1 |
|
|
לרחל, כל הכבוד בכפליים.
א. על היוזמה להשתתף באירוע, על אף שבוודאי קדמו לכך לבטים רבים.
ב. על העוז לכתוב את שהרגשת בעצרת. אין הדבר פשוט, שכן כלל לא ברור שלך ולשכמותך מותר לחוש חוסר נוחות מהמצב. את אמורה לשאת את קלון הרצח על מצחך תמיד. להרכין ראשך וכיסויו, בפני תחושותיהם של אלה שראש הממשלה הנרצח היה שלהם. רק שלהם. אינך יכולה פשוט לבוא ולהביע בכך כבוד לנרצח והסתייגות חד משמעית מהמעשה הנפשע. אם חפֵצת הכרה את, נדרשת את לקבל על עצמך לתמוך גם במשנתו המדינית! או נכון יותר במשנת אלה הרואים עצמם ממשיכי דרכו.
אין לי ספק, ויבוא היום, בו סוף סוף יתפכחו מארגני עצרות הזיכרון הפוליטיות, ומקדשי חשוון ונובמבר, ויוזמי ההנצחה המוגזמת, (כן מוגזמת לפי כל קנה מידה. מי שלא מאמין, אפשר פשוט לשאול את המבוגרים מבין יוצאי ברית המועצות לשעבר, הם מבינים דבר או שניים בפולחן אישיות, בהנצחות מטעם, ובהדּרה של קבוצות באוכלוסיה) ויבינו איזה נזק גורמים הם במו ידיהם לזכרו של רבין.
מי שעדיין לא הבין מה כתבתי. אומר במילים פשוטות.
כן, יש לי ולשכמותי זכות להתאבל על הירצחו של מנהיג למרות שלא הסכמתי לדעותיו.
זכותי להשתתף בעצרת המביעה זעזוע וסלידה מהמעשה הנפשע, בלי להרגיש אשם בכך שלא הזדהיתי עם דרכו בעבר, ואף עתה איני צריך 'לחזור בתשובה' ולהזדהות עם דרכו.
זכותי לבוא לעצרת, להרכין ראש ולהתייחד עם זכרו של המנהיג, בלא שאאלץ להאזין לתעמולה פוליטית.
יכולים היינו כולנו, דתיים ושאינם דתיים, המצויים משני צדי המפה הפוליטית, ללמוד הרבה ממה שעשו חכמינו לאחר הרצח הפוליטי של גדליהו בן אחיקם. למרות שגדליה היה ממונה מטעם שלטון זר ולמרות שלא היה ממשפחת המלוכה, ולמרות שהרוצח היה ממשפחת המלוכה, ולכאורה דרש את כבוד משפחתו ואת הכסא המגיע לו. למרות כל זאת נקראו כל ישראל ליום של צום וחשבון נפש. אם על גדליה קבעו חכמינו כך, האם על רבין שנבחר ע"י העם ונרצח בעת מילוי תפקידו לטובת האומה לא היה ראוי לגזור תענית ולקרוא לחשבון נפש?
הנבין עתה את גודל המחדל? את גודל הפספוס? בטוח אני שגם המלבים את האש, והמפנים אצבע, והמחשבנים בנפשו של אחר, גם הם לא רווים רוב נחת מתוצאות מעשיהם, שגרמו לכך שציבור גדול וחשוב מדיר רגליו מטקסי הזיכרון למנהיג שנרצח. אין ספק שיש כאן פגיעה קודם כל בזכר המנהיג, ובודאי לא לכך התכוונו.
הכיצד לפני דורות רבים, הבינו חז"ל מה שהיום אינם מבינים אנשים המתיימרים להיות משכילים, נאורים, מבינים?
הכיצד אנשים המסוגלים לפתור בעיה מתמטית, לנתח יצירה ספרותית, ולהבין את מורכבותה של הנפש האנושית, אינם מסוגלים להבין שיש ציבור שלם בעם שאכן באמת הזדעזע עמוקות מהרצח, למרות שלא הזדהה עם דרכו של רבין? מה קרה, מבינים אנו שהכול מורכב, ורק כשזה מגיע לציבור שיש לי איתו ויכוח פוליטי לגיטימי, העולם מתחלק לשחור ולבן? טובים ורעים?
על כן, על כל אחד ואחת - אנשי חינוך, רבנים, עיתונאים ונבחרים - מוטלת החובה לגשר ולהאהיב, ולא לטפח פלגנות ושנאה בין סיעתית.
ברגע שיוכשרו הלבבות לקבל את האחר, יחל השינוי המיוחל. עד אז, ימשיכו הפוליטיקאים והעסקנים לגרוף הון פוליטי מדמו המבעבע של הנעקד.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
מאיר משורר, פ"ת |
|
|
שלום מאיר,
נהניתי מאוד לקרוא את תגובתך.
אשמח מאוד אם תפרסם את תגובתך בבלוג שלי באתר דה-מרקר-קפה
שם התפתח דיון על השיר, ואף שיניתי אותו מעט.
הבלוג
|
לאתר דה מרקר קפה |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
רחל נפרסטק |
|
|
לרחל שלום
הייתי בככר עם נכדי בככר. הוא חש שהוא חלק מהקהל . הכפה שעל ראשו לא נתנה לו תחושה שהוא לא רצוי.
על הבמה הופיעה להקה חרדית, שזכתה לתשואות הקהל.
אפשר להיות חלוקים על דרכו המדינית של רבין. זה בהחלט לגיטימי, אבל אסור לתת לאותם ימים שהיו טרם הרצח לחזור. אסור שהתופעה של ארון מתים בהפגנה פוליטית עם השם רבין ומנהיגים פוליטיים הולכים בראש ההפגנה תחזור לחיינו. אסור לחזור לימים של ככר ציון שעל המרפסת השמיעו מנהיגים דברים בלתי אחראים, שהיו בבחינת התרת דם.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איתן. |
|
|
|
|
מדבריך אני מסיקה שדיעותיך הפוליטיות זהות לאלה שהיו בכיכר.
ואני שואלת מה עם אלה שאין דעותיהם עולות בקנה אחד עם הדעות הפוליטיות האלה ובכל זאת רוצים לבַכּוֹת את רצח ראש ממשלתם?
אלה לא חשים בנוח לבוא היום לכיכר. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
רחל נפרסטק |
|
|
ללא שום קשר לרצח עצמו ! רבין כמנהיג נהג בצורה הגרועה ביותר שמנהיג יכול לנהוג. נתן להוביל אותו להסכמי אוסלו הוא הוכיח אוזלת יד גמורה בטיפול בטרור . ובמקום להקשיב לעם הוא הקשיב למקורבים ונהג בצורה גסה ובוטה במתנגדים. כל אלה הביאו ציבור שלם למצב של "גב אל הקיר" (כפי שצוין גם בועדת החקירה לרצח). התוצאה היתה רצח מזעזע. אגב על ארון המתים לא היה כתוב רבין ! |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
יואב גדעון |
|
|
|
3 |
|
|
|
|
שלום נושאת, נשיר את שצף גדופיה שהיו שם דבר ומופת, את לשון קיתוני עתוניה לא ידעו כמותה תופשי עט של קהיר, של חרטום ובנותיה, של בגדד, של עמון, של כויט... גדפי, היונה!מן הסתם מר לבך כמו פיך הממאיר, גדופיך נשים כחותם להיות ללעדות ולהזכיר כי יכלה האמת הנוטפת דם לדיבה השוצפת ריר...."(נתן אלתרמן) ודי לצביעות ולסגידה לצלוב תורן אחרי יש"ו רבין בלוף שדם נרצחי "אלטלנה" וקורבנות ה"שלום" הרצחני על ידיו!!!!!!!!!!!!!!!!1 |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
קורן נאוה,טבריה |
|
5 |
|
|
בני העוולה שרצחו את יצחק רבין יודעים היטב שיגאל עמיר חף מפשע. הם עשו זאת כדי לזרוע פירוד בעם. אם אתם רוצים לאחד את העם מחדש, תשחררו מיד את יגאל עמיר ותפתחו את חקירת הרצח מחדש.
הזמן אוזל ואתם לא מרגישים בכך. כל זמן שאתם ממשיכים ללבות את מלחמת האחים המלאכותית בין אזרחי ישראל, יתחזקו הפלסטינים ויכבשו לנו את המולדת. אם תתמהמהו, תאחרו את המועד וכבר לא יישאר מה להציל. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
תשחררו את עמיר |
|