X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מוצרים מבוססי בינה מלאכותית [צילום: מיכאל דויר/AP]
SEC קורא לקציני ציות לבחון סיכוני AI
על-רקע כתבי אישום ראשונים שהגישה ה-SEC בגין שימוש ב-AI, התבקשו קציני ציות לבחון את סיכוני הציות הכרוכים בכך

בשנים האחרונות התגבר השימוש בטכנולוגית AI, ולאור יתרונותיה דומה כי היא נכנסה לכול המגזרים העסקיים. על-רקע העניין הרב שטכנולוגיה זו יצרה, החלו גם חברות פיננסיות להשיק מוצרים ושירותים חדשים מבוססי בינה מלאכותית כדי לשפר את קבלת ההחלטות הפיננסיות, לחזות טוב יותר את מגמת השוק, ולשפר את הפרודוקטיביות והצמיחה שלהם וכן למשוך משקיעים חדשים ולשמר לקוחות קיימים (בעניין זה ראו גם: קוחלני, News1, 16.4.2024).
על-רקע זה החלה רשות ניירות ערך האמריקנית (להלן - SEC או הרשות) לבחון את ההשלכות של שימוש בבינה מלאכותית (AI) בחברות פיננסיות, כאשר בחודשים האחרונים היא הגישה בנושא זה מספר כתבי אישום. מדובר בצעדים פלילים בהם נקטה הרשות נגד חברות השקעות בגין הצהרות כוזבות ומטעות באשר לשימוש שלהם כביכול בבינה מלאכותית. מדובר בחברות שהציעו לציבור שירותיי ייעוץ פיננסי מבוסס AI היכולים לחזות את הטרנדים בשוק.
בכינוס של קציני ציות שנערך לאחרונה בניו-יורק הציג גורביר גרוואל (Gurbir S. Grewal), ראש חטיבת האכיפה של ה-SEC, כללים שעל קציני ציות לנקוט, בכל הקשור לשימוש בבינה מלאכותית1. גרוואל אמר כי קציני ציות צריכים לאמץ גישה פרואקטיבית כדי לצמצם את הסיכון להעלאת טענות שווא או מטעות באשר ליכולות של מוצרים ושירותים הפיננסים בהם נעשה שימוש, או נטען שנעשה שימוש בבינה מלאכותית (AI).
שינויים אלה, ובראשם ההחלטה של ה-SEC להתחיל באכיפה, צריכים לגרום לקציני ציות לשאול את עצמם, כיצד הוא יכולים לסייע לחברות שלהם להבטיח כי הם עומדים בדרישות החוק בכל הקשור לבינה מלאכותית.
הדרך לעשות זאת על-פי גרוואל היא לפעול בהתאם לעקרונות ה"ציות פרואקטיבי", לפיהן קציני ציות צריכים לפעול: לרכוש ידע בתחום (לימוד), לגלות מעורבות בתהליכי קבלת החלטות (העברת ידע), ולנקוט צעדים כדי להבטיח צמצום סיכונים (נקיטה בצעדים), כדלקמן:
לימוד - קציני ציות, נדרשים ללמוד על אזורי הסיכון החדשים שנוצרים עקב אימוץ טכנולוגית AI, וכן לעקוב אחר התפתחויות בנושא, בעיקר בעקבות פעולותיהם של גופי אכיפה. דהיינו עליהם לקרוא החלטות של גורמי האכיפה הקשורות ל-AI, וכן לעקוב אחר התפתחות האכיפה עם הזמן, כדי לעדכן בהתאם את תוכנית האכיפה שלהם. כך מומלץ לקציני ציות שהחברות שלהם פועלות בארה"ב או נשלטות על-ידי תאגידים הנסחרים בארה"ב לעיין בנאומו של יו"ר גנסלר על בינה מלאכותית, שהדגיש מספר דרכים שבהן השימוש ב-AI עלול להגביר את הסיכון לאי ציות לחוקי ניירות הערך הפדרליים, במיוחד מצבים בהם יועצי השקעה עלולים להימצא עקב 2allucinationsHAI בניגוד עניינים3. כדוגמה לחידוש באכיפה הוצגה ההחלטה של הרשות להעמיד לדין את חברת תעופה אייר קנדה שעשתה שימוש בצ'אט-בוט (Chatbot) שהציע ללקוחותיה מידע שגוי על מדיניות החזרים שלה4.
העברת הידע - קציני הציות נדרשים לתקשר את הידע הזה לעובדים בתוך היחידות העסקיות השונות של החברה, כדי להציג בפניהם כיצד הפעילויות, האסטרטגיות, התמריצים הפיננסיים שלהם וכו' עלולים להיות חשופים לסיכוני ציות AI.
נקיטה בצעדים - קציני ציות נדרשים לבחון האם אין מקום לעדכן בכך את המדיניות, נהלים ובקרות פנימיות של הציות, וכן האם המדיניות והנהלים של החברה המתייחסים, בין אם במישרין ובין אם בעקיפין לטכנולוגית AI, הולמים לחשיפה זו. גרוואל הזהיר כי "לא מספיק ללכת ל-ChatGPT או לכלי דומה ולבקש ממנו לייצר עבורכם מדיניות AI" אלא נדרשת עבודת הפנמה והתאמה מקיפה וייחודית לפעילות החברה.
סיכום
איתות זה של ה-SEC לקציני ציות לא בא בחלל ריק, אלא אנו עדים בשנים האחרונות לכך שבארה"ב ובאירופה גורמי האכיפה שוקלים להטיח אחריות אישית בקציני ציות, לא בגין עבירה על חוקים פלילים, אלא בגין רשלנות מקצועית. מציאות זו לא באה בחלל ריק, כאמור, אלא היא תמונת ראי למידת האחריות ההולכת וגדלה הרובצת על כתפיהם, לפיה רגולטורים מצפים לפרואקטיביות מקציני ציות. קרי, לא עוד מציאות שבה קציני ציות פועלים על-פי מתווה של הצ'רטר שקבעה הנהלה, אלה עליהם לבחון בצורה אקטיבית את התמורות ברגולציה ולהעלות בפני הנהלה את הצורך בפריסת תוכנית הציות בהתאם להתרחבות הרגולציה. מציאות זו מחדדת את הצורך במינוי קציני ציות מוסמכים (CCO), הפועלים על-פי קודקס מקצועי הכולל תקנים אתיים שממילא מחייבים אותם לנוהג כך.

הערות

1. [קישור].
2. מונח המתאר סיטואציה בה AI מציג עובדה המכילה מידע שקרי או ממפוברק
3. ה-SEC פרסמה ב-26 ביולי 2023, כלל שנועד למנוע מברוקר או יועץ השקעות להשתמש ב"ניתוח נתונים חזוי" (PDA) וטכנולוגיות דומות, הכוללות בינה מלאכותית, באופן שיוביל לכך שהברוקר/חברה יציבו את האינטרסים שלה מעל אלה של המשקיעים שלה. ה-SEC מבקש להימנע ממצבים בהם ברוקר/חברה יעשו שימוש ב-AI בעת מעורבות או קשר עם המשקיעים כדי לייעל את הכנסות החברה או ליצור הנחיות התנהגותיות או הנדסה חברתית לשינוי התנהגות משקיעים באופן שיועיל לחברה על חשבון המשקיע
4. Yahoo! Finance, AirCanada chatbot costs airline discount it wrongly offered customer (Feb. 19, 2024),

הכותב הוא קצין ציות מוסמך (CCO), יו"ר אגודה ישראלית לציות, חבר במועצה הבינ"ל המקצועית לציות של איגוד הציות הבינ"ל (ICA), חבר כתב העת הבינ"ל לציות InComplianceומרצה באוניברסיטת חיפה.
תאריך:  29/05/2024   |   עודכן:  30/05/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
SEC קורא לקציני ציות לבחון סיכוני AI
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בינה מלאכותית
גיא חזן
השימוש ב-AI נמצא בכל מקום: מצ’טבוטים שמשיבים לשאלות של לקוחות, דרך מערכות המלצה באתרי קניות, ועד לרכבים אוטונומיים שנוהגים בעצמם
איתמר לוין
האגודה לזכויות האזרח טוענת, שהשימוש שעושה המשטרה במערכת המבוססת על בינה מלאכותית - ושעליה היא מסרבת למסור פרטים - מוביל להחלטות שרירותיות העלולות להיות מוטות
איתמר לוין
תומכי הארגון שוב מאמצים את מיטב הטכנולוגיה, והפעם - ליצירת מה שמתחזה ל"מהדורת חדשות" המדווח על פעולותיו    וושינגטון פוסט אומר, שחברות הטכנולוגיה יתקשו לבלום תכני טרור תוצרת AI
עידן יוסף
כ-60% מהעובדים יצטרכו לעבור הכשרה מחדש וללמוד מיומנויות חדשות כדי להתאים את עצמם לשוק העבודה המשתנה בעקבות הבינה המלאכותית    מקצועות בצמיחה: נהגי משאיות ואוטובוסים, מורים, מהנדסים, מומחי טרנספורמציה דיגיטלית, פועלי בניין, מומחי שיווק ואסטרטגיה דיגיטלית    מקצועות בדעיכה: פקידים, קופאיות, פועלי ייצור, נציגי מכירות, פקידי שירות לקוחות
עידן יוסף
אפל סיכמה עם OpenAI על הטמעת תכונות בינה מלאכותית, כולל ChatGPT, במכשירי אייפון באמצעות iOS 18    עסקה זו תאפשר לאפל להציע צ'אט בוט פופולרי ופונקציות בינה מלאכותית מתקדמות אחרות באייפון    אפל מאחרת להצטרף לתחום הבינה המלאכותית, אך כעת מתמקדת בהובלת הדרך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il