלו בתחילת שנות ה-90, רק שטח C של יהודה ושומרון נותר תחת שלטון צבאי.
כשלוחה של צה"ל, פועל המנהל האזרחי. כשהוקם המנהל האזרחי, ניתנה לו בין היתר הסמכות להחליט בשאלות של בעלות על קרקע, והוא בכוונה החליט להחיל את החוק הירדני היות שהאזור היה תחת הכיבוש הירדני, למרות שלא היה מחויב לעשות כן, בלי לערוך בירור משפטי של הסוגיה. זהו המצב החוקי בישראל.
המנהל האזרחי פועל כממשלה נפרדת ללא שקיפות וללא מתן דין וחשבון על תפקודו. זה בלתי דמוקרטי ובלתי צודק. היות שלפני הכיבוש הירדני היה האזור תחת המנדט הבריטי שניתן על-ידי חבר הלאומים, כלומר היה כפוף לחוק הבינלאומי, הרי שהבסיס המשפטי הנכון צריך להיות חוק המנדט. המנדט שילב את חוקי הקרקעות העותומניים שחוקקו בשנת 1858, ויזם סקרי קרקע וחילק ללא תמורה קרקעות לתושבים הערבים. הירדנים בעקבותיהם המשיכו בחלוקה חופשית של קרקעות לערבים וברישום טענות לבעלות, ובכך שינו באורח חד-צדדי את המצב המשפטי.
כך, בעבר על קרקע שניתנה במתנה חלו הגבלות ותנאים, כגון שימוש הקרקע (הנאה) בתוך פרק זמן מסוים עד 10 שנים, בהתאם לקטגוריה של הקרקע ותשלום מיסים עליה. אם הקרקע לא הייתה בשימוש ולא שולמו עליה מיסים, חזרה זכות הבעלות עליה לריבון/המדינה. זכות הירושה של קרקעות אלו לא ניתנה. הירדנים שינו את החוק על-ידי הקצאה לתמיד של קרקעות שניתנו במתנה, כאילו נרכשו בבעלות פרטית, לרבות מתן זכויות הורשה. הם גם ביטלו תשלום של מיסים עליהן. יתר על כן, לפי החוק הירדני, מכירת קרקע ליהודי נחשבת לעבירה שיש בצידה עונש מוות. מאות מתווכי קרקעות ערבים פלשתינים נרצחו על-ידי כנופיות מקומיות או נשפטו לעונשי מאסר ארוכים. תחת איום זה, מוכרים פוטנציאליים פחדו לערוך עסקות.
כמו-כן, על-פי צו צבאי, רשומות רישום מקרקעין (טאבו) מוחזקות על-ידי המנהל האזרחי ואינן פתוחות אוטומטית, ורק הריבון / המדינה יכול היה לאשר לעיונם של אלה שלא נכללו ברישום בתקופה הירדנית, כלומר ליהודים. לכן היה קשה ליהודים לגלות מיהם בעלי קרקעות שניתן היה לרוכשן.
המאבק להצלת עמונה, כמו המאבק נגד פינוי היהודים מרצועת עזה וצפון השומרון, וההינתקות חושף את הפוליטיזציה של מוסדות היסוד של המדינה - צה"ל, פרקליטות ובג"ץ. אין מדובר בשלטון החוק אלא באכיפה שרירותית של חוקים שנוצרו על-ידי פקידים ממונים, יועצים משפטיים וביורוקרטים.
דוגמה בולטת לבעייתיות של החלטות שיפוטיות הנוגעות לעמונה היא התנגדותו של היועמ"ש אביחי מנדלבליט לחקיקה של הכנסת שנועדה להציל את עמונה. כפרקליט הצבאי הראשי של צה"ל בין השנים 2004 ל-2011, היה מנדלבליט אחראי להתקפה האכזרית של צה"ל על עמונה ב-2005, להחרבתם של מיגרון ושל בתי יהודים באזורים אחרים, והוא אחראי להכרזה כי הקרקע שעליה בנוייה עמונה היא בבעלות של ערבים. מעורבותו בנושא נגועה אפוא בניגוד אינטרסים מובהק.
תוכניתו של מנדלבליט להרוס את עמונה ולבנות אותה מחדש במקום אחר היא מסוכנת משום שהיא מחזקת את סמכותו של המנהל האזרחי ואת המערכת הבלתי הוגנת שעל פיה נקבעת בעלות על קרקעות.
הישרדותה של עמונה היא אפוא מקרה מבחן ליכולתם של ההליך השיפוטי בישראל ולשלטון החוק להתגבר על הדיקטטורה של השלטון הצבאי. זהו מקרה מבחן לשאלה אם ממשלת ישראל תפעל בצדק ובאנושיות ותגן על זכותם של יהודים לחיות ביהודה ושומרון.
זהו מקרה מבחן לשאלה אם לנבחרים יש כוח, כלומר אם יש בכלל משמעות לתהליך החקיקה. ביסודו של דבר, זהו מקרה מבחן לדמוקרטיה הישראלית.

תאריך:  10/09/2016   |   עודכן:  10/09/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למה דווקא עמונה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
סיפורי מעשיות לילדים מפגרים
הירונימוס  |  10/09/16 15:01
 
- אני משער שהירונימוס צאצא של
בבר  |  10/09/16 19:08
 
- אדון בבר
הירונימוס  |  10/09/16 22:04
 
- ואעפ"כ, הירונימוס מצאצאי הערב-
שכנאי  |  10/09/16 22:52
2
המנהל האזרחי
אבי22  |  10/09/16 19:39
 
- לצערנו הרב יש די הרבה אמת
על דברי אבי22  |  10/09/16 21:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי ניסן
ומסרבים להתעורר מהאובססיה    אצל כל אומות העולם וביניהן המצבים משתנים. רק אצלנו אין מסתפקים ב"שלום בר-קיימא"
נסים ישעיהו
אנחנו מובטחים שלא נוסיף לשתות את כּוֹס הַתַּרְעֵלָה, מי כן ישתה אותה? הרי על-פי הסוד הכלל הוא שחייב להיות כופר נפש, שמישהו רע ימות תמורת הטוב אשר ניצל
יוני בן-מנחם
בחמאס טוענים כי יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, חשש מפני מפלה של החמאס    בכיר בפתח: מחמוד עבאס חושש מהדמוקרטיה יותר מאשר הוא חושש מהכיבוש הישראלי
איתמר לוין
בסיומו של שבוע בו כיכבה רכבת ישראל בכותרות, כמה עובדות ומחשבות עליה - וגם על אמצעי תחבורה ציבורית אחרים. השורה התחתונה: יש מקום לשיפור ניכר
אלברט שבות
אילו הוויכוח שלנו עם הערבים הסתכם בשאלת יהודה שומרון וחבל עזה - הוא היה נפתר מזמן    אהוד ברק ביקש לסכמו ולפתור אותו עם ערפאת    אולמרט הציע פתרון כולל ואפילו הלך יותר רחוק מברק, אך ברגע האחרון הפלשתינים חזרו מהסיכומים בגלל סלע המחלוקת המרכזי של זכות השיבה הנוגע בעיקרון העל של "הבעלות על האדמה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il