X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הנורמות המוסריות הרדודות של בכירים במינהל הציבורי, ובמיוחד אלו של הרשות להגבלים עסקיים
▪  ▪  ▪

ראש אגף החקירות הנוכחי ברשות ההגבלים העסקיים הודיע לפני מספר חודשים על סיום תפקידו ברשות ועל חזרתו למשטרה, משם הגיע. במשך תקופה זו, “חרשה" רונית קן, הממונה על הגבלים עסקיים, רשויות אחרות, בעיקר את היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה, בחיפושיה אחרי מחליף. לא לפני שהיא העבירה מסרים שלדעתה אין בתוך אגף החקירות של הרשות מועמד מתאים.
עם כל הכבוד לממונה על הגבלים עסקיים, הבנתה בחקירות ובחוקרים, כנראה, אינה רבה. באגף החקירות של הרשות עובדים חוקרים מקצועיים, וותיקים ומנוסים, שהיו עשויים למלא את תפקיד ראש האגף בהצלחה רבה, ובמיוחד בהצלחה רבה יותר מזו של מועמד "מוצנח" מבחוץ. כאשר הודעתי לממונה על הגבלים דאז, עו"ד דרור שטורם, על סיום תפקידי, כראש אגף החקירות ברשות (אז, עוד קראו לזה “מנהל מחלקה”), המלצתי בפניו לבחור בין שני מועמדים מתוך האגף לתפקיד. שניהם מילאו וממלאים תפקיד של ראש צוות חוקרים, שניהם בעלי ידע מקצועי רב בתחום הייחודי של ההגבלים העסקיים, שניהם בעלי ניסיון רב, שניהם ניהלו חקירות מורכבות ומסובכות ביותר בהצלחה רבה, שבסיומן של רובן הוגשו כתבי אישום ואף הורשעו החשודים. הממונה דאז, מטעמים שלו, שלדעתי היו מוטעים, בחר לחפש מועמד מחוץ לאגף.
והנה, גם ראש האגף הנוכחי, שאף הוא הגיע מהמשטרה, כמוני וכמו שני ראשי האגף שקדמו לי, הודיע על סיום תפקידו. פעם נוספת, החלו לחפש את המועמד מחוץ לאגף. מעבר לחוסר ההבנה של הממונה הנוכחית בחקירות, בחיפוש אחר ראש אגף מחוץ לאגף, היא משדרת לכל החוקרים ובמיוחד לכל ראשי הצוותים בה, חוסר אמון. מדוע החוקרים ישקיעו בעבודתם מאמצים וזמן, אם לבסוף איש מהם אינו מקודם לתפקיד המיוחל של ראש האגף?
אולם, חוסר ההבנה בחקירות ואולי גם בניהול בני אדם היא כאין ואפס לעומת "חוסר ההתמצאות" שלה בנורמות מוסריות, שאמורות להיות בסיס לשירות הציבורי. לאחר שבחיפושיה אחרי מועמד "מתאים" מחוץ לאגף, חיפושים ששידרו חוסר אמון בעובדי האגף הנוכחיים, הייתה כוונה לערוך מכרז חיצוני, מבלי לערוך מכרז פנימי בין עובדי האגף. למען ההגינות, איני יודע אם הכוונה הזו ניזומה על-ידי הממונה או על-ידי נציבות שירות המדינה. ייתכן, שלממונה על הגבלים עסקיים לא הייתה יד בכך. אולם, אמונה על נורמות אתיות בסיסיות ביותר, היה עליה לפעול לקיומו של מכרז פנימי, מה גם שאלו הכללים בשירות המדינה. אך, המכרז הפנימי נפתח רק לאחר פניית החוקרים לנציבות שירות המדינה.
אין להתפלא כי נציבות שירות המדינה לא "שמה לב" לצורך לערוך מכרז פנימי, בניגוד לנהליה היא. זו אותה נציבות שהתעלמה, אם לא הרשתה, מעשרות המינויים הפוליטיים, המיוחסים לשר הנגבי, זו אותה נציבות שלא התנגדה למינויים של ישראל כץ במשרד החקלאות, ולעשרות מינויים פוליטיים פסולים, שנחשפו על-ידי מבקרי המדינה לדורותיהם, אך לא הצליחו להזיז את נציב שירות המדינה מכסאו, עליו הוא יושב כבר כשמונה שנים ויותר.
אך, פליאתי מופנית לממונה על רשות ההגבלים העסקיים, שאמורה לשמש דוגמא ולהיות אמונה על סטנדרטים אתיים. מילא - היא לא מצאה איש כלבבה מבין החוקרים לשמש כראש האגף. מילא - היא חיפשה לתפקיד רגיש וחשוב זה אדם בעל ניסיון בחקירות כלכליות וצווארון לבן (אם כי, חסר כל ידע וניסיון בחקירות בעבירות של הגבלים עסקיים, שרמת ההתמקצעות הנדרשת בהן היא גבוהה מאד, באשר הן כורכות ידע משפטי, כלכלי וחקירתי. הן גם מסובכות במיוחד, אף יותר מחקירות בעבריינות הצווארון הלבן האחרות, מאחר שניתן להסביר תופעות של "תיאום מחירים" או תופעות אחרות שהן עלולות להיות עבירות של הגבלים עסקיים, על-פי תהליכים כלכליים שגרתיים). אך, דווקא לאחר, שבין אם במלים מפורשות ובין אם בהתנהגות, שהביעה את עמדתה כי אין בין החוקרים המשרתים באגף מתאים לתפקיד ראשו, היה עליה להימנע מהשתתפות בוועדת המכרז, שהוקמה כנראה רק לאחר פניית החוקרים עצמם. אך היא לא רק שלא הדירה את רגליה מהשתתפות במכרז, היה צורך בהוראה מגבוה על-מנת להרחיקה ממנו.
לפי הידיעה בעיתון, רק בהתערבות של יועץ משפטי בנציבות שירות המדינה לא השתתפה הממונה על הגבלים עסקיים בוועדת המכרז והורחקה ממנה. אך, האם באמת יש צורך בחוות דעת של יועץ משפטי? גם אם יש לכך היבטים משפטיים, העניין הוא יותר בתחום המוסרי. אך את המצפן המוסרי של ראשי השירות הממשלתי שלנו החליף הייעוץ המשפטי.
אין פלא, שגם לאחר שהממונה על הגבלים עסקיים הורחקה מהשתתפות בוועדת המכרז, הוועדה לא מצאה מבין ארבעה ראשי צוותי חקירות שנגשו למכרז מועמד מתאים. הרי כל שאר חברי הוועדה, גם חבר הוועדה שהחליף את הממונה, ידעו כבר על עמדתה באשר למועמדים מתוך האגף, וידיעה זו כנראה שהשפיעה על שיקול דעתם.
זאת ועוד, למיטב ידיעתי, איש מחברי הוועדה לא מילא בעברו תפקיד מקביל. אמנם, כל חברי הוועדה הם עורכי דין, וייתכן אף מעולים, אך בין המקצוע המשפטי ובין מקצוע החקירות יש מרחק רב. רק חלק מהידע, זה הידע המשפטי, משותף לשני המקצועות. מלבדו, אין חפיפה בין שני התחומים. חקירות בכלל, וחקירות בעבירות צווארון לבן ובעבירות כלכליות בפרט, הוא תחום מקצועי מיוחד. קשה להניח שלאנשים, מוכשרים ככל שיהיו, ללא ידע, כישורים וניסיון בחקירות, יהיו הכלים המתאימים לאתר אדם שיתאים לתפקיד של מנהל אגף החקירות ברשות ההגבלים העסקיים. לא זו אף זו, סביר להניח שהעדרם של ידע, ניסיון וכישורים בתחום החקירות יובילו להחלטות שגויות, כפי שקרה, קרוב לוודאי, כאשר וועדת המכרז לא מצאה מועמד מתאים לתפקיד מקרב ראשי צוותי החקירות, שהרהיבו אומץ, למרות שידעו על עמדת הממונה, להציג את מועמדותם.
אם בכל זאת, אתם מחפשים את הקשר בין שערוריית רשות המיסים ובין ההתנהגות של ממונים בכירים בשירות הציבורי - חפשוהו תחת הערך "מוסר".

המאמר התפרסם בבלוג של מאיר גלבוע
הכותב הוא ד"ר לקרימינולוגיה, חוקר משטרה לשעבר.
תאריך:  04/01/2007   |   עודכן:  04/01/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מוסר והשירות הציבורי בישראל
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
BLIND MAN THAT WILL NOT SEE OLMERT CORRUPTION ל"ת
RONIT KEN LOOKING FOR A   |  5/01/07 06:56
2
THE THIEF THAT GAVE HER THE JOB ל"ת
RONIT KEN JUST SERVICING  |  5/01/07 07:34
3
'אתה' כותב על מוסר, אתיקה...
לכותב הלא יאומן  |  20/10/10 00:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם הירשזון
נאום שר האוצר במליאת הכנסת - אישור תקציב 2007 [י"ג בטבת תשס"ז, 03.01.2007]
עו"ד משה מכנס
כל עם (מלבדנו) נוהג כבוד והקפדה יתירה בטקסיו ובסמליו, לבטח אלה הממלכתיים, ורואה בהם סממנים חשובים לכבודו הלאומי    אנו זקוקים איפוא לממונה קבוע על נושא חשוב זה
עו"ד אברהם פכטר
ההרגשה היא שכל כיוון ממסדי וממשלתי שאליו תזרוק חכה, תדוג פרשיית שחיתות וריקבון עם גרורות    זליחה ולינדנשראוס - נראים כשני דון-קישוטים המסתערים על תחנות רוח המפיצות ריח רע
עו"ד משה גולדבלט
עו"ד ארז, הרץ לרשות לשכת עורכי הדין, מציע דרכים "יצירתיות" להתמודדות עם ההצפה בשוק עורכי הדין
דויד פרץ
כל מה שהיה מקובל ביחסי אמן-קהל ובתמחור מוזיקה משתנה במהירות שיא    הצעה למודל כלכלי-אומנותי חדש שינסה לתת מענה לבעיות המתהוות בענף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il