X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
חלק מן המזונות המוגשים על שולחן החג הינם בריאים כשנאכלים בכמות המומלצת סיגל פרישמן מסבירה על אותם מזונות
▪  ▪  ▪
בין הבריאים במשפחת הפירות [צילום: רונן גלבוע]

חודש החגים הבא עלינו לטובה, רצוף בארוחות חג. מגוון המזונות על השולחן והכמויות מהוות מכשול לכל מי שרוצה לשמור על משקלו ובריאותו. יחד עם זאת, חלק מהמזונות המוגשים הינם בריאים כשנאכלים בכמות המומלצת. להלן פירוט תזונתי על מספר מזונות:
דבש: מכיל סוכרים שונים, מים, מינרלים (ברזל וסידן), ויטמינים (B6, תיאמין), חיידקים ידידותיים (לקטובצילוס וביפידוס) וחומרים נוגדי חמצון. מחקרים מצאו כי הדבש יעיל במניעת שיעול הנגרם כתוצאה מזיהום בדרכי הנשימה. אך יש לזכור שכפית דבש דומה מבחינת תכולת הסוכרים והקלוריות לכפית סוכר ולכן אין להפריז בצריכתו - הכמות המומלצת לאוהבי הדבש: כפית עד שתיים ליום.
דבש אסור לאכילה לתינוקות מתחת לגיל שנה משום שעלולים להסתתר בתוכו נבגי חיידק הבוטיליניום הקטלני שבקיבת מבוגר הם מושמדים אך לא בקיבת פעוט.
תפוח: פרי המצוי כל השנה, עשיר בסיבים ובוויטמיני B ו-C וכימיקלים, הצבע של הפרי, מונע חימצון ולכן חשוב למניעת מחלות. הפקטין הוא סיב שנמצא בכמות גבוהה בתפוח וחשוב להסדרת היציאות וכן מעניק תחושת שובע. מומלץ לאכול 2-3 פירות ליום ותפוח בהחלט נחשב בין הבריאים במשפחת הפירות.
רימון: בפרי הרימון יש כ-155 קלוריות שהם 3 מנות פרי. הפרי עשיר באשלגן, בין תפקידיו של האשלגן - הורדת יתר לחץ דם, יצירת גליקוגן בשריר ובכבד (הגליקוגן הוא מאגר הפחמימות בגוף), בניית חלבונים בגוף, איזון חומצה-בסיס בדם.
הרימון מכיל כמות יפה של ויטמין B6. ויטמין זה חשוב לפעילות תקינה של הרבה מאד אנזימים השותפים במסלולים מטבולים רבים ומגוונים. למשל - הורדת רמות הומוציסטאין (הומוציסטאין גבוה הוא גורם סיכון למחלות לב), יצירה ופרוק של חלבונים בדם, מניעת אנמיה, מניעת בחילות ועוד.
הפרי גורם לעצירות. יש הממליצים לשתות מיץ רימונים כנגד שלשולים, מומלץ למי שנוטה לעצירות, לא להגזים בכמויות צריכתו.
הפרי מכיל קרוטנואידים. קבוצה של פיגמנטים המצויים בעיקר בצמחים. המשפחה מכילה חומרים כגון - קארוטנים, ליקופן, לוטאין וכו'. קרוטנואידים מוכרים כבעלי תכונות נוגדות חימצון ועקב כך הם נמצאים במוקד מחקרים רבים אשר בודקים את יכולתם האפשרית לעכב את התפתחות מחלת הסרטן ומחלות לב-כלי דם.
תמר: פרי המכיל כ-30 קלוריות ליחידה. 2 תמרים נחשבים מנת פרי - לא מומלץ לצרוך יותר מ-3 מנות פרי ליום ורצוי לפזרם על פני היממה. הקלוריות מגיעות מתכולת הסוכר שבו, אין בו, כבכל הפירות, שומן. תכולת הסיבים בתמר גבוהה ולפיכך הסוכר נספג בדם באיטיות - תכונה זו חשובה למי שעושה פעילות גופנית אירובית, מומלץ אז לאכול תמר כ-15-30 דקות לפני הפעילות. בשל תכולת הסיבים הפרי יעיל גם למניעת עצירות.
דגים: רבים מדברים בשבחם של הדגים, אך לא כל הדגים שווים מבחינה בריאותית. דג הוא המרכיב החלבוני העיקרי בדיאטה הים תיכונית המומלצת למניעת מחלות לב וכלי דם בשל תכולת חומצות השומן מסוג אומגה 3 שבהם. אומגה 3 עוזר להפחתת טריגליצרידים ולשיפור השומנים בדם. דגי הים המומלצים הם דגי ים הגדלים במים קרים, כגון - סלמון, טונה, סרדינים, הליבוט, מקרל. כיום בבריכות דגים רבות בישראל, מאכילים את הדגים במזון המגביר את תכולת האומגה 3 בהם. דגים בדרך כלל מכילים כמות שומן נמוכה אך ישנם דגים כגון קרפיון ונסיכת הנילוס, המכילים כמות שומן גבוהה ופחות מומלצים לאכילה. כמו-כן, יש לדעת כי דגי ים עלולים להיות בעלי רמת כספית גבוהה ולכן לא מומלץ לאכול יותר מ-3 מנות דג ים בשבוע. לנשים הרות מומלץ להימנע מדגים נאים - הללו עלולים להכיל חיידק ליסטריה המגביר את הסיכון להפלות.
בשר בקר: בשר בקר מכיל כמות גבוהה של ויטמין B12, ברזל ואבץ. בשנים האחרונות, הושמץ רבות בשר הבקר בהקשר להעלאת הסיכון לסרטן המעי הגס אך הולכת ומתגבשת הדעה כי מומלץ להימנע מבשר מעובד (המבורגרים, קבב וכו') ולא בשר בקר טרי ובמיוחד רזה - כגון, פילה וסינטה. ההמלצה לגוון בין מקורות החלבון (דגים, עופות ובקר) וכך נקבל את הטוב מכל אחד ונמנע מהרע. על-מנת לא לצרוך כמות שומן רווי גבוהה, יש להימנע מאיברים פנימיים ומנתחי בשר שמנים.
שנה טובה וחג שמח!

הכותבת היא מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבי"ח בילינסון.
תאריך:  30/08/2010   |   עודכן:  30/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרצל חקק
הרצל חקק מראיין את הרב אליהו חיים פנחסי על משמעות הימים הנוראים, מה אומר לנו ראש השנה, מה משמעות החגים, מה צופנת לנו השנה הבאה
עליס בליטנטל
הסצנה האחרונה במחזהו של רוני קובן 'נדל"ן', בה הגיבורה בטי (רבקה גור הנפלאה) פוסעת אל האופק עם בעלה המת אהרון (חייקה מלכה המופלא), גרמה לי להזיל דמעות כמים    המחזה בפסטיבל פותחים במה בת"א
מתן אברמוביץ'
טלכו מובך משפקס, ליאורה גולדברג לא מבינה את שרון, איתי האפרתי לא התחבר לעונה וריקי שמש לא סובלת את קפון    מתמודדי העבר של "הישרדות" פותחים את הפה ורובם, כך נראה, מכתירים את בשבקין כשורד האחרון
עכבר העיר אונליין
לא תאמין מה קרה מאז שעזבת: טינופים, האשמות, כסף גדול, מעריצים עצובים ומאבקי כוח    קיצור השתלשלות העניינים מהרגע שמלך הפופ עזב אותנו ועד היום
ד"ר מוטי לוי
כיצד מגייסים כוחות טבעיים להילחם בהשמנה? איך מתאימים תרופה הומיאופתית לטיפוס חובב המזונות המתוקים? וכיצד דיקור באוזן מסייע במאבק האינסופי בקילוגרמים העודפים?
רשימות נוספות
משחקי מדבר בסוכה  /  לפידות תקשורת
סוכות בגן גורו  /  נפתלי רזניקוביץ
קפה רימון  /  עופר וולפסון
חשבון הנפש והשבת הנפש  /  יצחק מאיר
מועדים לחופשה  /  עו"ד אהוד גולן
רמדאן כרים!  /  נפתלי רז
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il