X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הרשעה [צילום: ג'יימס פולרד/AP]
שינוי מגמה בהעמדה לדין של קציני ציות
ביהמ"ש הפדרלי בארה"ב הרשיע קצין ציות בעבירות הונאה ניתוח כתבי האישום שהוגשו בחודשים האחרונים מלמד על שינוי מגמה ביחס להעמדה לדין של קציני ציות

בעשור האחרון, וביתר שאת למן תחילת העשור, עת פרסמה לשכת עורכי הדין של מדינית ניו-יורק מסגרת להעמדה לדין של קציני ציות (קוחלני, 10.6.21, News1), עולה שאלת אחריותו הפלילית של קצין הציות.
למן פרסום זה, שבצדק יצר גלי ביקורת שהעלו את התהיה האם נבון 'לשפוך את התינוק עם המים', אנו עדים יותר ויותר למקרים בהם גופי אכיפה בחרו כן "לגעת" בקצין הציות. כך ב-2022 הן FINRA הגיעה להסדר טיעון עם קצין ציות שכשל בישום תוכנית אכיפה (קוחלני, 20.3.22, News1), והן משרד המשפטים האמריקני (DOJ) שהגיש ב-2023 כתב אישום נגד קצין ציות של בנק Dominion באשמה של שת"פ עם פעולות הונאה של הבנק (קוחלני, 22.5.23, News1).
עד לאחרונה נדמה היה כי מקרים אלה, הם בבחינת איתות שעל קציני הציות למלא את חובתם כשומרי סף ולא בבחינת מגמה באכיפה, האומנם?
שינוי מגמה?
לפני מספר ימים, ב-8.6.2023 הרשיע ביהמ"ש הפדרלי של ארה"ב את סטיבן קינג, קצין ציות ראשי של חברת A1C Holdings LLC המחזיקה בבתי מרקחת בארה"ב, באשמה של הונאה של תוכנית הביטוח מדיקר (Medicare), המספקת כיסוי ביטוח רפואי לבעלי הכנסה נמוכה, מספקת ביטוח לאזרחים בבני 65 ומעלה וכן לאנשים בעלי מוגבלויות ומחלות סופניות1.
קצין הציות הואשם בכך שסייע לחברה לקבל ממדיקר שיפוי בהיקף של למעל מ-50 מיליון דולר בגין אספקת ערכות בדיקה ותרופות לחולי סוכרת שלא נדרשו מבחינה רפואית, והפרו בכך את הכללים של Medicare.
על-מנת להסתיר את מעשיהם נקטו קינג ואחרים בצעדים שונים ובהם רישום בתי המרקחת גדולים כקמעונאיים (שהסחר אצלם קטן), בהם הפיקוח פחות קפדני, הגשת מרשמים לתרופות שהחזר הכספי המתקבל בגינן ממדיקר גבוה, ללא ידיעת הלקוחות והעברת מטופלים בין בתי מרקחת ללא הסכמתם.
כקצין ציות ראשי, קינג היה בעמדה ייחודית למנוע ולדווח על ההונאה, אך הוא בחר תחת זאת להשתמש במעמדו כדי לסייע לחברה להונות את מדיקר.
חבר המושבעים הרשיע לאור זאת את קינג בקשירת קשר לביצוע הונאה של שירותי בריאות ובקשירת קשר לביצוע הונאה באמצעים אלקטרונים (Wire Fraud)שהעונש המרבי עליהן הוא 20 שנות מאסר. גזר הדין שלו יינתן ב-14 בספטמבר השנה.
התכנסות
מקרה זה של חברת A1C הנו לכאורה מקרה נוסף שבו גורמי חקירה בוחרים להגיש כתב אישום נגד קצין ציות, אך לא היא. וייחודו של מקרה זו, הוא שזהו לא עוד גישוש באפלה של גורמי חקירה הבאים "לבדוק את המים" מתוך רצון להעביר, בין היתר, מסר הרתעתי, אלא בבחינת שינוי מגמה ("ניסוי הכלים נגמר"). מה שמעיד על כך יותר מכל הוא העובדה שמהלכים אלה ננקטים נגד קציני ציות גם בגין כשל ביישום תוכנית אכיפה, ולא רק בגין מעורבות בהונאות.
מקרים אלה של העמדה לדין של קציני ציות מהווים אם כן איתות השכמה לדירקטוריון ולהנהלה הבכירה שעליהן להבטיח כי קציני הציות שלהם אכן פועלים לצמצם את סיכוני הציות, והערובה לכך היא להבטיח שכוח אדם זה מחזיק בהסמכה ייעודית ופועל בהתאם לתקנים המקצועיים. זהו, בייחוד לאור התמקדות גורמי החקירה בקציני הציות (קוחלני, 27.10.20 ו- 7.11.20, News1), הצעד האפקטיבי הנדרש. ואולי פס"ד A1C Holdings הוא קריאת השכמה לכל מנהל וחבר דירקטוריון של גוף פיננסי או חברה ציבורית להבטיח כי פונקציית הציות בארגונו הנה בעלת ידע, כלים ומשאבים וכי קצין הציות מחזיק בהסמכה בינ"ל מוכרת. והרי אין מחלוקת שעדיף לתת (לקצין הציות) כלים מאשר לתת (לגורמי החקירה) הסברים2.

הערות

1. DOJ(Office of Public Affairs), PRESS RELEASE, Chief Compliance Officer Convicted of $50M Medicare Fraud Scheme (8/6/2023)
2. תודות המחבר נתונות לעו"ד ענר ברגר, על הפניית פס"ד.

הכותב הוא קצין ציות מוסמך (CCO), יו"ר אגודה ישראלית לציות אכיפה מנהלית וביקורת וחבר במועצה המייעצת הבינ"ל לציות.
תאריך:  27/06/2023   |   עודכן:  27/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שינוי מגמה בהעמדה לדין של קציני ציות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
ל-11 שופטי בג"ץ שאיפשרו לבנימין נתניהו להמשיך לכהן כראש הממשלה במצבו הקשה מנשוא יש אחריות מסוימת לסיבוך, ויש צדק פואטי בהטחת ביקורת עליהם
בן-ציון יהושע
חיים נחמן ביאליק בישיבת 'עץ חיים' בוולוז'ין    יש הסבורים כי אילו לא הגיע ביאליק לישיבת 'עץ חיים' בוולוז'ין ספק אם היה מתפתח למשורר לאומי וייתכן שלא היה שואב מתוכו את מעיינות השירה שקבעו את מקומו בספרות העברית החדשה
גיא חזן
המקורות מספרים שכאשר יש שמועות על אירוע עתידי חיובי בחברה מסוימת, המניות שלה יחלו לעלות עוד היום    עם הפרסום, סביר להניח שהמשקיעים עלולים להיות מאוכזבים כי ציפו להרבה יותר מהשמועות - ולכן ימכרו את המניה ומחירה יירד
יוסי אחימאיר
בעת האחרונה ההסתה האיסלאמיסטית נושאת פרי    גוברות ועולות תופעות של ערעור על הריבונות הישראלית ושלטון החוק בקרב ערביי ישראל
ארווין קליין
שיר הנושא של הסרט "מיתה טובה" - "בארץ להד"ם" מעיד היטב על המסר של סרט זה    הסרט מדבר על חולים במחלות סופניות שמחפשים מפלט מהסבל שלהם, על-ידי התאבדות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il