X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הסמכה בעלת הכרה [צילום: 123RF]
בישראל התפתחה תשתית שהביאה להכרה בציות כמקצוע
ניתוח שערכה אגודה ישראלית לציות מעלה כי כיום, כשני עשורים לאחר שרגולטורים, כמפקח על הבנקים, קבעו חובה לקיים פונקציית ציות, הפך תחום זה לפרופסיה עם קוד אתי ותקנים מקצועיים ייעודיים לקציני ציות

בכנס קציני ציות שנערך ב-20.4.2023 הציג יו"ר אגודה ישראלית לציות1 (להלן - האגודה) ניתוח שערכה לאחרונה האגודה המבקש לבחון את מצבה של תחום הציות בישראל (compliance). האם הציות הנו עיסוק (occupation) או שכיום ניתן לדבר על הציות, כפי שנעשה במדיניות מתקדמות כארה"ב, כמקצוע (profession).
בישראל תחום זה עלה, לאחר שלפני כשני עשורים רגולטורים ובהם המפקח על הבנקים, רשות שוק ההון ורשות ניירות ערך פרסמו, כעמיתיהם מעבר לים, הנחיות שיצרו את המסד לתחום הציות בישראל.
הנחיות אלה היוו אם כן בפועל את ירית הפתיחה שהפכה את הציות לעיסוק, שיותר ויותר גופים, הרבה פעמים מבלי להבין לעומק את הפוטנציאל הגלום בכך, להעסיק עובדים, שעצמם בראשית הדרך לא ידעו לשרטט את גבולות הדיסציפלינה.
אולם מה מצבו של תחום הציות בישראל בימינו? הרי כידוע הרגולציה קובעת את ה"מה" (כגון חובת מינוי קצין ציות, עריכת תוכנית אכיפה וכו') אך לא את ה"איך" (הכללים לפיהם קציני ציות צריכים לפעול), נורמות שרגולטור אינו מוסמך לדון בהם (לדוגמה לקבוע קוד אתי לקציני ציות). על-מנת לבחון זאת, קרי על-מנת ללמוד באיזה שלב מצויה דיסציפלינת הציות, נדרש לסקור את התפתחות התחום.
אנו יודעים כי בדומה להיווצרותן של פרדיגמות, גם התמורה בין עיסוק למקצוע, כרוכה בכוחות המחוללים שינוי, קרי בהיווצרותם של מוסדות (institutions) הפועלים בתחום, ואכן אנו עדים בשנים האחרונות לשינויים כאלה בתחום הציות. לכן כדי לקבוע מסמרות בנושא זה נדרש לעשות שימוש במודל מדעי. אחד המודלים השכיחים לכך, שמודדים היווצרותן של פרופסיות, הוא זו של פרקס (Perks) מ 1993 המציין 6 שלבים להתפתחות מקצוע, והם:
א. עיסוק המתקיים באופן שאינו חלקי (מחייב בבעלי תפקיד העובדים במשרה מלאה).
ב. פיתוח מסגרות הסמכה מקצועיות.
ג. קיומו של איגוד מקצועי ייעודי לפרופסיה.
ד. קביעת תקנים מקצועיים וקוד אתי.
ה. אקדמיזציה (מחקר ולימוד).
ו. ואסדרה סטטוטוריות של המקצוע (רישיון).
סקירת התפתחות הציות בראי המודל מעלה כי עם הקמתו של איגוד מקצועי לציות הושלמה למעשה הטרנספורמציה וכי כיום גם בישראל תחום הציות הנו פרופסיה, זאת, בין היתר, לאור הבאים:
  • תקינה מקצועית - נקבע קודקס מקצועי מחייב לקציני ציות הכולל קוד אתי, שאושר ותוקף (validate) על-ידי איגוד הציות הבינ"ל (ICA).
  • הסמכה מקצועית - נוצרה מסגרת הסמכה בעלת הכרה בינ"ל - לא עוד לימודי הכשרה, העשרה והשלמה אלא, לראשונה בישראל, יש הסמכה לקציני ציות בעלת הכרה ותוקף בינ"ל. דהיינו לראשונה נקבע בישראל מהו התכנים הנדרשים כדי לכהן כקצין ציות. עד כה הוסמכו למעלה מ 100 קציני ציות מוסמכים (CCO).
  • איגוד מקצועי - הוקם בישראל איגוד מקצועי לציות (אגודה ישראלית לציות, אכיפה מנהלית וביקורת ע"ר), הפועל בשת"פ עם איגוד המקצועי הבינ"ל לציות ICA.
  • אקדמיזציה - תחום הציות נלמד באוניברסיטאות מובילות בעולם, ובישראל מפותחת בימים אלה בשת"פ עם האגודה, תוכנית ללימודים אקדמאיים בציות.
אשר על כן, ניתן כיום בישראל לקבוע כי הציות הוא לא עוד 'עיסוק' אלא 'מקצוע' לכל דבר ועיקר, דבר המביא לכך, שלא זו בלבד שאלה העוסקים בכך מצוידים במה שנדרש כדי להוות שומרי סף אפקטיביים אלא שיהיה בכוחם להוסיף ערך לארגון ולבעלי עניין שלו. נראה אם כן שעם הקמתו של איגוד מקצועי, הקשור בטבורו לאיגוד הבינ"ל לציות, ויצירת מסגרת להסמכה ותקינה מקצועית, היוצרים את הפלטפורמה להחלתו של שיפוט משמעתי על קציני ציות, יתרמו להגברת אמון הציבור בשומרי סף חשובים אלה מחד-גיסא, ולהרחבת החלת חובת מינוי קציני ציות למגזרים אחרים מאידך.

הערות

1. אגודה ישראלית לציות, אכיפה מנהלית וביקורת ע"ר.

הכותב הוא יו"ר אגודה ישראלית לציות, קצין ציות מוסמך (COO), בעל משרד לעריכת דין ומרצה באוניברסיטת חיפה.
תאריך:  27/04/2023   |   עודכן:  27/04/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בישראל התפתחה תשתית שהביאה להכרה בציות כמקצוע
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
קצין ציות זה חארטה, עובדה שלא
חשדנית  |  1/05/23 22:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
לצד חגיגות השמחה, סעודות ההודיה, ריקודי המעגלים, זיקוקין דינור, חגיגת בניית מדינת ישראל הנפלאה, חובתנו לעצור לרגע ולהתבונן פנימה ולבחון את מהות העצמהות, להביט אחור ולהישיר מבט קדימה
יוני בן-מנחם
מעצרו של חבר הפרלמנט הירדני בישראל לאחר שניסה להבריח עשרות כלי נשק לקבוצות הטרור בגדה הביך את ירדן שמציגה עצמה כמי שנלחמת נגד הטרור    הפרשה מגבירה את המתיחות בין שתי המדינות שכל אחת מהן רוצה, מסיבותיה היא, לסיים אותה במהירות, עימאד אלעדוואן יגורש בתום חקירתו בחזרה לירדן
יעקב אחימאיר
אי הוודאות סביב הכרזת התמודדתו של נשיא ארה"ב לקדנציה נוספת: יריבויות פוליטיות, כנסים של המפלגה, סקרי דעת קהל ויחסיה העתידיים של ישראל עם ארה"ב
בנימין נתניהו
התרגשתי לראות את האלוף יוסי בן-חנן, גיבור ישראל בעל עיטור העוז, ליד קברו של אחי. לפני 50 שנה, במלחמת יום הכיפורים, בקרבות ברמת הגולן, חילץ יוני את יוסי שנשאר פצוע בשטח, למרגלות המוצב הסורי תל שמס. יוסי בא אתמול לקברו של יוני אחי, עם בתו - לה קרא יוני
יורם אטינגר
למעלה מ-200 ענקי הייטק מארה"ב - כגון מיקרוסופט, גוגל, סיסקו, פייסבוק, ג'ונסון וג'ונסון, ג'נרל אלקטריק, IBM, אפל - מפעילים מרכזי מחקר ופיתוח בישראל כדי למנף את כוח המוח הישראלי, המשדרג את מוצריהם, מגדיל את היצוא האמריקני ומרחיב את בסיס התעסוקה בארה"ב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il