X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מחקר חדש בארה"ב מעלה כי הנחיות שהוציא משרד המשפטים האמריקני (DOJ) לתובעים שלו, כדי להעמיד לדין חברות שמפעילות תוכניות ציות הביא לשינוי תרבות הציות בתאגידים
▪  ▪  ▪
תרבות הציות [צילום: AP]

ב-13.12.2021 פרסם ארגון הציות והאתיקה בארה"ב (ECI1) ממצאי סקר שערך בקרב כ-250 קציני ציות ראשיים (CCOs) בו בחן את ההשפעתן של הנחיות משרד המשפטים האמריקני (DOJ) על עבודתם של קציני הציות2. מדובר בהנחיות שפרסם ה-DOJ בתחום הציות, הקשורים לקריטריונים המשמשים אותו כדי להעריך את האפקטיביות של תוכניות האכיפה בתאגידים ומנחות באשר להחלטות אכיפה, והן:
1. הנחיה "הערכת תוכנית ציות תאגידית" (CCP) שעודכנה ב 6/2020 - הנחיה שנועדה לסייע לתובעי ה-DOJ לקבוע האם יש להגיש כתב אישום או להעדיף לנהל משא-ומתן על ענישה מופחתת כיוון שתוכנית האכיפה של תאגיד הייתה בתקופת ביצוע העבירה יעילה.
2. הנחיה "למתן גילוי נאות, שיתוף פעולה ותיקון בחשבון במסגרת חוק False Claims Act (FCA)", פורסמה במרס 2019. מדובר במדיניות הקובעת כיצד ניתן לקבל קרדיט עבור חשיפה עצמית מרצון, שיתוף פעולה ותיקון בעת בחינת אישומים בעבירות על חוק FCA.
3. "מדריך להעמדת משאבים לטובת אכיפת חוק U.S. Foreign Corrupt Practices Act (FCPA)" מיולי 2020. המדריך קובע כי DOJ ימנע מהעמדה לדין של חברה החושפת מרצונה התנהגות בלתי הולמת, משתפת פעולה באופן מלא ומתקנת באופן הולם את הטעויות שנפלו.
4. הנחיה "הערכה של תוכניות אכיפה תאגידיות בחקירות פליליות בנושא הגבלים עסקיים", שפורסמה ביולי 2019, נועדה לסייע לתובעי ה-DOJ לקבוע האם יש להגיש כתב אישום או להעדיף לנהל משא-ומתן על ענישה מופחתת כיוון שתוכנית האכיפה של תאגיד הייתה בתקופת ביצוע העבירה יעילה.
ממצאי הסקר העלו כי רוב (68%) קציני הציות מכירים את ההנחיות האלו ורובם הסכימו שהם מועילים. קציני הציות אף הצהירו כי הם פעלו בהצלחה לשכנע את בעלי העניין בחברות שלהם שעליהם להתכוונן לנקודת המבט של DOJ וכי הבטחת אינטרס שלהם (התאגיד ובעלי העניין) מחייב בקידום תחום הציות וטיפוח תרבות הציות בארגון. למעשה ארגונים הפסיקו להשקיע משאבים בתחום הציות כאשר הם העריכו שהמאמצים שהם נקטו ענו על העולה מהנחיות.
באשר לשאלת מוכנות התאגידים לחשיפה עצמית של הפרות, במיוחד בהתייחס להפרות של FCPA, FCA והגבלים עסקיים, קציני הציות ציינו שארגוניהם יהיו מוכנים לחשוף את עצמם ולשתף יותר פעולה עם הרגולטור אם הם היו בטוחים שה-DOJ מתחשב בכך באופן עקבי. ואכן הסקר מגלה כי 63% מקציני הציות ציינו שהם לא בטוחים שה-DOJ פועל בתחום זה באופן עקבי (נמנע מהעמדה לדין וכו').
נתון חשוב נוסף שעולה מהסקר הוא שלדעת קציני הציות ה-DOJ צריך לתמרץ הרבה יותר ארגונים ליישם תוכניות אכיפה. כמו-כן על ה DOJ לפרסם מידע נוסף על פעולות אכיפה שהוא מבצע בדגש על מתן גילוי נאות על מה הוא מצא בתוכנית האכיפה הפנימית שהוא בחן שהביא אותו להחלטה שלא להגיש כתבי אישום. כמו-כן על ה DOJ, לדעת קציני הציות לתת יותר קרדיט למאמצי התאגידים לבנות תרבות אתית חזקה; כגון לשקול לבטל הליכי qui tam3 לחברות המקיימות תוכניות ציות יעילות ולהימנע מלאיים עליהן.
אם כן התמונה העולה מהמחקר הוא של DOJ יש השפעה משמעותית על פרקטיקות הציות של התאגידים, כאשר לשטח יש ציפייה שהוא ינקוט בגישה שיתופית המעודדת תאגידים לשפר את תרבות הציות שלהן וימנע מלנקוט בגישה עונשית.
מעניין אם כן יהיה לראות האם ה-DOJ, שקיבל עותק מהמחקר, אכן ירים את הכפפה, כעולה מהסקר, וירחיב את קשת האמצעים שהוא מפעיל לתמרץ תאגידים להטמיע תוכנית ציות אפקטיביות ולעודד חשיפה עצמית ושיתוף פעולה של תאגידים במקרה של הפרות חוק. והרי המפתח לאכיפה מצוי, גם על-פי סקר זה, בראש ובראשונה בידיהם האמונות של קציני הציות, הפועלים כסוכני שינוי המחזקים את התרבות האתית בארגונים.

הערות

1. ארגון Ethics & Compliance Initiative מורכב משני גופים ותיקים העוסקים בתחומי האתיקה והציות: המכון לחקר אתיקה (d.b.a.) ולשכת קציני הציות ואתיקה.
2. ECI, Corporate Compliance Programs and U.S. Department of.
3. Justice Enforcement Policies, December 2021 . הליך מכוח חוקים כגון False Claim Act המאפשרים לאדם פרטי לתבוע את מפר חוק למעשה בשם המדינה בהליך המכונה Tam Qui שבו הוא אינו צריך להוכיח שהוא נפגע עקב מעשה המרמרה/הפרת החוק כאשר הוא יהיה זכאי לחלק מהפיצוי הכספי שיפסק.

הכותב הוא עו"ד העוסק במשפט מסחרי, יו"ר ועדת ציות אכיפת מנהלית וביקורת בלשכת עורכי הדין ומרצה באוניברסיטת חיפה.
תאריך:  19/12/2021   |   עודכן:  19/12/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנחיות ה-DOJ שינו את תוכניות הציות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עדי דקל
לויט מביאה כאן ממואר מרגש שנקרא בבת אחת, הנוגע בנימים הדקים ביותר    החתולים נתפסים כיצורים אנושיים, והטקסט המובא כאן הוא מרגש וחומל ומלמד אהבת חתולים מהי
רפי לאופרט
נתניהו כראש ממשלה עם ממשלת רוב מובהק נכשל בהובלת מדינת ישראל למאבק לאומי הרמוני בקורונה. בנט, היפוכו הפוליטי הגמור, נכשל גם הוא כראש ממשלה באותו עניין והפעם חרף העובדה שיש למדינת ישראל אפשרויות כמעט בלתי מוגבלות לחיסון האוכלוסייה. הדבר מצביע על בעיה ממלכתית בסיסית באופי המשטר וכנראה גם באמון האזרחים בשלטון, שמסכנת את הקיום הלאומי
יעקב קורי
לא ברור לי כלל איך אנשים רציונליים שמשקיעים 5,000 שקלים בשביל לראות חדשות וריאליטי בלטוויזיה "65 מבלים את כל היום עם הסמרטפון המצ'וקמק שלהם שגם הוא עולה 5,000 שקל ולא רואים כלום
אהרן פאפו
מינויו של שי ניצן כ"רקטור" הספריה הלאומית הוא פרובוקציה נגד דעת הציבור הגדולה הזאת כי הוא מזוהה כאויב אישי של נתניהו    אך גם אם שי ניצן הוא אפוליטי והגיש את המשפט נגד נתניהו מתוך מניעים מקצועיים - גם אז הוא פסול למשרה תרבותית שהיא כל כך חשובה
איתן קלינסקי
אלימות המתנחלים בישוב עלי וסביבתו אינה רק במניעת מסיק זיתים    אנחנו עדים לגילויי אלימות מתנחלים ושימוש במכות עם נבוטים, כשהם מונעים בכוח מבעלי הקרקעות גישה לשדותיהם    הם לא בושו לכרות עצי זית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il