X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
צעד אחד אחורה [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
ביהמ"ש העליון:
חוסר תום יכול להווה עילה לקבלת דוח מבקר פנים כראיה
ביהמ"ש העליון הופך החלטה של ביהמ"ש קמא, קובע כי יתכנו מצבים בהם תתקבל טענות קבילות ומציע כי תובעים יגישו בד-בבד עם בקשת הגילוי גם מחיקה (רעא 1373/23 שופרסל בע"מ נ' כפיר ספיר (14.5.2023)

לפני 3 חודשים התקבלה החלטה של ביהמ"ש המחוזי בבקשה של תובע שדרש לקבל, במסגרת הליכי גילוי דוח ביקורת פנימית, אך סרב לאחר שראה שהדוח תומך בעמדת הנתבע, להכיר בו כראיה לאור הוראת סעיף 10 לחוק הביקורת הפנימית (קוחלני, 21.2.2023, News1). ביהמ"ש קבע אז, לאור מה שנראה כחוסר תום לב של המשיב, כי על-אף הוראת הקבילות (10(א) לחוק הביקורת הפנימית) ניתן יהיה לעשות "שימוש ראייתי עקיף" בדוח הביקורת. על-רקע החלטה זו הוגשה לביהמ"ש העליון בקשת רשות ערעור1.
הנסיבות
במסגרת ההליך בקשה לגילוי מסמכים לפני הגשת תביעה נגזרת, שנדונה כאמור במחוזי, קיבל בית המשפט, באופן חלקי, את הבקשה למחיקת כל הסעיפים המתייחסים לדוח מבקר הפנים כראיה לנכונות ממצאיו ומסקנותיו.
עם זאת קבע ביהמ"ש כי אין מקום למחוק את ההתייחסות לדוח המבקר הפנימי בכל הקשור לעניין עצם קיומו של הדוח; לעובדה שדברים מסוימים כתובים בו; להליכי העבודה שנעשו בחברה ביחס לביקורת; להסתמכות דירקטוריון החברה על ממצאי הביקורת; או לכל "שימוש ראייתי עקיף" אחר בדוח.
בית המשפט גם לקח בחשבון את התנהלותו, במה שנראה כחוסר תום לב, וקבע כי ספיר, שביקש את הדוח, לא יכול לאחר שקרא אותו וגילה כי הוא לא משרת את עמדתו, לטעון כי הדוח אינו קביל.
מאידך דחה ביהמ"ש את טענת שופרסל לפיה התנהלות זו של ספיר יוצרת כלפיו השתק ומניעות מלטעון להיעדר קבילות של דוח מבקר הפנים. הוטעם, כי נוכח העובדה שסעיף 10(א) לחוק הביקורת הפנימי קובע באופן קטגורי כי דוח שהכין המבקר הפנימי במילוי תפקידו לא ישמש ראיה בכל הליך משפטי, הרי שאין בטענות ביחס להתנהלותו של ספיר כדי להתגבר על היעדר הקבילות של הדוח.
שופרסל שמיאנה להשלים עם החלטת בית המשפט המחוזי באשר לבקשה למחיקת סעיפים, הגישה את בקשת רשות ערעור. בטענה כי כיוון שביהמ"ש המחוזי קבע כי התנהלותו של ספיר פסולה וחסרת תום לב, אין מקום שלא לאשר את קבילות דוח הביקורת. כמו-כן בשים לב לאופי ההליך ומטרותיו, היה מקום להתיר את השימוש בדוח מבקר הפנים, כראיה לאמיתות תוכנו, כיוון שהחלטה שהתקבלה גורמת לה נזק מהותי ודיוני, ופוגעת ביכולתה להתגונן כדבעי כנגד הטענות שהועלו נגדה בבקשת הגילוי.
החלטה
הכלל
בהחלטה שהתקבלה ב-14.5.2023 דחה ביהמ"ש העליון את הבקשה בקובעו כי לא ניתן לקבל טענות אלו לפיהן יש לפטור את שופרסל מהעלאת ראיות אחרות להוכחת מסקנותיה כיוון שהדבר יטיל עליה "נטל עצום" ויצריך ממנה "להוציא הוצאות רבות ונוספות" על אלו שהיא כבר הוציאה במסגרת הכנת הדוח.
יתרה מזאת, הגם שנטען כי דוח מבקר הפנים מפריך את טענות המשיב (ספיר) לא ניתן להסכים ל"קיצור דרך, ולהביא את דוח מבקר הפנים, חֶלֶף הגשת ראיות גולמיות שיאפשרו לבית המשפט לקבוע על בסיסן ממצאים ומסקנות". זאת ועוד, אין למבקר הפנים, קובע ביהמ"ש, "כל יתרון על-פני בית המשפט בנוגע לקביעת ממצאים על בסיס ראיותיה הגולמיות של שופרסל, נהפוך הוא". ודוק "הסמכות לקבוע ממצאים ולהסיק מסקנות על בסיס ראיות גולמיות מסורה לבית המשפט".
חריג לכלל
עם זאת קובע ביהמ"ש כי "יתכן שיהיו מקרים מסוימים וחריגים, שבהם בעל דין יהיה מושתק מהעלאת טענה בדבר אי-קבילותו של דוח ביקורת פנימי. למשל, כאשר מדובר במי שצירף בעצמו את דוח הביקורת כראיה לאמיתות תוכנו, ואילו בהמשך ההליך ביקש להתנער מתוכן הדוח בטענה להיעדר קבילותו".
אשר על כן, ככלל, חוסר תום לב של מבקש, במסגרת הליכי גילוי, לעיין בדוח ביקורת לא יראה כהסכמה לוויתור על טענת אי-קבילות הדוח. אך עם זאת "יתכן כי במקרים דומים בעתיד, מוטב יהיה להגיש את הבקשה למחיקת סעיפים טרם העיון בדוח מבקר הפנים. זאת, הן על-מנת למנוע טענות בדבר מניעים "אופורטוניסטיים", הניצבים בבסיס בקשת המחיקה; הן על-מנת לברר את היקפה הנכון של התשובה, באופן שעשוי להשפיע על זכות העיון במסמכים שהוזכרו בה.
סיכום
אם כן נראה כי ביהמ"ש פסע צעד אחד אחורה, תוך שהוא מותיר פתח מילוט צר המאפשר קבלת דוח ביקורת כראיה. ואכן הכלל הוא שטענות של תום לב לא יתקבלו כטענה לקבלת דוח ביקורת כראיה, אך יתכנו מצבים חריגים שבהם יקבל ביהמ"ש דוח ביקורת כראיה. אשר על כן ממליץ ביהמ"ש, להגיש, בד-בבד עם בקשת הגילוי, בקשת מחיקה (של אזכור דוח הביקורת מכתב התשובה).
בצד זה חוזר ביהמ"ש ומציין, את שנקבע בפס"ד אזולאי, שאי קבילות דוח הביקורת אינו מונע מצד מעוניין להציג את ממצאי הדוח כראיה לעצם קיומם, או כראיה לעניין שיקול הדעת שהופעל על-ידי אורגניה של הגוף הציבורי לנוכח ממצאי הדוח. מן הראוי שמבקרי פנים ועורכי דין מסחריים ילמדו פס"ד זה בו ביהמ"ש מפלרטט (שוב) עם גבולות הגזרה של קבלת דוח ביקורת פנימית כראיה.

הערות

1. תודת המחבר נתונה לעו"ד ענר ברגר על הפנית פס"ד.

הכותב הוא מומחה לביקורת פנימית, מרצה באוניברסיטת חיפה ויו"ר ועדת ציות, אכיפה מנהלית וביקורת בלשכת עורכי הדין.
תאריך:  16/05/2023   |   עודכן:  16/05/2023
+המבקר: העומסים בלשכות האוכלוסין עוד יגדלו
15:59 16/05/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

סכנות ביטחוניות בשל מיליוני תעודות זהות ודרכונים ישנים, כמו גם פרצה משמעותית בביקורת הגבולות בנתב"ג  ▪  לביטוח הלאומי אין מענה שוטף לאירועי אבטחת מידע  ▪  המידע על מיליוני חייבים פתוח למאות עובדים במרכז לגביית קנסות

שימוש אפסי בשירותים החכמים

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוסר תום יכול להווה עילה לקבלת דוח מבקר פנים כראיה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בעיה בכותרת
ים תיכוני  |  22/05/23 11:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
עידן יוסף
בדוח שבעה פרקים: שימוש בתעודות זהות ודרכונים ביומטריים, אבטחת הסייבר בשירות בתי הסוהר, הגנת הסייבר בביטוח לאומי, מבדק חדירה לתשתית ולרשת התקשורת במרכז רפואי, מערכות המרכז לגביית קנסות, אגרות ברשות האכיפה והגבייה, הנגשה דיגיטלית לאנשים עם מוגבלות, התקשרויות בפטור ממכרז בתחום התקשוב
ליאת קליין
דוח מבקר המדינה רק מחזק את המסקנה כי הגיע הזמן להעביר את המועצות הדתיות לאחריות הרשויות המקומיות, ולדאוג לשירותי דת מותאמים לצרכי הקהילה המקומית
אלון קוחלני, גבי סייג
המלצות מבקר המדינה שהנהלות משרדי הממשלה יקבעו את תוכנית העבודה של מבקרי הפנים, לא צפויות להגביר את אפקטיביות הביקורת
עידן יוסף
צוות החשיבה בראשות נציב קבילות השוטרים והסוהרים שוקל להמליץ שחלק מהמש"קיות ואלו הפונות לחיילי חובה יוקדשו לטיפול בתלונות חיילים    על-אף דוח מוגנות חיילות וחיילים מפני פגיעות מיניות והממצאים על חוסר טיפול בנושא, מנהל במשרד מבקר המדינה: "אין כל שדר ארגוני של יציאה קדימה ויעדים אחרים מחוללי שינוי"    ח"כ לוי: "משרד המבקר עשה תיקוף נוסף ע"י גורם שלישי למספרים והממצאים מהדוח החמור - ואלו נמצאו נכונים"
עידן יוסף
יו"ר הוועדה לביקורת המדינה: "חוסר האפשרות לטפל בתיקי משמעת מהווה פגיעה חמורה בשירות המדינה"    קורא לבזר את הסמכויות למשרדים עצמם ובכך יוכלו בנציבות להיפטר ממחצית מהתיקים    הרכב בית הדין האמור לדון בתיקי משמעת לתלונות כנגד הפרות שביצעו רבנים בישראל מעולם לא כונס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il