משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הודיע (יום ה', 2.7.20) לחברת יפה נוף על סיום התקשרות עם החברה והעברת המיזמים שבטיפולה של החברה העירונית של עיריית חיפה לחברות תשתית אחרות של המשרד.
בהודעה חריפה, מסרה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
מירי רגב: ״משרד התחבורה מחויב לתושבי מטרופולין חיפה, ואין לי כוונה לגלות סובלנות לעיכובים ולחריגות בתקציב, שגורמים נזק אדיר לציבור ומעכבים את פיתוח תשתיות התחבורה". לדבריה, על החברות לתת שירות על-פי היעדים ולוחות הזמנים שנקבעו להן״.
משרד התחבורה הביע מורת רוח מההנהלה המקצועית הבכירה, ובעקבות כך חלו שינויים בחברת יפה נוף. גורמים בחברת יפה נוף אמרו כי במשרד התחבורה התקבלה החלטה למזג את התאגיד העירוני עם חברת נתיבי איילון, ותשמש כמחלקה בו. התקציב של יפה נוף עומד כיום על כ-700 מיליון שקל בשנה, רובו ממשרד התחבורה.
מוקדם יותר היום, נפגש (יום ה', 2.7.20) יו”ר יפה נוף, יואב רמתי, עם מנכ”ל משרד התחבורה, עופר מלכה ודן עמו בתוכניותיה של החברה לעתיד. במכתב ששלח רמתי לאחר הפגישה לראשי הערים באזור, כתב: “המנכ”ל (מלכה, ע.י.) שמע והקשיב, אולם החליט כי לעת הזו ועד שיוכח אחרת, המיזמים של החברה יועברו לחברות הממשלתיות. המנכ”ל מבין כי כלל האירועים בוצעו בשנים עברו, ושכעת יש גורמים מקצועיים שונים, אך הוא לא מוכן בשלב זה להשאיר את המיזמים בחברה. מדיניות זו, לעניות דעתי, תשפיע על מקור הפרנסה של העובדים, הספקים וכלל נותני השירות במטרופולין, כלל לוחות הזמנים של המיזמים יידחו בזמן רב, עלות המיזמים תתייקר בסדרי גודל, והנזק לציבור יהיה גדול”.
לפני כן, ביקש רמתי את תמיכתם של ראשי הערים של חיפה והקריות, נשר, טירת כרמל, יקנעם, צפת, עכו וכרמיאל. יצוין כי למעט ראש עיריית קריית ביאליק,
אלי דוקורסקי, כל ראשי הערים חתמו על המכתב שהועבר אליהם ושנשלח לשרה רגב.
ברדיו חיפה דווח כי אתמול שלח רמתי מכתב לראשי הערים בחיפה, בקריות ובצפון (צפת, כרמיאל, נשר, עכו ויקנעם) וביקש את תמיכתם טרם פגישתו עם מנכ”ל משרד התחבורה. במכתב, שנשלח לשרה רגב, נכתב: “אנו, ראשי ערים וראשי מועצות אזוריות במטרופולין חיפה, אשר מייצגים כמיליון תושבים, מבקשים לחזק אותך במאבקך לחיזוק המטרופולין, להאצת מיזמי תשתיות ולקידום פתרונות לתושבי אזור אסטרטגי זה של מדינת ישראל.
“יפה נוף היא כלי מרכזי לקידום מהלכים חשובים אלה. החברה היא הזרוע הביצועית של משרד התחבורה במטרופולין חיפה, משנת 1998, מתוקף החלטת ממשלה מס’ 4193. החברה מובילה למען תושבי הצפון שורה של מיזמי תחבורה מורכבים, בהם מיזם הרכבלית, המטרוניות ברשויות שמסביב לחיפה וחיבורי נמל המפרץ לתשתיות התחבורה הארציות.
“בחודשים האחרונים עברה יפה נוף שורה של שינויים, שחיזקו את התשתיות הניהוליות והארגוניות ואיפשרו להמשיך ולקדם תשתיות תחבורה. אנחנו מקיימים בימים אלה שיח ישיר והוגן עם משרד התחבורה, כדי להביא לפתרון האתגרים סביב ההסכם עם המשרד. בכך נייצר ודאות גם עבור עובדי החברה וגם עבור מיזמי התחבורה, אשר באים לשפר את איכות חיי תושבי חיפה והסביבה. כבוד השרה, בהמשך לתפיסת עולמך, ובה את דוגלת בחיבור צפון הארץ למרכז באמצעות תחבורה, אנחנו קוראים לך לתמוך בהסכם ובכך לסייע להתמקד במהלכים לחיזוק המטרופולין”.
בסוף שנת 2019, דירקטוריון חברת יפה נוף אישר ביוזמת היו"ר רמתי, את סיום העסקתו של המנכ"ל אבישי כהן, והסכם הפרישה בהסכמה נחתם בין הצדדים. דוח חמור של מבקר עיריית חיפה עסק בין השאר במכרזים ובהסתרות שונות. אשתקד נעצר כהן במסגרת חקירת פרשת החשד לשוחד ברשויות המקומיות, שמנוהלת על-ידי יחידת להב 433. הוא אף שהה עשרה ימים במעצר בית.
בישיבה בה אושרה הפרישה אמר יו"ר הדירקטוריון, יואב רמתי, כי המערכת הייתה זקוקה לניעור, והציבור לא יכול היה לקבל את ההתנהלות הנוכחית. "כל שומרי הסף כשלו בשמירה על האינטרס הציבורי", דבריו.
"הדוח הזה לא יכול להסתיים ללא הסקת מסקנות אישיות כלפי ההנהלה", הוסיף, "בהתאם להחלטת הדירקטוריון ובליווי היועץ המשפטי שלו. בימים הקרובים נידרש לבדיקה מהותית מול הנהלת העיר ומשרד התחבורה. כהכנה, נקים ועדות משנה עם הנהלת החברה לבדיקת הנתונים".