X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מהי טובת הילד [צילום: Business Wire/AP]
הפריה מזרעו של מת
נושא זה של תרומות זרע, אשר נפוץ מאוד כיום, ואחריות התורם למזוות צאצאיו, כמו גם שאלות נוספות בתחומים אלה טעונים חקיקה לאחר שקילת כל השיקולים

הנושא הקשה הזה שב ועולה לדיון מִדֵּי מלחמה או מבצע צבאי, כאשר הורים כואבים שבנם נפל מבקשים להפרות בזרעו אישה בכדי לזכות בנכד או נכדה. הכתוב להלן אינו חוות דעת משפטית או מוסרית אלא בא להציג חלק מהבעיות הניצבות בפני המחוקק או השופט כאשר הנושא הכאוב ניצב בפתח עיניים.
כאשר אדם רווק נפטר והותיר הורים שכולים המבקשים להשתמש בזרעו להולדת נכד, הבעיה מצטמצמת לשאלת טובתו של היילוד שצפוי לגדול ללא הורים. כך במידה רבה כאשר הנפטר היה נשוי או גָּרוּשׁ בעת פטירתו ונותרת אלמנה ללא ילדים והיא והורי המנוח חפצים שתהרה מזרעו (שֶׁיִּשָּׁאֵב וְיוּזְרַע ברחמה). הבעיה יחסית פשוטה למדי לדעתנו, אף שאינה נקיה מקשיים וספקות, בעיקר כאשר שוקלים כאמור את טובת הילד הצפוי להוולד ללא אב או ללא הורים. לגבי מנוח שנפטר רווק צפוי הילד לגדול אצל סביו, שֶׁמִּדֶּרֶךְ הטבע יזדקנו עוד בצעירותו ויתקשו לגדלו, יהיו מבוגרים ביחס להורים אחרים במוסדות החינוך או ילכו לעולמם בעודו קטין או אפילו תינוק.
במקרים אלו דעתנו היא שעדיף לילד שייוולד מאשר שלא יוולד כלל, למרות מגבלות או חסרונות אלו. זו בעיה מֵעֵין "שקספירית" (במחזה "הַמְּלֶט") - השאלה מה עדיף לילד או לחברה "להיות או לחדול (לא להיות)". במיוחד בישראל, בעיקר אחרי הַשּׁוֹאָה בה נכחד שליש עמנו וְמאז רַבּוּ הנופלים במלחמות ובתאונות. השופטת מרים בן פורת ז"ל דנה בשאלה דומה בבית המשפט העליון בהיותה בדעת מיעוט בתיק המפורסם של מ"י נ. ד"ר זֵייצוֹב (לעניין אחריות רופאה ליעוץ גנטי פגום שהביא להולדת תינוק הסובל ממומים חמורים ונדון לחיי סבל ומוגבלויות קשות). השאלה עלתה גם בהיבט אחר בד.נ. (דיון נוסף) נחמני נ. נחמני לעניין השתלת ביציות מופרות ברחם גרושתו של הַגָּרוּשׁ שכבר התחתן בשנית והיה לאב והתנגד להשתלת ביציות שהופרו בזרעו טרם גירושיו.
הקושי מתעורר ביתר חֲרִיפוּת כאשר המנוח היה כאמור נשוי או גרוש, ואלמנתו או גרושתו מתנגדת להפריה בזרעו ברחמה של אישה אחרת. אלמנה או גרושה כזו אפשר ונישאה מחדש, או שיש לה כבר ילדים. כאן מתעוררת שאלה למי הזכות להחליט מה ייעשה בגופת בן הזוג ובזרעו אם לא צִוָוה אותה. למי "שייכת" הגופה על אבריה? כאשר מדובר בקטין הוא נתון לאפוטרופסות של הוריו. מִשֶּׁבָּגַר גופו "שייך" לו עצמו והוא רשאי להעניק חלקים ממנו, כמו בתרומת כִּלְיָה או חלקי כבד או מֵחַ-עצמות בחיים או לקבוע בצוואה או ב"כרטיס אדי" את תרומת אבריו או כל גופתו, כמו תרומתה למדע, וגם לקבוע מה ייעשה בגופתו לאחר הפטירה.
אולם אם לא צווה כאמור - האם השליטה בגופתו עוברת לאלמנתו? כלום רק היא זו שתחליט אם זרעו יישאב וישמש להפריה? האם נישואים מפקיעים כל שמץ זכות של הורי המנוח בגופת בנם ו"הבעלות" עליה עוברת לאלמנתו באופן בלעדי? האם בכלל יש למישהו "בעלות" או זכות חזקה והחלטה לגבי אדם אחר? מאז ביטול העבדות אין לאדם אחד שליטה או בעלות על אדם אחר, האם עצם המוות מקנה "זכויות" על גופתו?
אולם בהיבט רחב יותר קיים גורם נוסף ב"זירה" וזו המדינה. אם המנוח היה עבריין למדינה יש סמכות לעצרו ולאסרו. היא גם מוסמכת לגייסו לשרות צבאי ולשלחו לקרב בו יסכן את גופו ואף את חייו. המדינה אף מוסמכת לצוות על כליאתו עקב סירובו להתחסן בעת מגיפה וכך למנוע סיכון לציבור וכך גם כְּפִיַת אשפוזו במוסד פסיכיאטרי עקב מחלת נפש שסכנה בְּצִדָּהּ לו עצמו או לציבור.
להתנגדות אלמנה לשימוש בזרע בעלה המנוח יש היבט נוסף, כספי: היא כאלמנתו ירשה חלק או אפילו את כל רכושו, אם על-פי דין ואם מִכֹּחַ צוואה. עתה אם ייעשה שימוש בזרע וייולד מהמנוח ילד (שלא היה קיים בעת כתיבת הצוואה) הנה ניצב לצידה "יורש" נוסף ויש לכך השלכות כספיות ניכרות. במסגרת ההלכה הכללית הורים חייבים לזון את צאצאיהם. היה ונולד ילד מהפריה כזו - ואפילו התחייבו המבקשים שלא לדרוש עבור היילוד חלק בצוואה או מזונות - אין להתחייבות כזו ערך ממשי, כי לפי עקרון טובת הילד אין נפקות לוויתור כזה הפוגע בזכויותיו המוקנות של הילד. והיה וְסָבַיו של התינוק נפטרו כלום נחייב את האלמנה שלא יְלַדְּתָּהוּ לדאוג לצרכיו? אין לפטור שאלה זו במשיכת כתף, כי גם אִם האלמנה פטורה מחובה לַזּוּן ולפרנס ילד שלא היא ילדה, הנה לאותו בן שנולד מזרעו של המנוח זכות לתבוע מזונות מעזבונו ומשך ח"י שנותיו עד לבגרות הוא עשוי לחסל את כל העזבון ונמצאת האלמנה מופסדת.
כאן עולה שאלה נוספת: האם אדם שתרם זרע ל"בנק זרע" חייב במזונות צאצאיו מאותן תרומות? ככל הידוע לנו מספר בתי משפט במערב חייבו את התורם במזונות צאצאיו. הסודיות הרפואית ורצונו הטוב לתרום, אפילו ללא תמורה, לנשים הזקוקות לתרומה כזו אינם משחררים אותו מחובותיו כלפי "בנו". בוודאי שכך לגבי תורם שֶׁנָּטַל תשלום עבור תרומתו. שאלה נפרדת היא לגבי אפשרות תביעות פיצויים או שיבוב כלפי הבנק שגילה את זהות התורם, מה גם שאפשר וגילה כך עקב צו גילוי שיפוטי.
לא מכבר פסק בית משפט בישראל כי אדם שזרעו "נגנב" (בידי בת זוגו בקונדום שנטלה ללא ידיעתו ועשתה שימוש בתכולתו) חייב במזונות הילד שנולד מזרעו הגנוב. לפי עקרון טובת הילד הַיִּלּוֹד אינו אחראי לעבירות ומשוגות הוריו. בפסיקה קודמת כבר פסקו בתי-המשפט שאין לקבל, בד"כ תביעת הגבר נגד אִמּוֹ של הילד שנולד כאמור, כי כל חיוב האם בכספים יגרע מיכולותיה לספק לילד שהיא מְגַדֶּלֶת את מזונותיו וצרכיו. בעקבות הָאִמְרָה "חכמים הזהרו בדבריכם, אפשר להוסיף "גברים הזהרו בתרומות זרעכם".
נושא זה של תרומות זרע, אשר נפוץ מאוד כיום, ואחריות התורם למזוות צאצאיו, כמו גם שאלות נוספות בתחומים אלה טעונים חקיקה לאחר שקילת כל השיקולים. נקווה שהכנסת הבאה, שיש לקוות שתהא אכן מחוקקת, תענה גם לשאלות אלה.

תאריך:  14/02/2024   |   עודכן:  14/02/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר נבות
העובדה שבמהלך החודשים האחרונים אנו שומעים עוד ועוד מנהיגים אירופיים, כולל בכירים בנאט"ו ובצבאות היבשת מזהירים את אזרחי היבשת באשר לצורך להיות מוכנים למלחמה מול רוסיה איננה מקרית. ממש לאחרונה פירסם שירות ביון החוץ של אסטוניה את החלק הלא מסווג של הערכת המודיעין השנתית שלו ולמעשה ממשיך במגמת האזהרות מפני מלחמה עם רוסיה בטווח של כמה שנים מעכשיו
עידן יוסף
האמנה, שמטרתה לכאורה לאחד את העם, נועדה למעשה להפיל את ממשלת הימין ולהביא את השמאל-מרכז לעמדות שלטון    האמנה מתמקדת בחשבון נפש במערכת הפוליטית תוך התעלמות מיתר המערכות השלטוניות והציבוריות    דרישת האמנה לקבוע מועד לבחירות תוך חודשיים תגרום לשיתוק המדינה ותעמיק את הקרע בעם    הדרך לתיקון עוברת במתן אמון של המיעוט ברוב ובשיח מכבד יותר
עמנואל בן-סבו
בני גנץ הממלכתי ממלא פיו מים, יאיר לפיד איש המילים סוכר פיו, נשיא המדינה המאחד והמחבר אינו מתריע מפני הסכנה, מ"מ נשיא בית המשפט העליון אינו מכנס מסיבת עיתונאים כדי להתריע מפני הסכנה הנוראה שבהסתה
איתן קלינסקי
אני כותב מתוך כאב לנוכח מחיר הדמים היקר שאנחנו נאלץ לשלם בפעולה לכבוש עיר, המאוכלסת כיום במיליון וארבע מאות אלף תושבים, שחלק גדול מהם הם פליטים מעזה, הלנים ברחובות העיר
דן מרגלית
בסיכום הכולל נעים מאוד להחזיק בתפקיד שגריר ולהתגודד בחברה יהודית אוהדת עם כוסית יין משובח וניסוח בינוני באנגלית    אך באותו סיכום כולל נכון לקבוע כי ההצלחה מעטה, אם בכלל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il