על-רקע ירידת האמון הציבור בגופים הפיננסים בארה"ב
1 הוזמן ב-24.10.2023 גורביר גרוואל (Gurbir S. Grewal) מנהל חטיבת האכיפה של רשות ניירות ערך האמריקנית (SEC), לשאת דברים בכנס של מכון הציות של לשכת עוה"ד של ניו-יורק
2.
הנאום שעסק בהיבטים השונים של ציות בתאגידים עסק בהרחבה בנושא אחריות אישית של קצין ציות. וכך, בצד אמירת דברים ברורים באשר לחשיבות של יצירת "תרבות של ציות יזום", אכיפת הגנה על חושפי שחיתויות, דיווח ושיתוף פעולה עם הרגולטורים וגורמי אכיפה, ניתח גרוואל את ההליכים הפלילים שנערכו עד כה נגד קציני ציות והעלה תובנות שיש לרשות בעניין זה.
המצבים בהם ה-SEC נקטה צעדים נגד קציני ציות
ישנם שלושה מצבים שבהם הרשות תנקוט בדרך כלל פעולות אכיפה נגד אנשי ציות:
א. כאשר קצין ציות כשל בעבירה שאינה קשורה לפונקציית הציות
כאשר קציני הציות מפרים את חוקי ניירות הערך, ככל עובד אחר, קרי ללא קשר עם תפקידם, הם יישאו באחריות ויתנו על כך את הדין כמו כל נושא משרה אחד.
דוגמא: ב-6/2023 הגישה ה-SEC כתב אישום נגד קצין הציות הראשי (Jordan Meadow) של ברוקאז (Steven Teixeira) בעבירה של מסחר במידע פנים, בטענה שהוא סחר על סמך מידע פנימי חסוי שהוא השיג בחשאי מהמחשב הנייד של חברתו (על מיזוגים ורכישות עתידיות בהן היה מעורב המעסיק שלה), והוא אף העביר מידע זה לאחרים.
ב. כאשר קצין ציות הטעה את הרגולטור
קטגוריה זו כוללת מקרים שבהם קצין ציות מונע או מטעה את אנשי האכיפה או שהוא מספק לרגולטורים מידע כוזב.
דוגמה: ה-SEC הגישה ב-9/2023 כתב אישום נגד קצין ציות (Meredith a. Simmons) באשמה של סיוע ברישום כוזב במסמכי תאגיד שהוגשו ל-SEC. הרשות מצאה שהתיעוד של קצין הציות לבדיקות שהוא ערך על הפרות ציות היה לא מדויק ולא נאמן לעובדות, מה גם שהוא שיקר באשר למועד עריכת הבדיקות (נוצרו בפועל במקביל לחקירת הרשות).
דוגמא: ה-SEC האשימה ב 9/2020 את קצין הציות של חברת Gilder Gagnon Howe & Co. llc בסיוע להפרות מדיניות ונהלים של חברה כאשר היא הגישה לחוקרי הרשות דוחות ציות מוטים על-מנת ליצור מצג שווא לפיו הם ערכו את הדוחות במועד.
המכנה המשותף למקרים אלה הוא בהתנהגות מכוונת של ה-CCO שנועדה לסכל את יכולת ה-SEC להפעיל פיקוח יעיל על פונקציית הציות.
ג. כאשר יש כשל בהיקף גדול של קצין ציות במילוי חובותיו
הקטגוריה השלישית כוללת כשלים בהיקף רב של קציני ציות במילוי התחייבויותיהם. דהיינו במקרים בהם חברות אינן עורכות בדיקות ציות, מפעילות בקרות, מצליחות לתקן כשלי ציות ומקיימות הדרכות וטיפוח תרבות ציות.
דוגמה: ב-2022 האשימה SEC קצין ציות (John B. McGowan) בחברת השקעות Two Point Capital Management, Inc., שהיה אחראי על יישום ואימוץ מדיניות ונהלי הציות של החברה. במשך 10 שנים, במקום לאמץ מדיניות ונהלים שקשורים לתחום העסקי של החברה או אפילו לחוקי ניירות הערך הפדרליים, החברה אימצה מדריך שפורסם על-ידי ארגון סחר מקצועי המכיל סטנדרטים כללים, במקום להתאמו למצבה ולחוקים החלים עליה. בנוסף החברה גם לא ערכה הדרכות ציות או ביקורות שנתיות על התוכנית שלו.
מסקנה
מניתוח כמותי של יישום מדיניות האכיפה של רשות ניירות ערך האמריקנית עולה כי מקרים אלה של העמדה לדין של קצין ציות הם נדירים. יותר מ-1,000 תיקים שהגישה בשנים האחרונות הרשות, רק במעטים מהם היו מעורבים בהאשמות נגד קציני ציות.
רשות לניירות ערך האמריקנית רואה בקציני הציות כ"מנהיגים" בתוך הארגון, והיא מצפה מהם לפעול לעיצוב ואימוץ מדיניות ונהלים משמעותיים כדי להבטיח שהארגון לא מפר את החוק. הם צריכים לעבוד עם הגורמים בארגון ועם הפונקציות המשפטיות של החברה כדי לוודא שהסכמי העסקה והמדיניות של הארגון מעודכנים ואינם מפרים את הוראות החוק.
מאמצים אלה אינם יכולים להיות חד-פעמים. הסביבה העסקית, התפעול, אזורי סיכון, הוראות רגולציה וסדרי עדיפות האכיפה משתנים ללא הרף. לכן קידום תרבות ציות ומעורבות של קציני ציות צריכים להיות מאמץ מתמשך, כאשר להם ייבחנו על-ידי הרשות לא רק ההיבט הפורמלי (קביעת תוכנית עבודה, נהלים וכו') אלא גם ביישום (האם קציני ציות פעלו ליישמם).
למרות שגרוואל ניסה להרגיע ואמר שאין לרשות "אינטרס לנקוט בפעולות אכיפה נגד קציני ציות שלוקחים על עצמם את אחריותם בתום לב ובהתבסס על חקירה וניתוח סבירים" והרשות "מכירה לחלוטין בכך שזו עבודה מאתגרת, קציני ציות חייבים להבין את הנושאים המועלים בהיבטים של עסקי החברה שלהם ובאחריותם ולנקוט צעדים כדי להבין ולטפל בסיכוני ציות על-ידי ביצוע מדיניות ונהלי ציות משמעותיים. קצין ציות שיחטא בכך לאור זמן, צפוי להיות חשוף לחבות אישית.
מדיניות זו, שאין להתפלא אם תמשיך, נעוצה במגבלת הכוח של הרגולטורים, כפי שגרוואל הודה - "יכולים להפוך את המגמות הללו ולשפר את האמון הציבור במוסדות הפיננסיים באמצעות המאמצים שלנו בלבד. אנו זקוקים לשם כך לעזרתכם". מצב זה מדגיש עוד יותר את הצורך של קציני הציות בהתמקצעות בעלת הכרה בינ"ל ובעבודה על-פי תקנים מקצועיים ולאור קוד אתי.