משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מפרסם (יום א', 5.12.21) להערות הציבור את תוכנית התחרות בשירות התחבורה הציבורית באוטובוסים למטרופולין תל אביב, הכוללת - בין השאר - את הערים: ראשון לציון, חולון, בני ברק. התוכנית תבוצע בשתי פעימות - הראשונה בטווח הקרוב, שתקדם את מימוש תוכנית החומש, ותאפשר את הרחבת השירות והשנייה במחצית השנייה של העשור, עם התפתחות רשת הרכבות הקלות במטרופולין.
כפי שדווח לראשונה ב-News1, משרד התחבורה צפוי להאריך את ההסכם עם חברת דן בעשור עד לשנת 2030. לטענת המשרד, כדי שאשכולות שירות שהיו אמורים לצאת לתחרות יישארו בחברה נדרש קצב תחרות מדורג באזור. המשרד מוסיף ההסכם נועד להבטיח יציבות בשירות האוטובוסים בגוש-דן ברקע תקופה מאתגרת של פיתוח רשת הסעת ההמונים במטרופולין עד לשנת 2030. עם זאת אין הסבר מדוע כניסת חברה אחרת עם ניסיון תפגע ברמת השירות.
העדפה למפעילים ההיסטוריים
היציאה למכרזים תתבצע בשני שלבים:
- פעימה ראשונה – תכלול תגבורי השירות הנכללים בתכנית החומש, ובמסגרתה תוצא פעילות מאגד ודן בדרום המטרופולין, ויפורסמו הליכים תחרותיים אשר מרחיבים פעילות זו באופן משמעותי.
- פעימה שנייה – התאמת שירותי התחבורה הציבורית להפעלת שני קווי הרק"ל (קו ירוק וקו סגול). פעימה זו תבוצע בסמוך להפעלת קווי הרק"ל כחלק מהתאמת מערך השירות הכללי במרחב. במסגרתה יוצאו קווי שירות מדן בעיקר באזור דרום מזרח המטרופולין.
התחזית היא כי לאחר שתי הפעימות יישאר חלקם של המפעילים הפרטיים בהסעת נוסעים זהה למצב היום (21%), ומה שישתנה הוא חלקן של דן ואגד. ההערכה היא כי לאחר הפעימה הראשונה תסיע דן 47% מהנוסעים ואגד 32%, ואילו לאחר הפעימה השנייה תנוע דן סביב 38% ואגד 41%.
במסגרת ההסכם, חברת דן תחשמל את כל צי האוטובוסים שלה ותכניס לפחות 450 אוטובוסים חשמליים עד 2025 וליותר מ-1,000 אוטובוסים עד 2030 - הרבה פחות מהיעדים שנקבעו בעבר. כיום דן מסיעה כחמישית מנוסעי התחבורה הציבורית בישראל, וכ-53% מהנוסעים בגוש דן. ההסכם מתאפשר על-אף היותה של דן בתחתית מדד הדיוק מבין מפעילי התחבורה הציבורית.
ההסכם עם דן מצטרף לתוכנית החומש לתחבורה ציבורית שכבר אושרה בממשלה. במשרד התחבורה מדגישים כי תחרות על הפעלת הרכבת הקלה תבטיח את השירות הטוב ביותר לנוסעים ולכן יאפשר המשרד לכל המפעילים להשתתף בתחרות, ויסיר את הגבלת ההשתתפות על חברת דן, כפוף לאישור רשות התחרות. לחברת אגד יתאפשר לזכות בשניים מתוך חמש אשכולות הפעלה בגוש-דן.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, אומרת כי "הליך החשמול של התחבורה הציבורית שלנו הוא קריטי למדינת ישראל ולהפיכתה לנקייה, מהירה ונוחה יותר. ההסכם עם חברת דן הוא משמעותי מאוד והליך חישמול האוטובוסים מתכתב באופן מלא עם המוכוונות שלנו כממשלה לפעול למניעת החרפת משבר האקלים".
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכל פרנק, טוענת כי התוכנית מבטיחה יציבות בשירות התחבורה הציבורית בעשור הקרוב, לקראת מהפכה תחבורתית במטרופולין.