שרת התחבורה והבטיחות בדרכים,
מירי רגב, חתמה (יום א', 20.8.23) על הפקעות קרקע ראשונות בתוואי קווי המטרו. זהו צעד חשוב המאפשר לקדם את תחילת ביצועו של מיזם התשתיות הגדול ביותר שבוצע אי-פעם בארץ. עם חתימת השרה, ניתן יהיה להתחיל כבר בחודשים הקרובים את שלב העתקת התשתיות בתוואי המטרו.
מערכת המטרו כוללת שלושה קווים עיקריים שיחברו בין כל חלקי גוש-דן, לצד קווי הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב. ומערכת קווי אוטובוס רבי-קיבולת (BRT). זהו מיזם-על בהיקף חסר תקדים, שעלותו נאמדת ב-150 מיליארד שקלים.
"כפי שהבטחתי, אנחנו לא עוצרים בקו האדום, אלא ממשיכים בכל המרץ כדי לספק לתושבי ישראל חלופה איכותית לרכב הפרטי, הגודש את כבישי
הארץ", אמרה רגב. "כי אין פתרון אחר לבעיית העומסים והפקקים, ולמחסור בחנייה. להפך, בלי טיפול שורש הבעיה רק תלך ותחמיר. אנחנו מקדמים את המטרו בכל הכוח, והיום אני שמחה לחתום על צווי הפקעה ראשונים המבטיחים זמינות קרקע בתוואי המתוכנן למטרו. זהו מיזם ענק בהיקף שטרם נראה בארץ, אך אני בטוחה כי מאמצינו ישאו פרי וכי בעזרת השם, נראה בקרוב מאוד את תחילת העבודות".
תהליך התכנון של קווי המטרו לא נעצר ולא הופסק בשום שלב. רגב אומרת כי תמכה במטרו וכי היא ממשיכה לקדם אותו במלא המרץ אל שלב התכנון ובהמשך אל שלב הביצוע.
המטרו כולל רשת של שלושה קווים תת-קרקעיים באורך כולל של 150 ק"מ ובהם 109 תחנות, המכסה 24 רשויות מקומיות ברחבי גוש-דן. בקווים אלה צפויים לנסוע כשני מיליון נוסעים ביום.
קו המטרו הראשון (M1), באורך 85 ק"מ, ינוע בציר צפון-דרום וישרת את הערים רעננה, הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, הוד השרון, תל אביב, בת ים, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד, וכן אזורי פיתוח עתידיים ובהם תעש השרון, צומת גלילות, חולון וצריפין.
קו המטרו השני (M2) יהיה באורך 25 ק"מ וינוע בציר מזרח-מערב. הקו ישרת את הערים פתח תקוה, רמת גן, בני ברק, גבעתיים ותל אביב, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם אזור סירקין.
קו המטרו השלישי (3M), באורך 39 ק"מ, יהיה קו חצי טבעתי שיחבר בין כל הקווים. הקו ישרת את הערים בת ים, חולון, אזור, אור יהודה, גבעת שמואל, קריית אונו, פתח תקוה, תל אביב, רמת השרון והרצליה, ואזורי פיתוח עתידיים ובהם גליל ים, מערב רמת השרון, תל השומר ואור יהודה.