X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נהלים משמעותיים [צילום: הקטור פוסטינה/AP]
SEC מעבירה איתות אזהרה לקציני ציות
SEC: קציני ציות שיכשלו לאורך זמן בקביעת תוכנית ציות וביישומה עלולים לעמוד לדין קציני ציות חייבים להבין את הנושאים המועלים בהיבטים של עסקי החברה שלהם ובאחריותם ולנקוט צעדים כדי להבין ולטפל בסיכוני ציות

על-רקע ירידת האמון הציבור בגופים הפיננסים בארה"ב1 הוזמן ב-24.10.2023 גורביר גרוואל (Gurbir S. Grewal) מנהל חטיבת האכיפה של רשות ניירות ערך האמריקנית (SEC), לשאת דברים בכנס של מכון הציות של לשכת עוה"ד של ניו-יורק2.
הנאום שעסק בהיבטים השונים של ציות בתאגידים עסק בהרחבה בנושא אחריות אישית של קצין ציות. וכך, בצד אמירת דברים ברורים באשר לחשיבות של יצירת "תרבות של ציות יזום", אכיפת הגנה על חושפי שחיתויות, דיווח ושיתוף פעולה עם הרגולטורים וגורמי אכיפה, ניתח גרוואל את ההליכים הפלילים שנערכו עד כה נגד קציני ציות והעלה תובנות שיש לרשות בעניין זה.
המצבים בהם ה-SEC נקטה צעדים נגד קציני ציות
ישנם שלושה מצבים שבהם הרשות תנקוט בדרך כלל פעולות אכיפה נגד אנשי ציות:
א. כאשר קצין ציות כשל בעבירה שאינה קשורה לפונקציית הציות
כאשר קציני הציות מפרים את חוקי ניירות הערך, ככל עובד אחר, קרי ללא קשר עם תפקידם, הם יישאו באחריות ויתנו על כך את הדין כמו כל נושא משרה אחד.
דוגמא: ב-6/2023 הגישה ה-SEC כתב אישום נגד קצין הציות הראשי (Jordan Meadow) של ברוקאז (Steven Teixeira) בעבירה של מסחר במידע פנים, בטענה שהוא סחר על סמך מידע פנימי חסוי שהוא השיג בחשאי מהמחשב הנייד של חברתו (על מיזוגים ורכישות עתידיות בהן היה מעורב המעסיק שלה), והוא אף העביר מידע זה לאחרים.
ב. כאשר קצין ציות הטעה את הרגולטור
קטגוריה זו כוללת מקרים שבהם קצין ציות מונע או מטעה את אנשי האכיפה או שהוא מספק לרגולטורים מידע כוזב.
דוגמה: ה-SEC הגישה ב-9/2023 כתב אישום נגד קצין ציות (Meredith a. Simmons) באשמה של סיוע ברישום כוזב במסמכי תאגיד שהוגשו ל-SEC. הרשות מצאה שהתיעוד של קצין הציות לבדיקות שהוא ערך על הפרות ציות היה לא מדויק ולא נאמן לעובדות, מה גם שהוא שיקר באשר למועד עריכת הבדיקות (נוצרו בפועל במקביל לחקירת הרשות).
דוגמא: ה-SEC האשימה ב 9/2020 את קצין הציות של חברת Gilder Gagnon Howe & Co. llc בסיוע להפרות מדיניות ונהלים של חברה כאשר היא הגישה לחוקרי הרשות דוחות ציות מוטים על-מנת ליצור מצג שווא לפיו הם ערכו את הדוחות במועד.
המכנה המשותף למקרים אלה הוא בהתנהגות מכוונת של ה-CCO שנועדה לסכל את יכולת ה-SEC להפעיל פיקוח יעיל על פונקציית הציות.
ג. כאשר יש כשל בהיקף גדול של קצין ציות במילוי חובותיו
הקטגוריה השלישית כוללת כשלים בהיקף רב של קציני ציות במילוי התחייבויותיהם. דהיינו במקרים בהם חברות אינן עורכות בדיקות ציות, מפעילות בקרות, מצליחות לתקן כשלי ציות ומקיימות הדרכות וטיפוח תרבות ציות.
דוגמה: ב-2022 האשימה SEC קצין ציות (John B. McGowan) בחברת השקעות Two Point Capital Management, Inc., שהיה אחראי על יישום ואימוץ מדיניות ונהלי הציות של החברה. במשך 10 שנים, במקום לאמץ מדיניות ונהלים שקשורים לתחום העסקי של החברה או אפילו לחוקי ניירות הערך הפדרליים, החברה אימצה מדריך שפורסם על-ידי ארגון סחר מקצועי המכיל סטנדרטים כללים, במקום להתאמו למצבה ולחוקים החלים עליה. בנוסף החברה גם לא ערכה הדרכות ציות או ביקורות שנתיות על התוכנית שלו.
מסקנה
מניתוח כמותי של יישום מדיניות האכיפה של רשות ניירות ערך האמריקנית עולה כי מקרים אלה של העמדה לדין של קצין ציות הם נדירים. יותר מ-1,000 תיקים שהגישה בשנים האחרונות הרשות, רק במעטים מהם היו מעורבים בהאשמות נגד קציני ציות.
רשות לניירות ערך האמריקנית רואה בקציני הציות כ"מנהיגים" בתוך הארגון, והיא מצפה מהם לפעול לעיצוב ואימוץ מדיניות ונהלים משמעותיים כדי להבטיח שהארגון לא מפר את החוק. הם צריכים לעבוד עם הגורמים בארגון ועם הפונקציות המשפטיות של החברה כדי לוודא שהסכמי העסקה והמדיניות של הארגון מעודכנים ואינם מפרים את הוראות החוק.
מאמצים אלה אינם יכולים להיות חד-פעמים. הסביבה העסקית, התפעול, אזורי סיכון, הוראות רגולציה וסדרי עדיפות האכיפה משתנים ללא הרף. לכן קידום תרבות ציות ומעורבות של קציני ציות צריכים להיות מאמץ מתמשך, כאשר להם ייבחנו על-ידי הרשות לא רק ההיבט הפורמלי (קביעת תוכנית עבודה, נהלים וכו') אלא גם ביישום (האם קציני ציות פעלו ליישמם).
למרות שגרוואל ניסה להרגיע ואמר שאין לרשות "אינטרס לנקוט בפעולות אכיפה נגד קציני ציות שלוקחים על עצמם את אחריותם בתום לב ובהתבסס על חקירה וניתוח סבירים" והרשות "מכירה לחלוטין בכך שזו עבודה מאתגרת, קציני ציות חייבים להבין את הנושאים המועלים בהיבטים של עסקי החברה שלהם ובאחריותם ולנקוט צעדים כדי להבין ולטפל בסיכוני ציות על-ידי ביצוע מדיניות ונהלי ציות משמעותיים. קצין ציות שיחטא בכך לאור זמן, צפוי להיות חשוף לחבות אישית.
מדיניות זו, שאין להתפלא אם תמשיך, נעוצה במגבלת הכוח של הרגולטורים, כפי שגרוואל הודה - "יכולים להפוך את המגמות הללו ולשפר את האמון הציבור במוסדות הפיננסיים באמצעות המאמצים שלנו בלבד. אנו זקוקים לשם כך לעזרתכם". מצב זה מדגיש עוד יותר את הצורך של קציני הציות בהתמקצעות בעלת הכרה בינ"ל ובעבודה על-פי תקנים מקצועיים ולאור קוד אתי.

הערות

1. מחקרים מראים שרק אחוז קטן בציבור יש אמון בבנקים, בחברות טכנולוגיה או בעסקים גדולים (ראה לדוגמה מחקרים שגאלופ מפרסם כל שנה בנושא " Confidence in Institutions")
2. Remarks at New York City Bar Association Compliance Institute, Gurbir S. Grewal, Director, Division of Enforcement, New York, NY, Oct. 24, 2023

הכותב הוא קצין ציות מוסמך (CCO) המכהן כיו"ר אגודה ישראלית לציות, אכיפה מנהלית וביקורת וחבר במועצה המקצועית הבינ"ל לציות (ICA).
תאריך:  07/11/2023   |   עודכן:  07/11/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
SEC מעבירה איתות אזהרה לקציני ציות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ירון פרידמן
עומדים בתור למשימת התאבדות בתוך מנהרת טרור בעזה, ממלמלים תפילות מהקוראן ומשפטים על חיי נצח בגן עדן. הצצה לעולמם של ה"שהידים" מחמאס
דן מרגלית
ישראל מעדיפה את העמימות על פני ניהול בירור גלוי ושקוף עם ידידיה בעולם    הממשלה לא גיבשה דבר, שיהיה נהיר לאזרחיה ולמשרדי החוץ בעולם
עמית דובקין
על-פי נתוני ה-OECD, אם החרדים והערבים החיים בישראל היו נוטלים חלק שווה בתעסוקה ובפעילות הכלכלית, אזי מיקומה של ישראל היה מזנק לאחד המקומות הראשונים בעולם ברמת הצמיחה השנתית
זוהר בן-אשר
ישראל, ודאי שתחת אי-הנהגתה של הממשלה הנוכחית ושל ראש הממשלה הזה, איננה מתעסקת בכלל ביעד המדיני של המלחמה ובכך היא לא רק מרחיקה פתרון, אלא את כל מי שעדיין תומך בנו; בעיקר ארה"ב
דן מרגלית
חוק מסוכן גם כאשר ביצועו נתון בידיים המשפטיות הנקיות ביותר    על אחת כמה וכמה כאשר לוין הוא שר המשפטים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il