משרד התחבורה פרסם תזכיר חוק חדש לשיפור תשתיות התחבורה הציבורית והפחתת הגודש בכבישים במטרופולינים. הצעת תזכיר החוק במסגרת חוק ההסדרים מציעה תיקונים בפקודת התעבורה ובחוק הרשויות המקומיות (שימוש זמני במגרשים ריקים), ומסמיכה את המשרד למנות פקחים לביצוע אכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית.
המהירות הממוצעת של תחבורה ציבורית במטרופולינים בישראל היא כ-16 קמ"ש בלבד, לעומת כ-25 קמ"ש בערים במדינות מפותחות בהן יש זכות קדימה בלעדית לכלי תחבורה שונים. הבדל משמעותי זה הוא זרז לממשלה לפעול לשיפור המצב.
על-פי נתונים שגיבשה חברת נתיבי איילון, מהירות תפעולית של אוטובוסים בניו-יורק עלתה בעד 23% הודות לשימוש בנתיבי תחבורה ציבורית, בעוד שבבריסל עלתה המהירות התפעולית ב-38% בזמני שיא, ומשך הנסיעה הצטמצם משמעותית. בדבלין, זמן הנסיעה של האוטובוסים הפך מהיר יותר ב-30% בהשוואה לכלי רכבים פרטיים, וכתוצאה מכך גדל מספר הנוסעים באוטובוסים ב-176%.
לאור ממצאים אלה הציע משרד התחבורה תיקוני חקיקה, כדי להקל על פיתוח מסופי תחבורה ציבורית ולהכשרת פקחים בתחום באופן שיורה שר התחבורה והבטיחות בדרכים באישור השר לביטחון פנים. הצעת החקיקה תסמיך את משרד התחבורה למנות פקחים שהם עובדי המשרד ותבצע אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית, לרבות בצירים עמוסים.
היעדר אכיפה פוגע משמעותית ביעילות נתיבי התחבורה הציבורית וגורם תפוסה גדולה בהם, למרות שמדובר בתשתיות שהמדינה משקיעה בהן רבות. החקיקה המוצעת תייעל את השימוש בתחבורה ציבורית ובנתיבים העמוסים, ובכך תפחית את הגודש בכבישים ותחסוך במשאבים ציבוריים. כמו-כן, הצעת החוק תעניק לרשויות המקומיות אפשרות מפורשת להשתמש במגרשים ריקים כחניונים לטובת חניית אוטובוסים ציבוריים, באמצעות צו.
תזכיר החוק צפוי לעלות על סדר היום של ועדת השרים המיוחדת לעניין התוכנית הכלכלית לשנים 2023 ו-2024 לאחר תום המועד האחרון להערות הציבור. אם החקיקה תתקבל, היא תשפר משמעותית את שירותי התחבורה הציבורית במטרופולינים, תפחית את העומס בכבישים ותביא לניצול יעיל יותר של משאבי הציבור.