X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מסחר מופרז [צילום: ריצ'רד דרו/AP]
לראשונה הוטל עיצום על קצין ציות בגין הפרת תקנת Reg BI
קצין נמצא אשם בגין הפרת תקנת Reg BI בכך שלא הפעיל מערך ציות שהיה בכוחו למנוע חיוב לקוחות בעמלות ברוקר

למן 7/2020 עת פרסמה לשכת עורכי הדין של מדינת ניו-יורק מסגרת להעמדת קציני ציות לדין ולאחר ששלושת הרגולטורים המרכזים (SEC, DOJ ו-RINRA) נקטו הליכים נגד קציני ציות עלתה ביקורת, האם אין בצעדים אלה בבחינת 'שפיכת התינוק עם המים'. לכן המתינו רבים כדי לראות האם מדובר במגמה, או שמא הרגולטורים רק בקשו 'לבדוק את המים'. כפי שניתן לראות מהמקרה שלפיננו, שאלת חבותו המשפטית של קצין הציות רחוקה מלהסתיים.
מקרה של חברת השקעות Network 1
רשות הפיקוח על תעשיית הפיננסים בארה"ב (1(FINRA הרגולטור העצמאי(SRO) הגדול ביותר בארה"ב הפועל כדי לוודא שהמסחר בניירות הערך בארצות הברית נעשה בהגינות וביושר, הטילה ב-1.9.2023 על חברת Network 1 Financial Securities, Inc (להלן - Network 1 או "החברה") וקצין הציות שלה עיצום כספי בסך של מעל 750,000 דולר, זאת בגין הפרות של רגולציה Best Interest הנובעות ממסחר מופרז ופיקוח בלתי מספק. זהו המקרה הראשון ש-FINRA מטילה עונשים בגין הפרות של הפרת תקנה של Reg BI.
מהי תקנה של Reg BI?
ב-5 ביוני 2019, אימצה הרשות ניירות ערך האמריקנית (SEC), מכוח סמכות שבחוקii, את תקנת האינטרס הטוב ביותר, הקובעת סטנדרט התנהגות עבור סוחרי ברוקרים ואנשים הקשורים לברוקר ("אנשים קשורים") שעה שאלו ממליציים ללקוחותיהם על כל עסקה בניירות ערך או אסטרטגיית השקעה בניירות ערך ללקוחות. בעת מתן המלצה ללקוח, נדרש להבטיח שיעוץ יהיה לטובת הלקוח, וזאת מבלי להעמיד את האינטרס הפיננסי או האחר של בית השקעה/יועץ השקעות לפני האינטרסים של הלקוח.
מהו כשל ציות?
Network 1 הנה חברת השקעות מניו ג'רסי המעסיקה 100 עובדים ב-14 סניפים, שניהלה עבור לקוחותיה השקעות במניות. במהלך חקירה מצאה FINRA כי לחברה זו לא הייתה מערכת פורמלית לזיהוי וסימון מסחר מופרז, קרי פעולות שאינן נדרשות שכל תכליתן הוא לנפח את דמי הניהול והעמלות (של בית השקעה). עוד מצאה FINRA כי Network 1 ביצעה פעולות עודפות במסחר, שלא היו נדרשות, שהניבו לה עמלות עודפות בשיעור של 533,500 דולר.
עוד נמצא כי קצין הציות שלה לא הקים וממילא לא אכף תוכנית ציות שתבטיח עמידה בהוראות תקנה Reg BI, בכל הנוגע למסחר חריג. קצין הציות לא ערך נהלי פיקוח כתובים (WSPs). בהעדר מערך ציות אפקטיבי, שיבטיח עמידה בדרישות הציות של FINRA, לא היה למעשה גורם בחברה שאיתר את העסקות המופרזות שהחברה ביצעה, וכך יצא שהחברה ביצעה מינואר 2016 עד מרס 2022 סחר עודף בשמונה חשבונות לקוחות, שהביא במקרים מסוימים ליחסי עלות (העסקה) להון של יותר מ-50%.
העיצום
לאור האמור לעיל, קרי לאור היעדר נוהל פיקוח כתוב בנוגע למסחר מופרז, מעשה המהווה הפרה של "האינטרס הטוב" מצאה FINRA את קצין ציות הראשי בחברה, כמי שהפר את תקנה Reg BI. על החברה, הוטל להשיב את העמלות העודפות שנגבו בסך 533,500 דולר וזאת בתוספת ריבית וקנס של 200,000 דולר, ואילו על קצין הציות הוטל קנס של 5,000 דולק והוא הושעה לשלושה חודשים.
סיכום
בשנים האחרונות עולה, בצד התפתחות הציות כפרופסיה, שאלת היקף אחריותו המשפטית של קצין הציות, שכפי שעולה מהמקרה הנדון, היא מסרבת לרדת מסדר היום. מקרה זה גם מעיד על החשיבות בקיומה של פונקציית ציות מקצועית ואפקטיבית בארגון. אשר על כן זהו איתות נוסף למקבלי החלטות לכך שתפקיד של קצין ציות תוחב בחובו אחריות פלילית, וכי הדרך הבטוחה לצמצם סיכונים ציות היא להבטיח שקצין הציות מחזיק בהסמכה בינ"ל (CCO) והוא מחויב לפעול ע"פ תקינה מקצועית ייעודית לקציני ציות הכוללת קוד אתי.

הערות

1. The Financial Industry Regulatory Authority Inc.
2. חוק בורסת ניירות ערך משנת 1934 מסדיר את השווקים הפיננסיים המשניים כדי להבטיח סביבה שקופה והוגנת למשקיעים. הוא אוסר על פעולות הונאה, כגון סחר במידע פנים, ומבטיח שחברות הנסחרות בבורסה חייבות לחשוף מידע חשוב לבעלי המניות הנוכחיים והפוטנציאליים.

הכותב הוא יו"ר אגודה ישראלית לציות אכיפה מנהלית וביקורת.
תאריך:  18/09/2023   |   עודכן:  18/09/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לראשונה הוטל עיצום על קצין ציות בגין הפרת תקנת Reg BI
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
הדמוקרטיה שלנו אולי נעדרת מנגנוני הגנה מספיקים, אבל במה עליונה סבירות השופטים על סבירות חברי הממשלה הנבחרת? מדוע מינויים של שרים מופרכים לעתים, ואילו על מינויי שופטים - קדוש אמור?
זיו מאור
הממשלה אינה פועלת נגד עבריינות בהפגנות שמאלניות, מתוך תפיסה שזוהי הוכחה לדמוקרטיה. ההקרנה של כתובת המרדה על קיר האו"ם היא עבירה על החוק, המהווה איום על מדינת ישראל
רון בריימן
בורות או מגמתיות, או שמא שילוב שלהן? מה מוביל את השיח הציבורי ואת הניסוחים התמוהים בו? עד מתי ישמיעו לנו את המושגים המוזרים "שטחים" או מוז"א, במקום לדייק? מן הראוי שלעיר תל אביב-יפו יהיה ראש עירייה רציני, אשר יפסיק את מעשה האיוולת, המנסה להשכיח את ארץ ישראל באמצעות הכינוי המוזר מוז"א, ואשר ינציח את שמו של השר והאלוף שנרצח, רחבעם זאבי, בשם המוזאון
עמנואל בן-סבו
אין כמו להפיץ דיבה בעולם נגד ראש הממשלה, ללחוש על אוזני הנשיא האמריקני ופמלייתו מילות שנאה על האיש הנורא ההוא, ראש ממשלת ישראל
איתן קלינסקי
כואב לי לכתוב, שנשיא המדינה מתוך המחויבות שיש לו במיוחד לליכוד ולש"ס הוא "מרכך" בהצעות הפשרה שלו את הבוטות של הנוסח הראשוני של הצעות החוק כפי שהוגש על-ידי שר המשפטים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il