הוועדה המיוחדת לפניות הציבור קיימה (11.3.24) ישיבת מעקב בנושא סמכויות והתנהלות פקחים בתחבורה ציבורית. לפי נתוני
משרד התחבורה, במהלך שנת 2023 חולקו 238,146 דוחות לנוסעים בתחבורה הציבורית שהגיעו לסכום כולל של 24,045,306 שקלים. אגד היא החברה שחילקה הכי הרבה דוחות לנוסעים עם נתון של 197,599 דוחות בשנת 2023, שמהווה כ-83% מכלל הדוחות שחולקו בכל שנת 2023. סכום הקנסות הכספיים שחברת אגד חילקה בשנה זאת עומד על 19,941,170 שקלים.
חברת דן נמצאת במקום השני ברשימה במספר הדוחות שחולקו בשנת 2023 עם 7,865 דוחות שהגיעו לסכום כולל של 779,705 שקלים.
לפי משרד התחבורה, בסה"כ מועסקים 977 בקרים (פקחים) ע"י חברות התחבורה הציבורית. מתוכם, 862 בהעסקה פרטית ועוד 115 במימון המדינה. במשרד התחבורה טוענים כי הבקרים מועסקים על-ידי חברות התחבורה הציבורית והמשרד לא מעורב בתנאי ובהסכמי העסקת הפקחים.
ח"כ
יצחק פינדרוס, יו"ר הוועדה המיוחדת לפניות הציבור: "לא יהיו סמכויות לפקחים בתחבורה הציבורית במצב שהם מתוגמלים על מספר הדוחות שהם מחלקים. הדיון על סמכויות הפקחים יגיע לוועדת הכלכלה. צריך לבחון אפשרות שמשרד התחבורה יהיה המפעיל הראשי של הפקחים בתחבורה הציבורית והוא זה שיהיה אחראי על תהליך ההכשרה שלהם ועל העמידה ביעדים. במקביל צריך לבחון לעומק את הסמכות הניתנת כיום לפקחים והאם יש צורך להרחיב אותה".
עמיחי לוי, מנהל אגף רישוי ותפעול תחבורה ציבורית, משרד התחבורה: "המפעילים שולטים בשכר של הפקחים. החברה שמפעילה את התחבורה הציבורית מקבלת 92% משווי הקנס ו-8% הנותרים חוזרים למשרד התחבורה". איריס דור-און, ארגון 15 דקות: "מרבית כספי הציבור על הקנסות הולכים לכיס של החברות המפעילות ולא מגיעים חזרה לציבור".
עו"ד
עופר לוי, הלשכה המשפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים: "מספר נוסעים גדול - מגדיל את ההכנסות של המפעילים, בזמן שמספר גדול של קנסות מורידים את חווית הנסיעה ומקטינים את מספר הנוסעים. המפעילים לא יוצאים נשכרים מאכיפת החוק באמצעות פקחים. אנחנו נמצאים בתהליך לגיבוש והפצה של נוהל חדש לגבי חלוקת קנסות, שאמור להתחיל בתחילת חודש אפריל. יש הבדל משמעותי בסמכויות של הפקחים באוטובוסים לבין הפקחים ברכבת הקלה. לבקר של הרכבת הקלה יש סמכויות נרחבות יותר מאשר למקביל שלו שעובד באוטובוס".