X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשנתיים האחרונות, כשמתרבה הדאגה ממגפת ההשמנה, אנו מוצאים מחקרים שטוענים שיותר סידן = פחות שומן מחקרים ראשונים בתחום הראו שאנשים שהתזונה שלהם עשירה בסידן, ללא קשר לתכולת הקלוריות בתפריט, הם בעלי אחוזי שומן נמוכים יותר
▪  ▪  ▪
סידן, בריא? [צילום: AP]

מחקרים מוכיחים כי מוצרי חלב חשובים לדיאטה. החלב הוא אולי המאכל השנוי ביותר במחלוקת. אין כמעט מאכל שיש האומרים שבלעדיו אין חיים ויש הטוענים שהוא מוקצה מחמת המיאוס.
שמעתי הרצאות רבות של בעד ונגד, האינטרנט מלא במאמרים הגורסים שאסור בתכלית האיסור להשתמש בו, מצד שני רבים מאוד מהרופאים, הדיאטנים והחוקרים טוענים שאין בריא ממנו. בשנתיים האחרונות, כשמתרבה הדאגה ממגפת ההשמנה, אנו מוצאים מחקרים שטוענים שיותר סידן = פחות שומן.
אותם מחקרים טוענים, שקיימת סיבה נוספת להוסיף לתפריט מוצרי חלב עשירים בסידן: מתברר שהחלב מגביר את חילוף החומרים, מסייע לשרוף שומנים וכן, הוא יעיל כנראה גם בהשלת הקילוגרמים.
מחקרים מצאו שסידן עשוי להשפיע גם על משקל גופנו. כבר לפני שנים התחילו חוקרים לבחון קשר אפשרי בין תזונה דלה בסידן לבין מגפת ההשמנה. מחקרים ראשונים בתחום הראו שאנשים שהתזונה שלהם עשירה בסידן, ללא קשר לתכולת הקלוריות בתפריט, הם בעלי אחוזי שומן נמוכים יותר בהשוואה לאנשים שצורכים תפריט דל בסידן. הממצאים האלה הובילו לביצוע מחקרים נוספים. בהם נמצא שחשוב לשים לב לכמות הסידן בתזונה גם כדי לצמצם את אחוזי השומן בגופנו.
באחד המחקרים חולקו המשתתפים לשתי קבוצות וקיבלו תפריט מאוזן מבחינת קלוריות ואבות מזון, שמטרתו הייתה שמירה על המשקל, במשך 24 שבועות קבוצה אחת קבלה בתפריט מוצר חלב אחד והקבוצה השנייה - שלושה מוצרי חלב ביום.
כל המשתתפים שמרו על משקל הגוף, אך בקבוצה שקיבלה כמות גבוהה של סידן, הייתה ירידה בכמות השומן ברקמות השומן בגוף.‬ בנוסף, בקבוצה הזו נמצאה ירידה ברמות האינסולין בדם ובלחץ הדם, ובמקביל עלייה במסת הגוף הרזה (שרירים‭.(‬ כלומר, למרות שכל משתתפי הניסוי שמרו על משקל הגוף - חל שוני בהרכב הגוף בין שתי הקבוצות.
בהמשך הניסוי חולקו המשתתפים שוב לשתי קבוצות לפי תכולת הסידן בתפריט, אך הפעם קיבלו כולם תפריט דל קלוריות. המטרה הייתה - ירידה במשקל. כמות הקילוגרמים וכמות השומן שהשירו חברי הקבוצה שצרכה יותר סידן היו גבוהות פי 2 מהקבוצה שצרכה פחות סידן. גם הירידה במסת הגוף הרזה הייתה נמוכה יותר בקרב הקבוצה שקיבלה יותר מוצרי חלב בתפריט. כלומר, הם איבדו פחות מסת שריר בזמן הירידה במשקל.
התברר שבקבוצה שקיבלה תפריט עשיר בסידן חלה עלייה מובהקת בקצב שריפת השומן במשך 24 שעות אחרי האימון, לעומת הקבוצה שקיבלה אותו תפריט אך דל בסידן. כששתי הקבוצות קיבלו תפריט ללא חסר קלורי אך עם הבדלים בתכולת הסידן, לא נמצאו הבדלים מובהקים בקצב שריפת השומן 24 שעות אחרי המאמץ הגופני. מכך הסיקו החוקרים שתכולה גבוהה של סידן בתפריט בשילוב עם דיאטה דלת קלוריות מעלה את יכולת הגוף לשרוף שומן בזמן אימון גופני ו-24 השעות שלאחר-מכן. כנראה שההבדל בהרכב הגוף בין שתי הקבוצות, שבא לידי ביטוי בירידה בכמות השומן ברקמת הגוף, נובע מניצול טוב יותר של רקמת השומן כמקור אנרגיה בזמן הפעילות הגופנית ואחריה בעת צריכה גבוהה של סידן בתפריט.
היבט נוסף של השפעת תזונה עשירה בסידן לעומת תזונה דלה בסידן התגלה במחקר שפורסם בשנת 2005 במגזין International journal of obesity. החוקרים מצאו שתזונה עשירה מאוד בסידן, כ-4 עד 5 מוצרים ביום, העלתה פי ‭2.5‬ את כמות השומן בצואה לעומת אותה תזונה דלה בסידן, מוצר אחד בלבד.
מסקנת החוקרים הייתה שהתכולה הגבוהה של הסידן בתפריט, שמקורה במוצרי חלב דיאטטיים, הובילה לירידה משמעותית בספיגת השומן במעי. לכן כמויות גבוהות יותר של שומן הופרשו החוצה בצואה במקום להיספג בגוף.
העצוב במחקרים אלו הוא שכדי לראות שינוי בכמות השומן בגוף דרוש שינוי ארוך טווח בהרגלי הצריכה של מוצרי חלב בתפריט, ובמיוחד שמירה על רמה גבוהה של סידן.
מחקר שפורסם באפריל 2007 מצא שכנראה לא די בסידן לבדו ושבמוצרי החלב יש שילוב של כמה מרכיבים נוספים שמעודדים את העלייה בחילוף החומרים ושריפת השומנים. המחקר, שהתפרסם בעיתון ‭,'Lipids'‬ הוכיח שהשילוב בין התכולה הגבוהה של הסידן ממוצרי החלב והכמות הגבוהה של חומצת האמינו לאוצין, שגם היא נמצאת במוצרי החלב בכמות גבוהה, משפיע על ניצול טוב יותר של חומצות השומן מתאי השומן על-ידי תאי השריר.

לדיאטה און ליין
תאריך:  14/12/2008   |   עודכן:  14/12/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר בן גביר
הצעדה באום אל פחם תוכננה לפני זמן רב, אולם אין ספק כי נוכח האירועים בחברון, הצעדה שתוכננה למחר ובוטלה על-ידי המשטרה חושפת את אותם אבירי "שלטון החוק" במלוא עליבותם וחרפתם
עו"ד משה גולדבלט
רשימת העבודה לכנסת היום היא רשימה של יאפים תל אביבים מובהקים, איתם אין לי דבר במשותף    בחירות 2009 יהיו עבורי הבחירות בהן אחצה את הקווים הפוליטיים לכיוון אחת ממפלגות הימין    פוליטיקאים מדלגים בקלילות רבה ממפלגה למפלגה, אך למי שהכרעה פוליטית היא עבורו שאלה של השקפה וזהות ולא עניין של תועלת אישית - המעבר קשה הרבה יותר
ד"ר אברהם בן עזרא
הבעיה של הגרעין האירני, מבחינת מדינת ישראל, רחוקה מלהיות בעיה צבאית    מה שמונע ממדינת למנוע את שיגורי הטילים, מה שגרם להינתקות ומה שיגרום לויתור על הגולן, הוא הגורם האנושי    קרי: ממשלת ישראל, שמהלכיה מוכתבים על-ידי השמאל הקיצוני ובג"צ
ד"ר רון בריימן
דרכו של נתניהו למעמד של אתרוג עשויה להוביל לשינוי שמו: מרכזיהו במקום נתניהו    האם זהו רצון מתפקדי הליכוד? לא
דבורה חורש
טיפול זה משיג תוצאות טובות לגבי מטופלים שסובלים מחרדת בחינות חרדות שונות, התקפי פאניקה, פובויות ועוד    במסגרת הטיפול לומדים מגוון רחב של טכניקות שמטרתם לאזן את המערכות ולהוריד את רמת המתח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il