X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נתניהו. עבירות על החוק הפלילי [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
ליכת - כת ושמה ליכוד
מלכתחילה ניבאו לממשלת השינוי מפלה והתפרקות מהירה, וכמובן היה זה ביבי ששילח בה את כל חסידיו וחיציו המורעלים מה לא נעשה כנגד הממשלה הזו ושריה?

ממשלת שינוי מנס לנס
ממשלת השינוי נוסדה מלכתחילה על כרעי תרנגולת סחופה. היא צֶבֶר מפלגות ורשימות אשר מלכתחילה לא היו מגובשות בתוך עצמן. הן התאחדו ביוזמתם של יאיר לפיד, נפתלי בנט ואילת שקד לקואליציה המאחדת ניגודים אידיאולוגיים ופרגמטיים. הראוי לשבח מכל בנושא זה הוא יאיר לפיד שלמען הקמת הממשלה, למרות שרשימתו הייתה הגדולה מבין המצטרפות, וִיתֵּר על ראשות הממשלה לנפתלי בנט, כך שבנט יכהן ראשון בתפקיד. גם בני גנץ הצליח להתגבר על רצונו לכהן כראש הממשלה - תפקיד שעד לא מכבר חשב שהוא או-טו-טו בידו עת האמין לבנימין נתניהו ועל-כן הפר התחייבותו לבוחריו שלא יכהן תחת נתניהו. אכן רבים ויתרו [זמנית כנראה] על האגו.
מלכתחילה ניבאו לממשלת השינוי מפלה והתפרקות מהירה, וכמובן היה זה ביבי ששילח בה את כל חסידיו וחיציו המורעלים. מה לא נעשה כנגד הממשלה הזו ושריה? החל מהפגנות סוערות ליד בתי שָׁרֶיהַּ, התקפות בעיתונות הכתובה והאינטרנטית, גיוס מלא של ערוץ 13 בטלוויזיה ובחינמון ישראל היום (שהוא לכאורה מלכתחילה מכשיר תעמולה פוליטי מעבר למותר בחוק), ניסיונות אינסופיים לקעקע את מעשיה, להפיץ שקרים ("פייק ניוז"), לפתות חברי כנסת לנטוש את הרשימות בהן נבחרו, תוך פיתויים, על גבול הצעת שוחד, לשריון מקומות בטוחים ברשימת הליכוד ולהטבות אחרות, איומים והטרדות, שלכאורה, פה ושם חרגו אל עבירות על החוק הפלילי. ביבי חיזר אחרי מנסור עבאס מרע"ם, והכשירו, כמו שהכשיר בדעת הציבור את הכהניסטים, לכהן בממשלה, אך משעבאס הצטרף לקואליציה הפך טמא ופסול וביבי הטיל שיקוצים בו, ברשימתו וכמובן בבנט ולפיד שצרפוהו.
אוי לממשלה המתקיימת מִנִּסִּים, אלא שעד כה דרכה הייתה סוּגָּה בְּנִסִּים רבים: החל מהעובדה שביבי נכשל שוב ושוב, בארבעה סבבי בחירות, בניסיונותיו להקים ממשלה בראשות הליכוד, למרות כל תככיו, בשונה מאותן בחירות בהן קנה בחשאי מראש את המפלגות החרדיות והצליח להקים עַמָּן ממשלה מתחת לאפה של ציפי לבני, אף שרשימתה קדימה הייתה הגדולה ביותר. כאן, אפילו שהליכוד היה המפלגה הגדולה ביותר, ביבי כשל; הנס השני היה שממשלת השינוי קמה למרות הבדלי ההשקפות הקיצוניים בין מרכיבותיה; הנס השלישי, הגדול מכולם, היה שהממשלה תפקדה היטב במשך שנה תמימה, שבמהלכה תיקנה רבות מחטאי (שלא לומר פשעי) קודמתה. פה אין ולא הייתה סגידה לאישיות מסוימת, אלא השרים נרתמו למשימותיהם ובמרבית הזמן עסקו בהן.
לפיד ובנט הצליחו לשפר מאוד את היחסים עם ארה"ב, עם מצרים וירדן ועם האמירויות. כוחות הביטחון הצליחו, יחסית, להבטיח את השקט בעזה, ללא תשלומי שוחד קטרי לחמאס, ללא ספיגת טילים ובלוני תבערה. כך גם ביהודה ושומרון, למרות מספר פיגועים שצלחו בידי בודדים. פועלים מעזה הורשו לעבוד בישראל ובכך שיפרו מעט את הכלכלה ברצועה. הועבר תקציב המדינה אחרי מחדל של ארבע שנים משיקולים אישיים של ביבי. הכלכלה בישראל שגשגה למרות הקורונה, ונפסקו בזבוזי העתק של ביבי. גביית הַמִּסִּים עלתה, במישור הדת היו הישגים רבים, כולל בתחומי הכשרות והגיור (שעודו בעייתי מאד). נעשו פעולות פיתוח בישובים ערביים. כמובן שיש עוד הרבה לשפר, ליעל, לקדם ולפתור בעיות קשות, כמו הדיור, הגיור, צמצום נוסף של הביורוקרטיה, החזרת מעון רה"מ לירושלים ועוד, אך בקצרה - דומה כי בשנה אחת התקדמה המדינה וסגרה פער בן ארבע שנים אבודות.
הליכוד ככת
אכן ממשלת השינוי במצב קשה כיום, מאותן סיבות בסיסיות של רשימות בלתי מגובשות בתוכן והעדר מנהיגות בהן, נמצאו ח"כ בלתי ראויים לתפקידם ואשר בחירתם סחררה את ראשם הריק, חילוקי הדעות בין הרשימות השונות החריפו משעלה ריח בחירות באוויר. עם זה - אין להתגעגע לחזרה לשלטונם של שרה ויאיר באמצעות ביבי נתניהו וגישתו הבסיסית: "המדינה זו אני" כנוסח לואי ה-16. אכן הממשלה הנוכחית זקוקה לעוד נס.
קשה להגדיר מהי בדיוק "כת". האדם מטבעו הוא יצור חברתי, המחפש לחיות בחברה ולהיות אחד ממרכיביה. כיום התארגנויות קודמות נחלשו מאד. אפילו המסגרת המשפחתית היסודית כבר אינה מגובשת, כשליש מהמשפחות הגיעו לגירושים עד שהצענו לקרוא לטקס "ניסואין", מלשון ניסוי, ולא נישואים, שפעם היו לנצח "עד שהמוות יפריד בינינו". המסגרת הרחבה יותר "החמולה" נפרצה אף היא והנאמנות השבטית אף היא הולכת ונעלמת בחברות המודרניות. עם זה האדם נותר כאמור יצור חברתי והוא ממשיך לחפש חברה או מסגרת אשר יוכל להשתייך אליה, או לחוש בה גאולה לנפשו.
שאיפה זו להשתייכות היא ללא ספק אחד המוטיבים המרכזיים בשגשוג הדתות השונות. "אני שייך לכנסיה חשובה זו, בתוכה הכמרים (או הַשַׁמָאנִים, או הַכֹּהֲנִים או הרבנים) יודעי הכל, אשר בפיהם תשובה לכל שאלה, מחשבותיהם מקובלות עלי ואני נאמן למסגרת עד כדי נכונות להקריב חיי בהגנה עליה, או ביציאה למסע צלב בשורותיה". עובדי האלילים ביוון, רומא, חצי האי ערב, חשו כי מלאה סאת ריבוי האלילים והמיתוסים הריקנים, והיו בשלים לאמץ דת חדשה בה ברור מיהו העליון ומי הם שליחיו, ובפיה הבטחות לשינוי לטובה, חלקו בעולם הזה וחלקו בעולם הבא, שם ממתין שכר גדול לנאמניו. בשורת הנצרות באה במועד כזה, וכך גם האיסלאם. הדרישות מהמאמינים אינן רבות או קשות מדי וליחיד באה הקלה גדולה בהשתייכות לקהילה. גם הקומוניזם היה מעין דת חדשה, עם עקרונות נעלים של שוויון ואחווה אחרי מאות שנות שלטון עריץ של צארים ואצולה נהנתנית בעת שההמון שהיה מקופח, כבר משכיל דיו, וּבַשֵּׁל למהפכה אשר בראשה נביא זעם המבטיח גדולות ונצורות להמונים.
הכריזמה היא תכונה נדירה, לרוב היא באה מלידה. גם בטבע בכל להקה מסתמן מנהיג, הגם ששם קובע בעיקר הכח הגס. יש שנולדים עם תכונות מנהיגות כמו הברקה בתחום מסוים, שֵׂכֶל חד, כושר דיבור ושכנוע ונכונות להנהיג את המסתופפים סביבו, שילכו אחריו כל עוד יאמינו ביכולתו להטיב עמם ולהגן עליהם מסכנות שונות. חלק ממנהיגים כאלה כופים את אישיותם, ולאחר מכן גם את טובתם, על קהל מאמיניהם. משהתבססו מנהיגותם נותרת בעינה גם כאשר הם מנהיגים פולחן אישיות, מְנָכְסִים לעצמם הון, שלטון ומעמד עליון. אף שקהלם הֶעָנִי מהם, משלם מחיר יקר עבור המנהיגות הזו, אך נותר נאמן. המנהיג גם מפעיל מערכת פרסים לנאמניו ועונשים לסוטים מדרכו ואט אט מגיע לשליטה אבסולוטית על קהלו, הנוהר אחריו בעיניים מוכות סנוורים.
שנות תסכול
מה לכך ולאמירה שהליכוד הוא כת כזו? ביבי היה אזרח אמריקני, שכבר שינה את שמו לשם אמריקני ואף נשא אישה גּוֹיָה (שעברה בשלב כלשהו איזה הליך של גיור), אכל מכל טוב הארץ, בלי כל בעיות כשרות, כפי שהוא נוהג עד היום, כאדם חילוני לחלוטין - עובדות שמנהיגי החרדים המסתופפים תחת צלו מתעלמים מהן, וחי באושר כסוחר רהיטים בארה"ב. הגורל הפגישו עם משה ארנס, אז שגריר ישראל בארה"ב שהתפעל מכושר דיבורו עם שליטתו המלאה בשפה האנגלו-אמריקנית והשכלתו המתאימה, והזמינו להצטרף לסגל השגרירות. שם הצליח בתפקידו וכאשר פטרונו, ארנס, היה לשר הביטחון נפתחו לו אופקים נרחבים. במהירות התקדם בשורות הליכוד עד ששרון פרש לקדימה שהקים, וביבי היה למנהיג הליכוד.
לליכוד שורשים עמוקים. התקבצו בו תלמידי זאב ז'בוטינסקי ונאמני בית"ר, שהיו ללוחמי מחתרות האצ"ל והלח"י. רובם ככולם קבלו את מנהיגותם של מנחם בגין ושמיר בתנועת החרות. אחרי שנות תסכול באופוזיציה בגין הצטרף לממשלת אחדות וזכה לאהבה רבה בעם. בגין הסגפן והמסתפק במועט גיבש את הליכוד ותוך ניצול טעויות קשות של המערך ומפלגות השמאל הפך בגין הפולני למנהיג של "ישראל השנייה" ושל עדות המזרח שהעריצוהו. שמיר שבא אחריו המשיך את דרכו. לאחר מכן חלו מהפכים בליכוד: אריק שרון, שבעברו היה איש תנועת העבודה וזכה לתהילה כאיש צבא מצליח תפס את השלטון ואז החלו רוחות אחרות לנשוב בליכוד.
שרון פרש והקים את קדימה, זכה בבחירות, פעל-כנגד השקפותיו של רוב העם כאשר החליט על ה"הינתקות" ולא היה מי שיעמוד מולו. ביבי, אגב, הצביע בעד אותה הינתקות. אחריו עלה אולמרט לכס רה"מ אך דומה שלמרות הצלחותיו לא נהנה מאהבת ההמון והוסר, כן בקריאותיו הנלהבות של ביבי, מכס השלטון והגיע לכלא. קדימה התפרקה לאחר זמן. ביבי בראשות הליכוד עלה לשלטון והיה מוכן לכל מעשה כדי להחזיק בשלטונו. בימי שרון וביבי לא נותר הרבה מתורת ז'בוטינסקי, או מההסתפקות במועט של בגין ושמיר. ואכן רבים מוותיקי התנועה פרשו ממנה משהייתה למפלגת המונים שקבלה את פולחן האישיות שהנהיג הזוג נתניהו.
השד העדתי ששירת כה טוב את אריה דרעי וגם את מנחם בגין הוסיף לנאמנות לליכוד בדמותו החדשה. ההמונים התומכים בביבי מעריצים אותו למרות כל הנזקים שהוא גרם וגורם למדינה ולשלטון החוק, למרות כניעותו למשוגות רעייתו שרה, בכל הביזיונות שיוחסו לה [התעמרות בעובדות המעון, דרישתה למטוס מיוחד ובו מיטה וג'קוזי, למאבטחים לה ולילדיה, לרבות רכב משורין, סיפורי הכביסה בחו"ל, נטילת רכוש מדינה [פרשת המתנות בימי עמדי] ועמידתה במשפטים שערוריתים, אמירותיה, גאוותה בהשכלתה כפסיכולוגית ודרישתה להצטרף לכל נסיעה של ביבי לחו"ל]. קהל חברי הכת מאושר מדברי הבלע של יאיר יורש העצר שבזכותו נקרא ביבי בפי מבקשי קרבתו הָעֲרָבִים "אבו יאיר" [שלגלגנים שִׁבְּשׁוּ לאבו עייר].
ובכן - קהילה המעריצה את מנהיגה בעיניים סומות, נענית לכל גחמותיו, מתעלמת מכל חסרונותיו ומעשיו ההרסניים, מנהנתנותו הקיצונית, מאהבתו למתנות מחד וקמצנותו מאידך-גיסא, ממעשיו המנוגדים לטובת המדינה והציבור (פגיעה ביחסים עם ארה"ב וירדן, הינתקות, תקיפת מערכות המשפט והאכיפה, עיכוב מכוון של תקציב המדינה, בזבוז כספי ציבור בקורונה, שקרים והפרת הסכמים באופן כרוני) היא כת. גם אם כת גדולה ונרחבת. כת ששום טיעון הגיוני לא ישכנע את חסידיה, ששוררת בה נאמנות עיוורת למנהיג ולבני משפחתו הנאצלת.

תאריך:  12/06/2022   |   עודכן:  12/06/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ליכת - כת ושמה ליכוד
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
איזו כת היא מחלה חשוכת מרפא?
עובד 1  |  12/06/22 11:02
 
- במחשבה שניה...
עובד 1  |  12/06/22 16:51
 
- ליכת-כתושמה ליכוד
יוסף אליעז  |  15/06/22 09:11
 
- לי כת - כת ושמה ליכוד
יוסף אליעז  |  3/08/22 11:04
2
שובו של התסכול השמאלני
באום  |  12/06/22 13:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
האם יקום איש הרוח ההגון, איש התקשורת הישר, הפרשן הסביר וידפוק קלות על המקלדת, ידרוש שקיפות? האם זכות השיבה נפתחה למתן ומתן?
עדי דקל
כמו בספרה הקודם, גם כאן ברנשטיין בוחרת להתמקד בחלקים המושתקים בחיים; אישה הנמצאת במעגל אלים מינית ופיזית, ונדרשת להכריע מה תעשה, ללא ידיעת תג המחיר אותו תידרש לשלם
שרון נריה בר-און
אני שואל אותו, "מה יביא שמחה לחייך? מה החלום שלך"? "לטפל באנשים", הוא עונה לי "אבל מה בדיוק לא יודע, אני מבולבל"
איתן קלינסקי
שני הפסוקים הפותחים את פרק י"ב מנחילים לנו את הערכים, עליהם עלינו להקפיד בעת השמעת ביקורת    נימת הלעג ובוטות הלשון אין להם מקום בביקורת    הצמידות לעובדות חייבת להיות בתשתיתה של הביקורת    בשני נושאים אלו מעדו מרים ואהרון
אהרן פאפו
בשבועות האחרונים שכך מעט השיח המתמשך סביב הדרישה ל"תיקונים", כביכול, בחוק הלאום כדי לכלול בתוכו את ערך "השוויון" שיעשה, כביכול, את כולנו "שווים"    אך "שווים" באיזה מובן?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il