X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
תבוטל סמכות שוטר לעצור ללא צו נהג המסרב להזדהות [צילום: דוברות המשטרה]
שינויים בעונשי המינימום
בקרוב: מדרג חדש לפסילת רישיון
רשות הרישוי תוכל לפסול רשיונות נהיגה ביותר קלות הענישה על עבירות אלכוהול תשתנה באופן שאמור להקל על בתי המשפט לתעבורה סמכויות קציני המשטרה להטלת הגבלות מיידיות על נהגים שעברו עבירות מסוכנות יורחבו
הבחנה בעבירות חציית מסילה
בתזכיר החוק מוצע לקבוע עבירה של הימצאות על מסילת ברזל שלא במפגש ואת דין העובר עליה, תוך אבחנה בין הולך רגל לכלי רכב, כמו גם אם החצייה גרמה לעצירתה של רכבת. העונש להולכי רגל יופחת, והעונש לרכב שהביא לעצירת הרכבת עשוי להגיע למאסר של עד 5 שנים בתוספת קנס.

משרד התחבורה מפרסם להערות הציבור (יום א', 7.11.21) תזכיר חוק המבקש להגביר את ההרתעה ולשפר את האכיפה של דיני התעבורה באופן שישליך על פעילות המשטרה ובתי המשפט לתעבורה. מטרת התזכיר היא למקד את הפעילות בעבריינות החמורה, ולהגביר לגביה את ההרתעה. עם זאת, לעת הזו לא מוצעים שינויים בתקינה.
על-פי המוצע, בחוק סדר הדין הפלילי ייקבע מספר מצומצם של עבירות תעבורה שעליהן לא יחול הפטור הקיים מהתייצבות לדיונים במשפט, וזאת על-מנת שניתן יהיה להטיל על הנאשם, אם יורשע, עונש מאסר.
הטיפול בנהגים שהם בגדר עבריינים חוזרים יוסדר באופן שיחזק את סמכותה של רשות הרישוי במאסדר, ליטול מנהגים כאלה את רשיונותיהם לתקופה קצובה, ולפטור אותה מן הדרישה הקיימת היום שהחלטתה תאושרר בבית המשפט.
כמו-כן, מוצע לבטל את הסמכות הנתונה לשוטר לעצור ללא צו נהג המסרב להזדהות או נוהג ברכב ללא סימני זיהוי, ויחולו דיני המעצרים הכללים. זאת לצד הרחבת סמכויות קציני המשטרה להטלת הגבלות מיידיות על נהגים שעברו עבירות מסוכנות. השוטרים יוסמכו לפסול רשיון נהיגה מנהלית ולהשבית רכב ל-30 יום גם בעבירות שלא בוצעו לנגד עיניהם, וכן לקבוע מדרג של פסילת רישיון נהיגה מנהלית, ל-30, 60 או 90 יום לעבירות מסוימות.

[צילום: דוברות המשטרה]

משרד התחבורה מציע להחיל שינויים בעונשי המינימום הקבועים בפקודת התעבורה, בקביעת עבירות שעליהן תחול פסילת מינימום של שישה חודשים ודירוג עונש הפסילה על נהיגה בשכרות לפי חומרת השכרות.
כיום קובעת פקודת התעבורה כי רשיונו של מי שהורשע בנהיגה בגילופין ייפסל לתקופה שלא תפחת משנתיים, ואם כבר הורשע על עבירה זו בשנה שקדמה לאותה עבירה - פסילה לתקופה שלא תפחת מארבע שנים; אולם רשאי בית המשפט, בנסיבות מיוחדות שיפרש בפסק הדין, להורות על פסילה לתקופה קצרה יותר. עונש מינימום זה מעורר קושי משני טעמים עיקריים:
1. קיים הבדל משמעותי בין רמת הסיכון שיוצר נהג שבגופו רק מעט סם מסוכן או אלכוהול בכמות שהיא מעט מעל המותר, לבין רמת הסיכון שיוצר מי שבגופו חומרים אלה בכמויות גדולות או שילוב בין סמים מסוכנים לאלכוהול, ועונש המינימום הקיים אינו מתייחס להבדלים אלה;
2. חומרת עונש המינימום גורמת לכך שנאשמים אינם מודים באשמה גם כשידוע להם שהיו שיכורים בעת שנהגו, בתקווה שניהול המשפט יחלץ אותם באופן כלשהו מעונש המינימום. התוצאה היא עומס עצום על בתי המשפט לתעבורה, הגורם לפיגורים גדולים מאוד בכלל הדיונים בבתי משפט אלה.
לנוכח אלה, התפתחה פסיקה בחלק מבתי המשפט לתעבורה, המפרשת בצורה מרחיבה את המונח "טעמים מיוחדים שיפרש" שבהתקיימם מוסמך בית המשפט להקל מעונש המינימום, ונכללות בו גם נסיבות שאין בהן משום טעמים מיוחדים של ממש. תופעה זו הביאה לריבוי ערעורים על גזירת העונש בתיקי שכרות, כדי למנוע עיוות של המדיניות העונשית.
אשר על כן מוצע לדרג את עונש המינימום על עבירות נהיגה בשכרות, לארבע מדרגות:
  • פסילת רשיון נהיגה לתקופה של שישה חודשים - כשקיומה של השכרות נקבע בלא ממצא מבדיקת דגימת נשיפה, דגימת שתן או דגימת דם;
  • פסילת רשיון נהיגה לתקופה של שנה אחת - כשבבדיקת דגימות נמצא בגופו של הנהג אלכוהול בריכוז שעד פי 1.5 מריכוז האלכוהול המותר בגוף.
  • פסילת רשיון נהיגה לתקופה של שנתיים - כשבבדיקת דגימות נמצא בגופו של הנהג אלכוהול בריכוז שהוא מעל-פי 1.5 ועד פי 3 מריכוז האלכוהול המותר בגוף.
  • פסילת רשיון נהיגה לתקופה של שלוש שנים - כשבבדיקת דגימות נמצא בגופו של הנהג אלכוהול בריכוז שהוא מעל-פי 3 מריכוז האלכוהול המותר בגוף, וכן אם בעת הנהיגה ברכב בהיותו שיכור גרם לתאונת דרכים שכתוצאה ממנה נפגע אדם או ניזוק רכוש, והורשע בשל כך, או כשהנהג מסרב לעבור בדיקת דגימות.
עונש המינימום הקיים, פסילת מינימום של שנתיים, ימשיך לחול כאשר בגוף הנהג נמצא, בבדיקות דגימות, גם סמים מסוכנים או תוצרי חילוף החומרים שלהם, וגם אלכוהול. לפי המוצע, כפל העונש במקרה של הרשעה שנייה יחול אם ההרשעה השנייה הייתה בתוך שנתיים מן ההרשעה בעבירה הראשונה. סמכותו של בית המשפט לחרוג מתקופות פסילת המינימום המוצעות בנסיבות מיוחדות שיפורטו בפסק הדין תישאר על-כנה.
כן מוצע שעונשי המינימום המחמירים הקבועים לעבריינים חוזרים בעבירות חמורות במיוחד, יחולו כבר בהרשעה השנייה בעבירות אלה, במקום בפעם השלישית. בנוסף, על עבירת נהיגה בזמן פסילת רישיון נהיגה, תהיה חובת מאסר פועל.

הענישה בישראל על נהיגה בשכרות - מבט אמפירי / מאמר - "מאזני משפט"
מחקר של שופט תעבורה בדימוס מעלה, כי החוק המחייב שלילת מינימום לרשיונו של מי שנוהג בשכרות, כמעט ואינו נאכף
תאריך:  07/11/2021   |   עודכן:  07/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הקטל בדרכים
עידן יוסף
בפעילות יזומה של המשטרה נאכפו עבירות תנועה של רוכבים    אופניים וגלגינועים של שליחים במהלך עבודתם הוחרמו בגין בריונות בכביש    במהלך השבוע נרשמו 3,650 דוחות כנגד נהגים בכל הארץ
איציק וולף
אוטובוס אגד התנגש עם חלקו הקדמי בחלקו האחורי של אוטובוס פרטי באזור מחלף נשרים לכיוון דרום    כוחות כיבוי והצלה מסייעים למד"א בפינוי הפצועים    מאחד מהאוטובוסים דלף הדלק
איציק וולף
צעירה בת 18 נהרגה בתאונה בין משאית לארבעה כלי רכב בכביש מספר 4, סמוך למחלף יבנה    המכונית שבה נסעה התהפכה וירדה מן הכביש אל החולות עד שנעצרה במרחק של כ-100 מטרים מהכביש    במהלך הטיפול בנפגעי התאונה אירעה תאונה נוספת בנתיב הנגדי
עידן יוסף
על סף הסכמות בעניין ייעוד כספי האכיפה בנת"צים עירוניים בוועדת הכלכלה? ח"כ טופורובקי: יש עתיד דורשת להשקיע אותם גם בבטיחות בדרכים    הוועדה המשיכה את הדיון בהגברת האכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית - והוצגו בה סיכומים על דעת משרדי התחבורה והאוצר לפיהם 50% מכספי האכיפה שתבוצע ברשויות יושקעו בתח"צ    רגע לפני תום הדיון הודיע ח"כ טופורובסקי כי הוא דורש שיתאפשר שימוש בכסף גם לבטיחות בדרכים ואמר: כרגע אין בתקציב מספיק כסף לבטיחות בדרכים
איציק וולף
נהג אוטובוס ההסעות שנהרג בתאונה שאירעה אתמול בכביש 89 היה בעל עשרות הרשעות קודמות בעבירות תנועה    בתאונה נמחקה כמעט לחלוטין משפחת בן-אלי ממעלות כשהאם מורן ושלושת ילדיה - דקל, ליעם ואנאל - נהרגו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il