X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לשכת המבקרים הפנימיים העולמית פרסמה נהל יעץ המאפשר קבלת תמונה כוללת על מידת הכיסוי של ספקי ההבטחה (assurance) השונים על תהליכי ניהול הסיכונים והבקרה בארגון
▪  ▪  ▪
ניהול סיכונים [צילום: ישי דובדבני]

הצגת הסוגיה
בכל ארגון ישנן פונקציות המספקות הבטחה1 (Assurance) ביחס לניהול הסיכונים ואפקטיביות הבקרה, המלמדות האם הארגון אכן מזהה את הסיכונים ופועל לצמצמן (אל מתחת לרמת התאבון לסיכון). פונקציות אלה (המכונות "ספקי הבטחה") המוצגות במודל שלושת קווי הגנה2, יכולות להיות פנימיות (כגון: קצין ציות, קצין ניהול סיכונים, פונקציות בקרה וביקורת פנימית) או חיצוניות (כגון: רו"ח-מבקר ויועצים חיצוניים) וצריכות, כל אחת בתחום פעילות, לספק להנהלה משוב על עמידת הארגון ביעדים.
כדי להבטיח שהחלטותיה מחד ודיווחיה (לרגולטור וכו') מאידך שלמים ונאותים, מפעילה הנהלה בכירה אמצעים שונים לצורך קבלת דיווח על אופן ניהול הסיכונים ותפקוד הבקרה הפנימית. למעשה השגת הבטחה (assurance) על עמידת הארגון ביעדים שנקבעו, הוא אחד מתחומי אחריותה העיקריים של הנהלה, וכדי שהיא תעמוד בחובה זו עליה לנקוט בתהליכים מוסדרים ושיטתיים לזיהוי והערכת סיכונים, וכן להבטיח כי תהליכי קבלת החלטות מתחשבים בהערכות אלה. כי הרי כיסוי הבטחה לא מספק עלול להביא לכך שהארגון לא יתייחס לסיכונים משמעותיים ו/או יגבש ביחס אליהם הערכה שגויה (כגון, קביעה שהסיכון לא מהותי לארגון בעוד שהוא כן).
ברם, כיצד יכולה אם כן הנהלה לדעת שהדיווח של גורמי ההבטחה השונים על תהליכי ניהול סיכונים והבקרה שלמים, כאשר מתן הבטחה מתבצע ברמות שונות ועל-ידי ספקי הבטחה שונים, הנבדלים זה מזה באחריות הדיווח שלהם, ברמת אי-התלות שלהם (מהפעילויות עליהם הם מספקים הבטחה) ובאמינות המיוחסת לדיווחיהם?
הפתרון
מה אם כן הדרך שבה יכולה הנהלה להבטיח כי המידע שברשותה, המגיע מספקי הבטחה שונים, לא זו בלבד שהוא מעניק לה תמונה שלמה ומהימנה, אלא שהפונקציות הללו פועלות באורח אופטימלי (ללא כפילות ו/או פערי כיסוי)? ונזכיר כי סוגיה זו הנה קריטית כיוון שלא זו בלבד שהנהלות תלויה בהחלטותיהן בדיווחים של גורמי הבטחה, אלא שעל-פי רוב אין להן יכולת לדעת, בעת קבה"ח, מהי המהימנות של אותם דיווחים. נדמה כי כעת ניתן לדבר מענה.
לאחרונה פרסמה3 לשכת המבקרים הפנימיים העולמית נוהל יעץ המציע כלי חדש, מפת הבטחה (assurance map), המציג בצורה ויזואלית את מידת הכיסוי של כל אחד מספקי ההבטחה. המפה הנה למעשה מטריצה הכוללת מידע חזותי על סיכוני הארגון מכל ספקי שירותי ההבטחה הפנימיים והחיצוניים המכסים את הסיכונים הללו. תיאור חזותי זה יכול גם לחשוף קיומם של פערי כיסוי וכפילויות של גורמי הבטחה. ספקי הבטחה רשאים להשתמש במפה לתיאום פעילותם והיקף שירותיהם, על-מנת למנוע כפילות ו/או כיסוי מיותר של הבטחה בתחומים ובתהליכים הנמצאים כבר תחת בדיקה, זאת כמובן למעט במקרים בהם ההנהלה הבכירה מבקשת לקבל חוות דעת שנייה או לבדוק פעמיים דיווח על סיכון ברמה גבוהה, על-ידי ספק הבטחה אחר.
כיצד עושים זאת?
פיתוח מפת הבטחה מחייב מאמץ של כלל ספקי שירות הבטחה, כאשר הביקורת הפנימית, לאור הפרספקטיבה הרחבה שלה, יכולה להיות הגורם המתאים ביותר לערוך מפת הבטחה הוליסטית לארגון. הדרך המומלצת היא לעצב מפת הבטחה כמטריצה המפרטת, בעמודה הראשונה, את קטגוריות הסיכון, עם עמודות נוספות לכל ספק הבטחה, באופן המאפשר קביעת היקף כיסוי הבטחה, ביחס לכל קטגוריית סיכון בארגון.
המנדט להכין מפת הבטחה עשוי לבוא מההנהלה הבכירה או מהדירקטוריון; באופן ספציפי, ועדות ביקורת או ועדת ניהול סיכונים או באמצעות יוזמה עצמית של מבקר הפנים. מפת הבטחה עשויה להיות פשוטה או מסובכת, זאת בהתאם לארגון; עם זאת, השלבים ליצירת מפת הבטחה קבועים, זאת ללא קשר לתכנון, כדלקמן:
א. זיהוי מקורות מידע סיכון
ניהול סיכונים בארגון הוא תהליך הנוגע בכל היחידות בארגון, לכן מידע על-אודות סיכונים יהיה קיים כמעט בכל התחומים בין אם זה נראה כמו מידע על סיכונים ובין אם לא. עם זאת כדי לזהות את מקורות הסיכונים יש לסקור את המסמכים המרכזיים בארגון ובהם: החלטות הנהלה בנושא סיכונים (תיאבון לסיכון), מסמכי אסטרטגיה, הערכות סיכונים, מדיניות, דוחות בקרה, פרוטוקולים של ישיבות הנהלה/דירקטוריון, ועדות ביקורת ועוד.
ב. הצגת הסיכונים בקטגוריות סיכון לצורך קבלת פרספקטיבה כוללת
כיוון שניהול סיכונים מבוסס על הערכות (מה מהווה סיכון, ומה משקלו) יתכנו הערכות שונות בין הגורמים השונים המספקים הבטחה בתחום זה. אשר על כן, כדי למנוע פערים או כפילות בהערכה ומתן הבטחה לדירקטוריון, ניהול הסיכונים בארגון חייב להיות ערוך באופן המאפשר סקירה הוליסטית ומגובשת, כאשר קטגוריות הסיכון מחוברת ליעדים האסטרטגיים של הארגון.
ארגונים מסווגים לעיתים קרובות סיכונים לפי פונקציות עסקיות, יחידות, תהליכים או תוכניות, וחלקם אף עשויים להפעיל מסגרת אינטגרטיבית לניהול סיכונים. ברם, תהא השיטה אשר תהא, קטגוריות הסיכון הללו צריכות להתיישב עם היעדים האסטרטגיים של הארגון, וכן לכסות אזורים או תהליכים תפעוליים וסיכוני ציות ודיווח. פרקטיקה זו מבטיח שכל התחומים המשמעותיים יהיו כלולים בהליך והמידע הזה יונגש וידווח לדירקטוריון ולהנהלה הבכירה לפי הצורך.
נתונים אלה של קטגוריות הסיכונים שזוהו מתוך הערכות סיכונים ברחבי הארגון (אסטרטגי, תפעולי, פיננסי וכו') מוצגים במפת ההבטחה. אם הארגון לא מקיים הערכת סיכונים כוללת בארגון אזי ספקי הבטחה צריכים להיפגש כדי לפתח הבנה משותפת ולהסכים על קטגוריות הסיכון.
ג. זיהוי ספקי הבטחה
על-מנת להבטיח כיסוי שלם של כל האמצעים שהארגון מפעיל על-מנת להבטיח כי תהליכי ניהול סיכונים והבקרה מתנהלים באופן ראוי, נדרש לזהות את ספקי ההבטחה בארגון. כלי שיכול לסייע בכך הוא מודל שלוש קווי ההגנה, המבחין בין מקורות ניהול סיכונים לשלוש קבוצות פנימיות עיקריות (או קווי הגנה) בהתבסס על תפקידים ותחומי אחריות חיוניים. שני קווי ההגנה הראשונים כוללים גורמים מצמצמי סיכון פנימיים המדווחים להנהלה הבכירה. קו ההגנה השלישי - פעילות הביקורת הפנימית - המדווחים הן להנהלה הבכירה והן לדירקטוריון. שירותי הבטחה נוספים עשויים להינתן על-ידי מקורות חיצוניים כגון יועצים.
ד. איסוף מידע ותיעוד פעילויות הבטחה לפי קטגוריות סיכון
מפת ההבטחה כוללת, בנוסף לקטגוריות הסיכון, עמודות נוספות המתעדות את רמת כיסוי הבטחה על-ידי כל ספק שירותי הבטחה. עמודה לכל ספק ההבטחה, פנימי או חיצוני, בהתאם למודל שלוש קווי ההגנה. מידע זה אמור לתת אינדיקציה כללית לגבי רמת העצמאות של כל ספק.
ה. סקירה, פיקוח ועידכון מעת לעת של מפת ההבטחה
על הגורם האחראי ליצירת מפה ההבטחה להיפגש עם מנהלים ונותני ההבטחה על-מנת לאמת את הסיכונים שהם מכסים וכדי למלא את המידע החסר. כל ספק הבטחה יכול לתרום מידע להשלמת העמודה שלו על המפה, המתאר את השירותים שהם מבצעים הקשורים לכל קטגוריית סיכון.
סיכום
למן ראשית שנות ה-2000 נדמה כי אין מחלוקת שהשינויים הרגולטורים ובראשם חקיקת חוק SOX (שחלקים ממנו יישומו גם בישראל), שהנהלות נשענות יותר ויותר על גורמי בקרה וביקורת, כאשר הצפייה מפונקציות אלה היא לתת דיווח שלם, בראש והראשונה על האופן שבו הארגון מנהל סיכונים. דבר זה נקרא הבטחה, או assurance באנגלית, שתכליתו היא מתן משוב כנ"ל שאינו נשען על בדיקות חלקית או מדגמים (אלא בדיקה של כלל הנתונים). עם השנים נוצרו, עקב הרגולציה, יותר ויותר אורגנים, פנימיים וחיצונים, המספקים הבטחה, ובראשם הביקורת הפנימית.
כיוון שהנהלה, לאור היקף אחריותה, לא יכולה להישען בעיניים עצומות על גורמים אלה, עליה להבטיח כי הללו פועלים בצורה נאותה. עד כה חובה זו (של לבחון את 'שמירת השומרים') לא הייתה ברורה, והנהלות נשענו בעיקר על הביקורת הפנימית. עתה ישנו כלי, שאומנם ייועד לביקורת הפנימית אך הוא מתאים גם להנהלה, שיכול לסייע להנהלה בהבנה של הסיכונים העומדים בפני ארגון, זאת בהתאם לקטגוריות הסיכון.
עוד יכול כלי זה לסייע להנהלה בזיהוי התפקידים השונים של האורגנים בהליך ניהול הסיכונים ובהליכי ההבטחה של הארגון, וכן לעזור להנהלה בפיתוח מסגרת הבטחה הוליסטית מקיפה, שיכולה להיות שימושית גם לתקופות שהארגון מצוי במעבר, כגון מיזוגים ורכישות, רה-ארגון, או בעת שינוי אסטרטגיות עסקיות. הנהלה יכולה גם באמצעות כלי זה להגביר את שיתוף פעולה בין ספקי הבטחה, בכדי להקל על שימוש יעיל במשאבים. ואילו, הביקורת הפנימית יכולה להשתמש במפת ההבטחה כדי לתמוך בתוכנית הביקורת בעת הצגתה בפני ההנהלה וכן לבחון האם ניתן להישען על עבודתם של ספקי הבטחה אחרים. יש לקוות שהנהלות ומבקרי פנים ישכילו לעשות שימוש בכלי זה.

הערות

1. שירות שנועד כדי לספק חוות דעת או מסקנות לגבי ארגון, פעילות, תפקיד, תהליך, מערכת או כל עניין אחר הקשור בניהול הארגון.
2. [קישור]
3. The IIA (2020), Coordination and Reliance: Developing an Assurance Map, www.theiia.org.

מפת הבטחה
הכותב הוא עו"ד המומחה לביקורת פנימית וניהול סיכונים. מכהן כמבקר פנים בגופים, מרצה באוניברסיטת חיפה ועומד בראש הוועדה לציות, אכיפה מנהלית וביקורת בלשכת עורכי הדין.
תאריך:  11/10/2020   |   עודכן:  11/10/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כלי חדש לרשות הדירקטוריון והביקורת - מפת הבטחה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב ברדוגו
בישראל מתנהלות שתי ממשלות. ממשלת המחנה הלאומי ברשות הליכוד, וממשלת החיסול של כחול לבן. זה מה שהתחיל את כל הסיפור של כחול לבן, וזה מה שהיא פועלת בנחישות לעשות גם כעת: סילוקו של נתניהו מהחיים הפוליטיים
בצלאל לביא
נתניהו לא יצליח להימלט מגורלו במחזור הטקסטים על הצלחותיו הכבירות בזירה החיצונית, הבינלאומית    אפילו ההסכמים האחרונים עם איחוד האמירויות ובחריין, שאותם הוא מתעקש להגדיר הסכמי שלו היא רק עוד דוגמה לדרכי השיווק שלו
אליהו קאופמן
ארגון "לה פמיליה", אמיר השכל ומוטי רביד הביאו השבוע שוב את קול הגזענות אל פתח החברה הישראלית    שנאה לאומנית, פטרנליזם לבן ושמאלני והסתה אנטי דתית חברו זה לזה והצליחו להזיז הצידה את "איחוד הסולידריות נגד מחלת הקורונה"
רפאל בוכניק
הטמעת המסר, גם מפי מומחים לבריאות הציבור, לפיו הסגר נכפה על כלל הציבור בשל שיקולים פוליטיים שמנעו הטלת סגר דיפרנציאלי וסטריאוטיפי, היא בעייתית ובמידה רבה גם בלתי-ממלכתית
יוני בן-מנחם
סעודיה מובילה קמפיין באמצעי התקשורת שלה נגד ההנהגה הפלשתינית וקוראת לפלשתינים להחליפה. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הורה לבכירי הרש"פ שלא להגיב על ההתקפה הסעודית עד יעבור זעם, הוא מקווה לבחירתו של ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב בתקווה שהוא יחלץ את הרש"פ ממצוקותיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il