X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעוד החג הקדוש ביותר ביהדות, שהוא שבת שבתון, יום הכיפורים, מִשְׁכוֹ רק יום אחד, וכך למעשה גם החג השני בחשיבותו, ואולי השלישי אחרי הפסח, ראש השנה, בו נכתב גורלו של האדם לדעת המאמינים, נמשך אף הוא רק יום אחד, שהורחב ליומיים, הנה חג החנוכה נחגג שמונה ימים תמימים
▪  ▪  ▪
שמונה ימים תמימים [צילום: פלאש 90]

החג הזה לא היה אהוב במיוחד על רבותינו. יותר מדי גבורה אנושית הצטברה בו, ודומה כי ראו בו איזה פיחות בְּיִחוּס הגאולה שבו לקדוש ברוך הוא.
החג מוזר מעט באורכו ובמצוות הנהוגות בו.
בעוד החג הקדוש ביותר ביהדות, שהוא שבת שבתון, יום הכיפורים, מִשְׁכוֹ רק יום אחד, וכך למעשה גם החג השני בחשיבותו, ואולי השלישי אחרי הפסח, ראש השנה, בו נכתב גורלו של האדם לדעת המאמינים, נמשך אף הוא רק יום אחד, שהורחב ליומיים, הנה חג החנוכה נחגג שמונה ימים תמימים.
אין ספק ששלושת המועדים, פסח, שבועות וסוכות קבלו יֶתֶר חשיבות מחגים של גאולות או הַצָּלוֹת מאוחרות יותר, כמו חנוכה ופורים, מסתמא, בין היתר, מחמת קדושתם מדאורייתא, מִצַּו התורה עצמה.
השבת, החוזרת מדי שבעה ימים, מסמנת אירוע חשוב בתולדות האנושות, היא חג בריאת העולם. בשונה מכל חג אחר היא נחגגת כ-52 פעמים בשנה. אפשר ויש לתמוה מדוע לא נקבע במפורש, שלא על דרך הפרשנות, יום מוגדר נוסף בשנה לציון הבריאה.
נס אחר, הנוגע לכלל האנושות, הוא תום המבול וההתחייבות האלוקית שלא להשיבו עוד. אירוע מכונן זה, שמשמעו יצירת כל העולם כולו מניצולי התיבה, ו"אתחול" מחדש של כל האנושות מזרעו של נח - לא זכה לחג משלו.
כמו-כן לא נקבעו תאריכי חג מיוחדים לאירועים חשובים בתולדותינו, כמו ניפוץ הפסילים בידי אברהם והופעת האמונה באל אחד, המונותיאיזם. גם לא צוין יום כניסתו של אברהם לארץ, והבטחתה לזרעו, אם כי אולי אפשר, בדוחק, "להדביק" אותה לט"ו בשבט המציין מצוות "כי תבואו אל הארץ ונטעתם..." ואברהם אכן נטע אשל בבאר-שבע.
גם סיפור יוסף, והצלת משפחת אביו, ולמעשה כל עם ישראל, [וכל אוכלוסיית האימפריה המצרית מרעב], לא צוין בחג מיוחד.
לא נקבע מועד לתשועות העם בגבורת השופטים - שמגר בן ענת, גדעון, הוא ירובעל, יפתח הגלעדי, שמשון, ועוד ועוד.
כך גם אין אנו חוגים את יסוד המלוכה, אולי משום שהנביא בזמנה, שמואל, כה התנגד לה ודומה שגם המקרא לא התפעל ממנה.
לי לא ידוע על חג מפורש לחגוג את בניין מקדש שלמה, או את שיפוצו והרחבתו בידי הורדוס, וחג שיבת ציון נבלע בחג פורים, ללא ציון מיוחד.

מדוע שמונה?
ידועה המחלוקת המפורסמת בין בית שמאי שהורה שיש להדליק בערב הראשון שמונה נרות ולהפחית בכל יום נר אחד, לבין בית הלל שהורה שמעלים בנרות ובכל ערב מוסיפים נר
▪  ▪  ▪

אכן סיפור יציאת מצרים היה מועד מכונן בהיסטוריה של עם ישראל, והוא מוזכר כמעט בכל תפילה, ובעיקר בקידוש השבת, ולכבודו נקבעו שני חגים ארוכים: פסח וסוכות. העם יצא מעבדות לחרות ובתהליך ארוך, שראשיתו נדודים של 40 שנה במדבר ומות יוצאי מצרים, שב עַם-העבדים וחזר להיות עם בני-חורין.
הצלת העם מהגלות בימי כורש, עזרה ונחמיה, אחרי שנגזר דין כל העם היהודי למות, בחותם אחשוורוש, זכה לחג בן יום אחד, פורים, שהקדושה שבו נבלעת בתחפושות הקרנבל ובשתית היין, שכה אינם מתאימים למסורת הרצינית, המכובדת ו"הכבדה" של היהדות. כלום הנס בפורים, שקרה בחו"ל, כה נופל מנסי החנוכה? אולי.
חג החנוכה יש בו כמה וכמה תכנים. דומה ששנים-שלושה הם החשובים ביותר: מבחינת הדת הוא חג הגאולה משליט זר שניסה להעביר את העם על דתו. כמו-כן הוא מסמל את טיהור המקדש והשבתה של עבודת הקודש. ההיבט השלישי הוא לאומי: השחרור משעבוד לחירות משלטון זר ועוין, וכינון מחודש של מדינונת עצמאית. אבל-שמונה ימים?!
ומדוע שמונה? האם בשל נס פך השמן, שהספיק למאור לשמונה ימים? כלום נס קטן זה - המשתווה אולי לצפחת השמן שלא חסרה, אשר שבה והתמלאה מעצמה כברכת אליהו הנביא לאותה אלמנה צרפתית - מצדיק אורך כזה של חג? כלום תאורת המקדש חשובה יותר מטיהורו? מהנצחון על חילות יוון-היא-סוריה? או שזו סתם אגדה חביבה?
חנוכה הוא חג האור. ידועה המחלוקת המפורסמת בין בית שמאי שהורה שיש להדליק בערב הראשון שמונה נרות ולהפחית בכל יום נר אחד, לבין בית הלל שהורה שמעלים בנרות ובכל ערב מוסיפים נר. הדעת נותנת שההלכה צריכה הייתה להיות כבית שמאי, שהרי החג נופל בכ"ה בכסלו, ובכלל בכל חג ארוך ביהדות היום הראשון הוא החג העיקרי, ולעתים - כך גם היום האחרון. מה טעם ראו פה לסטות מהנוהג? דומה שמדובר בהיבט פסיכולוגי - אין מפחיתים בקודש וממעיטים את האור מיום ליום. ככתוב: "מַעָלִין בקודש ואין מוֹרִידִין".
שוב-אם נחזור לסיפור פַּךְ השמן- הנה הנס גָּדַל מיום ליום, שמן שֶׁדֵּי בו ליום אחד, הוסיף ובער וכל יום-של-אור נוסף הגדיל את הנס.
אפשר לתת בחג החנוכה עוד ועוד סימנים.
מלכתחילה האור נוסך שמחה. כבר בבריאה: הפעולה הראשונה של בורא עולם הייתה לצוות "יהי אור ויהי אור". הברכה הגדולה מצאה ביטויה בפסוק: "ויוציאנו מחושך לאור".
האדם הקדמון צָעַד צַעַד עצום בהתפתחות האנושות משהצליח לשלוט באש ועלה בידו להדליקה לאור, לחום ולהכנת מזון, ולהשתמש בה ככלי נשק רב עוצמה מול חיות הַטֶרֶף שאיכלסו את עולמו. כך גם האריך לעצמו את שעות האור ליצירה, לחינוך ולכל צורך.
היו דתות, כמו בפרס ובהודו, שעבדו את האש. גם במקדשנו בערה אש התמיד.
הקרבת הקורבנות, כולל במזבחות הראשונים שבנו אבותינו, הצריכה שימוש באש. כאשר האלוקים מקבל את הקורבן - הקורבן מְאוכָּל באש. די אם נזכיר את פרשת "האש הזרה" בה נכוו בני אהרון, וכן את האש שעלתה במזבחו הרטוב של אליהו הנביא על הר הכרמל.
האש היא קמצוץ מן השמש, אשר חוּמָה נותן אור וחיים לעולמנו. ואם הדלקת הנרות היא זכר לתאורת הנס של בית-המקדש, הנה האור בביתנו הופכו למקדש- מעט, כל עוד הנרות דולקים.
הנרות אסורים בשימוש: "ואין לנו רשות להשתמש בהם, אלא לראותם, לראותם בלבד". בזה שונים הנרות ממרבית הקורבנות: שברובם, לאחר הסכת הדם על המזבח, שריפת הַחֵלֶב והסרת הנתחים לַכֹּהֵן- המקריב אוכל את בשר הקורבן.
הנרות גם אינם אמורים לדלוק בתוך הבית פנימה, אלא יש להדליקם בחלון, כך שיראו בחוץ, להגדיל פרסום הנס.
הבה נשים לב - חג החנוכה אינו קרוי חג הָאוֹרוֹת, אלא "חג הָאוּרִים". אוּר הוא גם אוּר וגם אש.
מי יתן והאור ואש-התמיד בלבנו לא יכבו לנצח.
חג אוּרִים שמח.

תאריך:  18/12/2011   |   עודכן:  18/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שולמית קיסרי
זכותנו כאזרחים, בוחרים חופשיים, להתקומם נגד ראש הממשלה על חלוקת הזמן שלו. ליותר מדי דברים עקרוניים, שקובעים את פרצופנו ואת חיינו, אין לו זמן. הוא "מטפל" בהם רק כשהשריפה בוערת ומכלה חיי בני אדם ועצים, כמו שהיה בכרמל
גיל נתן
מי ששותק אל יתפלא שיושתק בבוא היום    מותר בדיקטטורה ואסור בדמוקרטיה    מכבי יפו - כוחם של ערכים ומסורת
אלישע פורת
על יום העיון שהוקדש לביוגרפיה של מאיר יערי, שכתבה פרופסור אביבה חלמיש
אלישע פורת
לא רק פריחתם הייתה מרהיבה, אלא גם ניחוחם. עד כדי כך היה ריחם חזק, שהיו נוהגים לסלק את הצנצנות המלאות בנרקיסים אל מחוץ לחדרים לקראת שנת הלילה
עידן יוסף
עשרות הנוסעים שישבו בקו 451 של אגד ולא צייצו כאשר התיישבה אישה בקדמת האוטובוס מוכיחים כי הציבור החרדי אינו חפץ באמת בכך שנשים יישבו מאחור
רשימות נוספות
פתיחת חגיגות שנת ה 100 להתיישבות בנגב  /  גילה קמר- טרגרמן
קרלו מפנק את הילדים לקראת חג החנוכה  /  תקשורת שלמור
יריד הצדעה ללוחמים נכי צה"ל בחנוכה  /  מיכאל הרשקוביץ
הנס כבר כאן   /  ציפי לידר
חנוכה - חג החינוך  /  חניאל פרבר
כסלו - חודש הגבורה  /  חניאל פרבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il