X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פיקוח נפש דוחה את התורה כולה [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]
האמת על התנגדות החרדים לגיוס ועל עמדת הליכוד
תשע הערות בעקבות פסק דינו של בג"ץ: שני נתונים בהם טמון הסיפור כולו, התגובה השקרית של החרדים, כמה באמת יתגייסו בשנים הקרובות, וכיצד הליכוד סותר את עצמו רק כדי לשרת את הישרדותו של נתניהו

1. בשנת 1949 הסכים דוד בן-גוריון לפטור משירות צבאי 400 אברכים. מספר תושבי המדינה (כמעט כולם יהודים) היה 700,000. היום פטורים משירות 63,000 אברכים. מספר היהודים בישראל הוא 7.25 מיליון. מספר הפטורים עלה פי 158. מספר התושבים היהודים עלה פי עשרה. במילים אחרות: שיעור הפטור גדל פי 16 מהגידול באוכלוסייה. זה כל הסיפור על רגל אחת.
2. הזעקה החרדית על "הרס לימוד התורה" היא שקר. יש בישראל מאות אלפי לומדי תורה שלא עליהם מדובר. חרדים יותר מבוגרים ויותר צעירים, רבנים ומורים, תלמידי החינוך הממלכתי-דתי וישיבות ההסדר, מי שלומדים דף יומי ומשניות, מי שקוראים פרקי היום בתנ"ך, מי שקובעים עיתים לתורה בשבתות. הזעקה הזאת יוצאת בין היתר מתוך התנשאות אופיינית של רבים במגזר החרדי: רק לימוד התורה שלנו חשוב, רק לנו יש גדולי תורה, כל האחרים הם אין ואפס.
3. אבל בואו נניח שכן תהיה פגיעה, אולי אפילו מהותית, בלימוד התורה. כנגד זאת, מדובר בפיקוח נפש של המדינה ותושביה. צה"ל צריך אלפי לוחמים, וגם אם החרדים לא יהיו בגולני ובשריון - גיוס שלהם יאפשר להעביר חיילים אחרים ליחידות הקרביות. אפילו אם מדובר רק בספק-ספקו של פיקוח נפש - הוא דוחה כמעט את כל התורה כולה, כולל לימוד התורה. חד וחלק.
4. בית המשפט העליון לא קבע כמה ומתי ואיך יגויסו חרדים. מבין השורות נראה, כי אם יגויסו בשנת הגיוס הנוכחית (עד סוף מאי הבא) 3,000 חרדים - המספר שצה"ל אומר שהוא ערוך לקלוט - ותהיה תוכנית שנתית להגדלת המספר, השופטים לא יתערבו אם יוגשו עתירות. לצה"ל יש שיקול דעת מינהלי על-פי צרכיו ויכולותיו, ובתי המשפט כמעט שאינם מתערבים בשיקול דעת שכזה, כל עוד הוא נעשה בצורה סדורה ובלא פגיעה בערכי יסוד. כלומר: מדובר כרגע ב-5% מכלל האברכים הרשומים, וכולם יודעים שיש שיעור גדול בהרבה מתוכם של כאלה שלמעשה בטלנותם אומנותם. אבל החרדים אומרים: איש מאיתנו לא יתגייס, גם אם הוא מכיר את הגמרא רק מבחוץ.
5. אפשר להאמין שקיימת חרדה חרדית גדולה באמת לגבי מה יקרה לצעירים שיגויסו. אי-אפשר להשוות אותם לדתיים-לאומיים, החיים בחברה הכללית ויודעים כיצד להפיק ממנה יתרונות ולהיזהר מן החסרונות. מדובר במי שחיים במידה רבה בבועה מגוננת, ובהחלט יתקשו להסתגל לחיים מחוצה לה. צה"ל כבר מתחשב בכך ויוכל לעשות זאת גם במספרים גדולים יותר.
6. אבל ההתנגדות האמיתית של החרדים לגיוס נובעת משתי נקודות אחרות. האחת: למה להתגייס אם אפשר לקבל פטור? עם יד על הלב, רבים מחיילי החובה היו בוחרים באפשרות הזאת אם הייתה מוצעת להם. השנייה: אם הצעירים החרדים יתגייסו, ועוד יותר מכך - אם ישתלבו בעבודה, תפחת מאוד השליטה של העסקנים והפוליטיקאים עליהם וייפגע משמעותית בסיס כוחם.
7. שאלה עובדתית ראשונה. יולי אדלשטיין הבהיר אמש, כי חוק הגיוס יעבור בהסכמה רחבה - או בכלל לא. זוהי גם עמדתו של מי שמופקד על הנושא, יואב גלנט. בליכוד ובסביבת בנימין נתניהו תוקפים אותם וטוענים שיובילו להפלת הממשלה. במקביל, יריב לוין מוכן למנות שופטים - כולל הבכירים ביותר שבהם - רק פה אחד. אז הסכמה רחבה זה טוב או רע?
8. שאלה עובדתית שנייה. הליכוד כמובן תקף את בית המשפט העליון ותהה מדוע לא ניתן פסק דין כזה במשך 76 שנים. אז קודם כל, היו שורה של פסקי דין שקבעו שיש לגייס את החרדים. חוץ מזה, בית המשפט אכן נתן למדינה שנים על גבי שנים לפתור את הסוגיה. היא לא עשתה זאת, כולל ב-17 שנותיו של בנימין נתניהו כראש הממשלה. אז ריסון שיפוטי זה טוב או רע?
9. התשובה לשתי השאלות הללו זהה: זה לא עניין של טוב או רע, זה גם לא עניין של עובדות, זה ודאי לא עניין של טובת המדינה והבטחת בטחונה. זה אך ורק עניין פוליטי ובעיקר ההישרדות האישית של נתניהו. כל השאר חשוב כקליפת השום.

תאריך:  26/06/2024   |   עודכן:  26/06/2024
+חקיקה מוסדרת
09:09 26/06/24  |  חיים רמון   |   לרשימה המלאה

מלבד גברים חרדים יש לפחות שש קבוצות נוספות שהפטור שניתן להם משירות מבוסס על שיקול הדעת של גורם ברשות המבצעת ואינו מעוגן במסגרת חקיקה: ערבים, ערביות, דרוזיות, צ'רקסיות, ארמנים וארמניות

להסדיר בחקיקה [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
+שוב "יש שופטים בירושלים"
08:42 26/06/24  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

החרדים אינם אוכלים בשר חזיר אבל מתנהגים כחזירים  ▪  אילו הייתה בהם רגישות היו מקדימים מחווה להכרעת בג"ץ  ▪  מסלקים אל צה"ל מיד 1,000 רמאים שאינם לומדים אבל מקבלים כסף מן הישיבה

לגייס את הטפילים [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האמת על התנגדות החרדים לגיוס ועל עמדת הליכוד
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
החרדים הם כתות חשוכות
סתם אחד  |  26/06/24 11:25
2
היכן % הלא מתגייסים מת"א?
גז'במכר  |  26/06/24 11:37
3
יפה
חרד  |  26/06/24 13:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גיוס חרדים
חיים רמון
מלבד גברים חרדים יש לפחות שש קבוצות נוספות שהפטור שניתן להם משירות מבוסס על שיקול הדעת של גורם ברשות המבצעת ואינו מעוגן במסגרת חקיקה: ערבים, ערביות, דרוזיות, צ'רקסיות, ארמנים וארמניות
דן מרגלית
החרדים אינם אוכלים בשר חזיר אבל מתנהגים כחזירים    אילו הייתה בהם רגישות היו מקדימים מחווה להכרעת בג"ץ    מסלקים אל צה"ל מיד 1,000 רמאים שאינם לומדים אבל מקבלים כסף מן הישיבה
עידן יוסף
גורמים בקואליציה מתחו ביקורת על יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ואמרו כי התעקשותו להסכמה בעניין גיל הפטור משחקת לידי האופוזיציה ויחד עם יתר ה"מורדים" בליכוד מקרב את סופה של הממשלה    השר שיקלי: "אסור לוותר על הורדת גיל הפטור. הפערים אינם דרמטיים, אנחנו יודעים שמתכנסים לאזור ה-3,000 בשלב א' ו-50% בתוך חמש שנים"
איציק וולף
המשנה ליועצת המשפטית לממשלה מזכיר שחובת מערכת הביטחון לגיוס תלמידי הישיבות חלה כבר מ-1 ביולי אשתקד וקובע כי יש להציג תוכנית גיוס של יותר מ-3,000 מתגייסים בשנה לנוכח צרכי הצבא ולשם קידום השוויון בנטל
מירב ארד
עוד נמסר: הפתרון האמיתי לבעיית הגיוס הוא לא פסיקת בג"ץ אלא השלמת חוק הגיוס    לפיד למפלגות החרדיות: "נגמרו המשחקים. נגמרו הקומבינות - התורה היא לא תירוץ להשתמטות"    המחנה הממלכתי: אם החוק הזה כל כך היסטורי ונכון, איך זה שראש הממשלה נתניהו והסיעות החרדיות הצביעו נגדו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il