X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אוניברסיטת חיפה [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
מסגרת חדשה למבקרי פנים בעת מלחמה
היחידה ללימודי חוץ באוניברסיטת חיפה פרסמה מסגרת מנחה לביקורת פנימית בעת מלחמה אין זה סוד שכאשר התותחים רועמים ותשומת הלב מופנית להתמודדות עם סיכונים קיומיים, עולות תהיות האם לביקורת הפנימית יש במצבים כאלה ערך

גם בתחילת החודש השני למלחמה, ערפל הקרב לא הוסר ואי הוודאות ממשיכה ללוות אותנו במה שמכונה "שגרת חירום". במצב זה, ארגונים ציבוריים רבים עוברים לעבוד במתכונת חירום (מל"ח), כאשר חלקם מפעיל תוכניות המשכיות עסקית (BCP), ואלה שנפגעו מיישמים תוכנית התאוששות מאסון (DRP). מציאות זו, בה מצב החירום מהווה סיכון מדיני שסופו לא נראה באופק, מחייב גם את מבקרי הפנים בהיערכות מתאימה.
אין זה סוד שכאשר התותחים רועמים ותשומת הלב מופנית להתמודדות עם סיכונים קיומיים, עולות תהיות האם לביקורת הפנימית יש במצבים כאלה ערך, והאם אין זה נכון יותר שגם אלה יטו כתף ויסייעו לארגון בהתנהלותו בחירום במקום לערוך ביקורת, ותהיות אלה מתעצמות ככל שהמלחמה נמשכת והיקף האיום עולה.
אם כן לאור דברים אלה, מכיוון שהביקורת הפנימית בישראל מעוגנת בחקיקה שאינה מסויגת מחד ולאור העובדה שארגונים רבים חדלו להתנהל כתמול שלשום מאידך-גיסא, עולה השאלה כיצד על מבקרי פנים לנהוג?
על-רקע זה פרסמה לשכת המבקרים הפנימיים ישראל הנחיה העוסקת בחירום, שפורסמה בתקופת הקורונה1. הנחיה זו מנחה מבקרים, בין היתר, לבחון את תוכנית העבודה שלהם לאור השינוי. בצד זה ערכנו אנשי סגל היחידה ללימודי חוץ של אוניברסיטת חיפה ניתוח משווה בנושא, שאת מסקנותיו גיבשנו למסגרת רעיונית.
מסגרת זו מתייחסת הן לשאלה האם מבקרי פנים רשאים למלא תפקידים בחירום, והן לדרך בה עליהם לערוך ביקורת בזמנים אלה.
מילוי תפקיד בחירום
מבקרים פנימיים, לאור אי-תלות הביקורת מחד והעובדה שהחוק אינו מסויג מאידך-גיסא, אינם רשאים שלא לערוך ביקורת. עם זאת הם יכולים, ככל שהדבר אינו פוגע במילוי תפקידם ולא מעמיד אותם במצב של ניגוד עניינים, למלא תפקידים זמניים הנוגעים בחירום בלבד, כאשר התפקיד אינו כרוך בקבלת אחריות.
ביקורת בחירום
כיוון שמצבים מעין אלו מאלצים הנהלות לשנות את דרך התנהלותן, כאשר בהרבה מקרים לא ניתן כלל לקיים פרקטיקות ממשלתיות תאגידיות (כגון- כינוס ועדות) בין אם עובדים רבים נמצאים במילואים ובין אם מסיבה אחרת, הביקורת נדרשת להתאים את עצמה למודוס האופרנטי החדש. לצורך כך מבקרי פנים נדרשים לערוך ניתוחי חשיפה לסיכונים על-מנת לבחון את הצורך בעידכון תוכנית העבודה שלהם. כמו-כן עליהם להעדיף ביקורת בהיקף מצומצם, ולהגיש להנהלה דוח ביקורת תמציתי, וכדי לסייע בכך כוללת המסגרת גם שורה של נושאים שכיחים לעריכת ביקורת בתקופה זו.
התכנסות
הביקורת הפנימית, ודי אם נעיף מבט במודל שלושת הקווים2 כדי שנראה זאת, היא הפונקציה היחידה שבכוחה להבטיח מתן דין וחשבון (accountability). אשר על כן גם בעת חירום, וגם כאשר מצב זה נמשך חודשים ושנים, על מבקרי הפנים לערוך ביקורת. ברם, כיצד נכון שאלה יפעלו? והאם אלה יכולים, למרות ייחוד הפעולות, למלא תפקידים בחירום? בניסיון להשיב על כך ערכו שני אנשי סגל באוניברסיטת חיפה ניתוח משווה שאת תוצאותיו הם גיבשו למסגרת רעיונית שטוב יהיה אם מבקרי פנים וועדות ביקורת ישקלו לאמץ.

הערות

1 . גם לשכת המבקרים הפנימיים של בריטניה פרסמה על-רקע מלחמת רוסיה-אוקראינה הנחיה, ראה: אלון קוחלני, ביקורת פנימית בעת מלחמה, News1, 12.10.2023 .
2. זאת הפונקציה היחידה המצויה שמתחזקת קו, כאשר ביתר הקווים (קו הראשון ובקו השני) ישנם מספר פונקציות. ראה: אלון קוחלני, תיקון למודל שלושת שווי ההגנה, News1, 31.8.2020

הכותבים הם אנשי סגל באוניברסיטת חיפה.
תאריך:  20/11/2023   |   עודכן:  20/11/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מסגרת חדשה למבקרי פנים בעת מלחמה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
במהלך המאה העשרים פעלו בירושלים בתי קולנוע רבים    רובם במרכז העיר    הביקור בקולנוע משנות ה-30 עד סוף שנות ה-80 לערך היה בילוי פופולרי    עם כניסת הטלוויזיה לחיינו והופעת הקניונים, רוב בתי הקולנוע העצמאיים נסגרו ואינם
אריה יצחקי
בעקבות מלחמת "חרבות הברזל" שתביא במהרה לשחרור כל חבל עזה, נוכל לשוב אל ביתנו שבגוש-קטיף    גרעיני ההתיישבות מתארגנים מחדש לשוב בימים אלה
איתן קלינסקי
כשנתן אלתרמן כתב בשנת 1932 "נלבישך שלמת בטון ומלט ונפרוש לך מרבדי גנים" הוא לא ראה לנגד עיניו אלפי פועלים מיובאים על-ידי חברות קבלן מאסיה ומאירופה להלביש את כבישי מדינת ישראל ובנייניה
דן מרגלית
אסור להתיר הכנסת דלק לרצועה גם אם קיימת סכנה של פרוץ מגיפות בקרב הפלשתינים    מפני שמחסור בדלק יביא את האוכלוסייה למרוד בשלטון החמאס
יוסי אחימאיר
"בצלם" הוא אחד הבולטים בארגונים בתוכנו, שמגנים את "האפרטהייד" הישראלי, את "הכיבוש" ואת המתנחלים    לדידם, הפלשתינים צדיקים גמורים, שנגזלה מהם עצמאותם על-ידי "הכובש הישראלי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il