X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משה דן מדריך תיירים מוסמך, סופר ופובליציסט מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

מדינות דמוקרטיות אינן רשאיות לפגוע בחירותו ובכבודו של הפרט רק בשל סיבות פוליטיות. כדי לשלול זכויות אלה, על המדינה לנמק מדוע היא עושה כן, להציג בפני הפרט את הראיות המבססות את אשמתו ולאפשר לו להשיב על האשמות נגדו
▪  ▪  ▪
יצהר [צילום: פלאש 90]
12 צווים מינהליים לתושבים מיצהר
עידן יוסף
על תריסר התושבים ייאסר לשהות ביהודה ובשומרון לתקופות שבין 12-3 חודשים * הצווים חולקו בשל מידע מודיעיני שמסר השב"כ למשטרה
לרשימה המלאה

"לא יישללו מאיש... חיים, חירות, או רכוש, והוא לא יוגלה... ללא פסק דין חוקי שניתן על-פי החוקי המדינה...". מילים אלו נכתבו לפני כ-800 שנה ב"מגנה כרטה", והם הבסיס לכל מערכת דמוקרטית: הזכות להליך הוגן.
לא מכבר, הוציאו כוחות הביטחון צווי הרחקה - שהם למעשה צווי גירוש - מיהודה ושומרון לארבע משפחות ולשמונה סטודנטים מיצהר לפרקי זמן של שלושה חודשים עד שנה. דינו של מפר צו זה - מאסר.
הואיל ושטחי יו"ש נתונים בסמכותו של ממשל צבאי, הגירוש נעשה מתוקף צווים צבאיים, מבלי שיינקטו הליכים חוקיים החלים על כלל אזרחי ישראל, כמו הגשת כתב אישום, ביסוס האישום באמצעות ראיות ומתן אפשרות לנאשמים להתגונן - המבטיחים משפט הוגן.
אם יש עדות שמישהו ביצע עבירה, יש להביאו לדין ולשפוט אותו כחוק. גירוש אדם מביתו מבלי להחיל עליו הליך משפטי הוגן, מהווה פגיעה במערכת המשפטית כולה.
ישראל מפרה זכויות אדם בסיסיות מתוקף "תקנות לשעת חירום" - תקש"ח - שתוקנו על-ידי המנדט הבריטי. אך הזמנים השתנו, ונוכח הפגיעה החמורה בערכי הדמוקרטיה שבהפרה הגורפת של זכויות היסוד, יש להשתמש בתקנות לשעת חירום בצמצום רב, ולפעול לחקיקה המסדירה התמודדות עם טרור שתחליף את התקש"ח.
לדבריהם של מומחי משפט, ובהם בין השאר שופט בית המשפט העליון לשעבר מישאל חשין, השימוש לרעה בתקנות אלו חותר תחת שלטון החוק ונוגד את מהותה של הדמוקרטיה ואת המדינה הדמוקרטית. השימוש שעושה מדינת ישראל בחוקים דרקוניים - שנחקקו על-ידי השלטונות הבריטים הקולוניאליסטיים במטרה להפעילם נגד יהודים - מכתים את שמה הטוב של מדינת ישראל.
מדינות דמוקרטיות אינן רשאיות לפגוע בחירותו ובכבודו של הפרט רק בשל סיבות פוליטיות. כדי לשלול זכויות אלה, על המדינה לנמק מדוע היא עושה כן, להציג בפני הפרט את הראיות המבססות את אשמתו ולאפשר לו להשיב על האשמות נגדו - וכל זאת בפני פורום הוגן, נטול משוא פנים.
במקרה של הגירוש מיצהר, הואשמו המורחקים במעורבות בפעולות "תג מחיר" שפגעו לכאורה ברכוש ערבי, ונטען לגביהם כי קיים חשש שיהיו מעורבים בפעולות נוספות מעין אלו בעתיד. בעוד שהמורחקים דחו מכל וכל את האשמות נגדם, אין להם כל דרך חוקית לשטוח את טענותיהם ולהתגונן.
מעניין לציין, כי נגד ארגונים כמו מחסום ווטש, שלום עכשיו, תנועת הסולידריות הבינלאומית, רבנים למען זכויות אדם ואחרים, המסייעים לערבים להרוס רכוש יהודי, מעודדים פרובוקציות ו"התנגדות לכיבוש", לא ננקטים צעדים כאלה, ואין מחילים עליהם אותם חוקים והגבלות.
הבעיה של סמכות השיפוט היא מורכבת. אומנם, "אזור C" שביו"ש נמצא תחת שיפוטו של הממשל הצבאי, ומדינת ישראל לא החילה עליו את חוקיה האזרחיים. אך חלים על תושבי האזור היהודים כמעט כל חוקי המדינה, בין השאר חוקים המטילים על תושביהם היהודיים חובות, כגון חוקי המיסים, התעבורה, שירות צבאי ועוד. לפיכך, שלילת תחולתם של חוקי היסוד דווקא, המגינים על זכויות היסוד, על ישראלים המתגוררים ביו"ש, והטענה כי המורחקים מיצהר הם "מסוכנים לביטחון הציבור" - מבלי לחייב את המדינה להוכיח אותה - מערערות את עצם הרעיון של שלטון חוק הוגן ונטול משוא פנים.
העניין מורכב אף יותר, מפני שאבי מזרחי, אלוף פיקוד המרכז שחתם על צווי ההרחקה, הציע בפומבי לפני כשבועיים כי יש להרוס את הישיבה ביצהר אשר בה לומדים מרבית המורחקים, וכי יש לעקור את הישוב יצהר. הוא אף התייחס לתושבים כאל טרוריסטים. לא פחות ולא יותר. למרות שאמירות אלו הן הפרה בוטה של הפרוטוקול, אלוף אבי מזרחי אפילו לא ננזף. האם צווי ההרחקה הם חלק ממסע נקמה אישית?
כאשר המדינה מאפשרת פעולות שהן בלשון המעטה בעייתיות, אך בוודאי פוגעניות, נגד אזרחיה - היא מעמידה את אמינותה בסיכון. ה"חטיבה היהודית" של הפרקליטות, שנדמה כי היא פועלת על-פי אג'נדה פוליטית, פוסעת גם היא על קרח דק. כאשר כוח שיטור מנוצל לרעה על-ידי המדינה, הוא הופך לנשק כנגד הלגיטימיות שלה עצמה.

הכותב הוא היסטוריון ועיתונאי המתגורר בירושלים.
תאריך:  16/08/2011   |   עודכן:  16/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צווי ההרחקה מיצהר - איום על הדמוקרטיה בישראל
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
ההרחקה מיצהר איום על הדמוקרטיה
דונדי  |  16/08/11 16:17
2
על מי אתה מסנגר ?
אבנר צפוני  |  16/08/11 16:19
 
- אתה טועה ומטעה מטעמי שינאה
זקן  |  16/08/11 17:30
 
- גם הנאצים חשבו כמוך
ב.ל  |  17/08/11 13:59
 
- יש כמה פדופילים
ואנסים  |  17/08/11 18:32
3
גם לגבי ערבים ?
אל תהיה צבוע  |  16/08/11 23:38
 
- שהערבים ידאגו לשלהם-אנו לשלנו
מתאב אווילים  |  17/08/11 04:35
4
הגליוטינה, ללא חקירת משטרה ל"ת
הפרקליטות מנמנמת  |  16/08/11 23:49
5
למה לא מגישים בגץ או
שומר שפיות ישראל  |  17/08/11 03:32
6
בית המשפט הוא חלק מהבעיה
ולא הפתרון  |  17/08/11 13:56
7
תבווא בטענות רק ל-ZB שרלטנייהו
מטאטא  |  17/08/11 16:19
8
אתה צודק, צריך להפסיק את
אלטע קאקער  |  17/08/11 16:50
9
גירוש היהודים בכל מקום וכל דרך
ירון זכאי 1  |  18/08/11 12:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
ההתקפה והטחת האשמה בבנימין נתניהו מוכיחות שהאינטרס האישי של ציפי לבני מבטל את האינטרס הציבורי. כדי להחליף אותו על ההגה, היא מייחלת לאסון מדיני בספטמבר. היא רוצה תאונה קשה. כמה שיותר קשה - ככה הסיכוי להחליף את הנהג גבוה יותר
ציפי לידר
בשולי הכותרות: נרדמים בנהיגה    נרדמים בשמירה    נרדמים בעירייה - די לאדישות    וגם, לא למותג - צרכנות נבונה    סיפורי בדים    כחלון לא לאוצר    ומי בונה וילה בסביון? ניחשתם השר ארדן    הכל פוליטיקה    על כל אלה ועוד ברשימה שלפניכם
עמית ברק
מאבק דיור אותנטי צריך היה להתחיל ולהתרכז בפריפריה, הגיאוגרפית והחברתית    על הפריפריה להנהיג את מחאת הדיור תוך נכונות למשא-ומתן אמיתי עם הממשלה, מתוך ניסיון אישי של חיים בפריפריה
מיקי גולדווסר
המאבק אינו פשוט ולא יהיה חף מאינטרסים שונים ומשונים. יהיה עליכם לשקול כל דבר בזהירות ובשימת לב. וזה עוד כלום לעומת משנה-הזהירות שתצטרכו לגייס כנגד גורמים שונים שיחברו אליכם, לא בגלל מהות המאבק אלא בגלל חשבונות לא פתורים עם מנהיגי עבר והווה
יעקב בן אפרת
עכשיו, כאשר נוצרה הזדמנות לשנות את המשוואה, ולחשוף את אופיו השוביניסטי והנצלני של הימין, נאחזים מנהיגי המחאה בסיסמא "לא ימין ולא שמאל", מתעטפים בדגל, ומצדיעים להמנון הלאומי כמו אחרון האוהדים של בית"ר ירושלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il