X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עבירות פליליות [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
ביה"ד: לא ניתן להשעות עובדי רשומ"ק החשודים בפלילים
לאור הסמכות הייחודית של ביה"ד למשמעת לעובדי הרשומ"ק לא ניתן לאור סגירתו להאריך השעיה של עובדים החשודים בפלילים בביה"ד לעבודה (סע"ש (תל אביב-יפו) 61951-09-23 אברהם חיון נ' עיריית רמת השרון)

אחד הכלים העומדים בפני גוף ציבורי, קל וחומר ברשות מקומית, להתמודד עם עובדים החשודים בביצוע עבירות פליליות הוא השעיה. הדבר נדרש הן כדי להבטיח כי לא מתבצעות עבירות פליליות בגופים הללו, והן כדי לצמצם את הפגיעה באמון הציבור.
המסגרת הנורמטיבית המסדירה נושא זה בענייננו הוא חוק הרשויות המקומיות (משמעת), תשל"ח-1978 (להלן - החוק). על-פי חוק זה, הדומה לחוק החל על עובדי מדינה, "החלה חקירה פלילית של המשטרה נגד עובד רשות מקומית, בעבירה שמפאת חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי להמשיך לשמש בתפקידו, רשאי ראש הרשות המקומית, להשעות את העובד לתקופה שלא תעלה על 45 ימים" (ס.20 לחוק).
באם נדרשת השעיה ארוכה יותר, קובע החוק כי "בית הדין רשאי להורות על הארכת תקופת ההשעיה, לפי בקשת ראש הרשות המקומית, לתקופות נוספות שכל אחת מהן לא תעלה על שישה חודשים". על-פי סעיף 1 לחוק מדובר ב"בית דין למשמעת של עובדי הרשויות המקומיות (להלן - ביה"ד למשמעת) שתפקידו לשפוט את עובדי הרשויות המקומיות על עבירות משמעת לפי חוק זה".
ברם, בפועל למן פברואר 2023 בית הדין הזה למשמעת "אינו פעיל", זאת על-רקע כוונה של מרכז לשלטון מקומי "לחדול מלהפעיל ולממן את בית הדין למשמעת של עובדי הרשויות המקומיות הפועל מזה כ-40 שנה, על-רקע סכסוך כלכלי הנוגע להפעלתו מול משרד הפנים"1.
אשר על כן, עיריית רמת השרון, המנהלת הליכי השעיה מול שלושת עובדיה אשר כנגדם נפתחה חקירה פלילית, ובהם פקח, רכז צמ"ה וסגן מנהל אגף הביטחון של העירייה, פנתה בנושא לביה"ד האזורי לעבודה.
העירייה טענה כי על-אף האמור יש לביה"ד לעבודה סמכות להחליט בבקשה וזאת לאור סמכויותיו לדון בתובענות שעילתן יחסי עבודה (ס. 24 לחוק ביה"ד לעבודה) וסמכות ליתן כל סעד שיראה לביה"ד כנכון או משקולי צדק (ס. 33 ו 75 לחוק בתי המשפט). כמו-כן טענה העירייה כי ביה"ד מוסמך לפעול בהתאם להסדר הקבוע חוק הגבלות על משך השעיה של עובד גוף ציבורי עקב הליכים פליליים, תשע"ח-2018 (להלן - חוק הגבלות) המסמיך את בית הדין לעבודה להאריך את השעייתו של עובד גוף ציבורי עקב הליכים פליליים.
ברם, ביה"ד, בפס"ד שניתן ב 3.12.2023, דחה בקשה זו וקבע כי המנגנון המשמעתי הקבוע בחוק הרשויות המקומיות, כמו גם המנגנון הזהה החל על עובדי מדינה הינו מנגנון שיפוט משמעתי שמבוצע על-ידי טריבונל שיפוטי שהוקם מכוח חוקים אלה והוא שונה מההסדר החל על עובדי גופים ציבוריים בהם יש לבית הדין לעבודה סמכות מפורשת מכוח חוק ההגבלות. דבר זה גם עולה מעצם העובדה שהחוק הגבלות מסייג במפורש את תחולתו לגבי עובד גוף ציבורי שחוק שירות המדינה (משמעת) התשכ"ג-1963 חל עליו.
גם את הטענה כי סמכות של ביה"ד הקבועה ב'סעיפי סל' הכלליים החלים מקום בו לבית הדין ישנה סמכות עניינית לדון בנושא מסוים ומתווים את יכולתו לפעול ולהעניק סעד באופן הנראה לו כנכון בתוך מסגרת ההליך, נדחתה. תימוכין לכך מצא ביה"ד גם בעובדה שעל-פי החוק, ערעור על החלטה של ביה"ד למשמעת לעובדי רשומ"ק הנה לביהמ"ש המחוזי ולא לביה"ד לעבודה, דבר המצביע על העדר סמכות (ס. 24 לחוק).
מכאן קבע ביה"ד כי "בית הדין למשמעת הינו טריבונל משפטי הפועל מכוח חוק ומוקנית לו סמכות לדון בעניינים שהוגדרו לו בהתאם לחוק המשמעת, לרבות הסמכות להאריך את השעייתו של עובד הרשות המקומית, ובית הדין לעובדה אינו מהווה "תחליף" לו ואינו מוסמך להיכנס בנעליו ללא הוראה חוקית מפורשת".
אשר כל כן, כל עוד שהמחלוקת שבין מרכז שלטון המקומי למשרד הפנים בדבר תקצוב ביה"ד למשמעת לא תיפתר, או לחלופין חוק משמעת לעובדי הרשומ"ק לא יתוקן, ובאם לא יוגש ערעור בהליך, יתקשו רשויות מקומיות להשעות עובדים החשודים בפלילים לתקופה העולה מעל 45 יום.
מהן השלכות לכך? ובכן כיוון שהליכים פלילים על-פי טבעם משתהים, ומכיוון שהסמכות להשעות עובד רשומ"ק הנה 'למן ראשית הליך הפלילי' ("החלה חקירה פלילית"), החלטה זו, כל עוד המצב האמור עומד בעינו, מוציאה למעשה מארגז הכלים כלי חיוני זה החיוני להבטחת אמון הציבור, דבר שיקשה מחד בסיטואציות כגון דא על הרשויות המקומיות להתנהל, ומאידך יפגע ביכולתם של העובדים, באלה שימצא שלא דבק בהם רבב, לשוב לעבודה.

הערות

1 . ניצן צבי כהן, בית הדין למשמעת ברשויות המקומיות ייסגר עקב מחלוקת תקציבית: "זכויות העובדים יידרסו, דבר 28.12.2022.

הכותב הוא עו"ד המתמחה במשפט מוניציפלי.
תאריך:  13/12/2023   |   עודכן:  13/12/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביה"ד: לא ניתן להשעות עובדי רשומ"ק החשודים בפלילים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלירם אלגרבלי
ישראל צריכה להרים את הראש מהמלחמה ולעסוק בשאלה החשובה באמת: האם ניתן להציע פתרון שורש לבעיה הפלשתינית או שההיסטוריה צפויה לחזור על עצמה
ציפורה בראבי
בעידן התיוגים וההגדרות, הריני מציעה את השם ההולם לדור הכי הולם - דור ה-wow    הם לפנינו במלוא יופיים ורוחם המופלאה, בנעוריהם התוססים עם מילים גדולות של נכונות לתת ולתת, באהבה הגדולה שלהם לעם ולארץ
יעקב אחימאיר
הממשלה אינה מגלה לנו, האזרחים, מהו חזונה לגבי העידן שלאחר המלחמה ומה באשר לסוגית השליטה ברצועת עזה    נתניהו כבר שלל אפשרות של השתלת הרשות הפלשתינית בגוף השלטוני החדש, כי יקום
יוסי אחימאיר
פעולות ההרס, ההרוגים, השבויים והפליטים בעזה נושאות מסר מוחשי גם לחיזבאללה ושאר ארגוני הטרור, המנסים להתגרות בנו    ככה "מדברים" במזה"ת, שאנו חלק ממנו
איתן קלינסקי
לצערי, לחיי ילדינו הגדלים בארצנו מתנכלת אטימות לב ושררה שלטונית, הגוזרת עליהם לגדול בכלא של חשיבה מדינית מוטעית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il