X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
רשות הפיקוח על תעשיית הפיננסים בארה"ב (FINRA) הטילה עונשים כבדים על קצין ציות שהתרשל בישום תוכנית אכיפה נגד הלבנת הון
▪  ▪  ▪
דוחות מעקב [צילום: יוסי זמיר]

ב-22.2.22, עם חתימה על הסדר פשרה, הגיעה לסיומה פרשה שבראשה עמד קצין ציות1 שחדלונו הביא לכך שחברת ברוקרים נאלצה להסכים לשלם 38 מיליון דולר כדי ליישב תביעות קשורות סביב הפיקוח על איסור הלבנת הון.
רשות הפיקוח על תעשיית הפיננסים בארה"ב (FINRA), הרגולטור העצמאי (SRO) הגדול ביותר בארה"ב הפועל כדי לוודא שהמסחר בניירות הערך בארצות הברית נעשה בהגינות וביושר, מצאה כי חברת הברוקרים Interactive Brokers LLC פעלה תוך הפרה של כללים 3310 ("תוכנית ציות למניעת הלבנת הון") ו-2010 ("סטנדרטים של קוד מסחרי ועקרונות סחר").
אחריות קצין הציות
החוקר של Finra מצא כי מר פייסט (Arnold J. Feist) שכיהן כקצין ציות לאיסור הלבנת הון לא הצליח "להכיר באופן משמעותי" את הפעילות היומיומית של תוכנית איסור הלבנת הון של החברה. הוא גם לא פיקח על האנליסטים של החברה, ולא נקט צעדים כדי להבין כיצד החברה מיישמת את התוכנית נגד הלבנת הון שלה. הוא גם כשל בביצוע בדיקות חודשיות של דוחות המעקב הנדרשים של חברת הברוקרים, וכן לא נקט צעדים כדי להבטיח שכל אחת מחקירות איסור הלבנת הון תהינה נאותה. כך הוא לא זיהה את העובדות שהיו אמורות להצביע על כך שתוכנית איסור הלבנת הון לא תוכננה כראוי (כדי להבטיח זיהוי פעיליות חשודות). הדוח של FINRA קבע כי זו הייתה אחריותו של קצין הציות להחליט מתי החברה צריכה להגיש דוח פעילות חשודה לרגולטורים.
הסנקציות
FINRA מצאה כי קצין הציות לא הצליח ליישם ולנטר את תוכנית הלבנת הון (AML), לא ביצע ביקורות הנדרשות של דוחות מעקב ולא דיווח על פעילות חשודה כדי להבטיח את קיומם של בדיקות נאותות בתחום הלבנת הון.
החוקר מטעם FINRA קבע בדוח שלו כי קצין הציות אחראי באופן אישי לכישלונה של חברת הברוקרים לציית לחוקים המחייבים מוסדות פיננסיים בארה"ב להתמגן מפני פשיעה פיננסית.
כדי להסדיר את החיובים של FINRA, הוטלו בהסמכה על קצין הציות איסור למשך חודשיים לעבוד ו/או להתקשר עם גורמים כלשהם מהמגזר הפיננסי, קנס בסך 25,000 דולר וחובה לעבור הכשרה בתחום הלבנת הון.
סיכום
בשנים האחרונות, וביתר שאת לאחר שלשכת עוה"ד של ניו-יורק פרסמה אמות מידה לאחריות פלילית בהתנהגות של קציני ציות (קוחלני, 10.6.2021, News1) עולה ונדונה השאלה האם יש מקום להטיל אחריות אישית של קציני ציות לכשלים הרגולטוריים של מעסיקיהם. שאלה שנויה במחלוקת זו הביאה כזכור את האגודה הלאומית לקציני ציות (NSCP) לקרוא לרגולטורים לנקוט צעד כזה בזהירות, בגלל חששות שהוא עלול להשפיע לרעה על אופן הפעולה של קציני הציות ואף להרתיע מלכתחילה אנשים מלכהן כקציני ציות (קוחלני, 17.1.2022, News1).
זאת לא הפעם הראשונה ש-FINRA נוקטת צעדים נגד קצין ציות, והעונשים שהוטלו על מר פייסט דומים לפעולות ש-FINRA נקטה לאחרונה נגד קציני ציות, אך מקרה זה מחזק את הקריאה לרגולטורים לשקול האם אכן יש מקום להשית על קצין ציות אחריות פלילית, והאם אין מקום לבחון תחילה האם קציני הציות קיבלו תמיכה מספקת מהנהלה הבכירה, והאם הועמדו לרשותם משאבים מספקים, כך שתהיה להם יכולת למנוע או למתן התנהגות בלתי הולמת. שאלה זו עדין לא זכתה למענה הולם מהרגולטורים ונראה כי עדין מערכת האכיפה במגזר הפיננסי בארה"ב לא הגיע לאיזון הולם בין אכיפה אפקטיבית לקיום פונקצית ציות כשומר סף אפקטיבי.
הפניה לקצין ציות ללא ספק מקלה על הרגולטור את האכיפה, והיכולת להשית על קצין הציות אחריות על כישלון בזיהוי פעילויות חשודות, הופך אותו, כך נראה, ליעד מבוקש בעיני יחידות האכיפה. ואכן אנו עדים יותר ויותר למקרים בהם ננקטים בצעדי אכיפה נגד קציני ציות. יש לקוות שהאינטרס של האכיפה להגברת הרתעה לא תפגע בקציני הציות, שאם כך היא תשפוך את התינוק עם המים.

הערות

1. FINANCIAL INDUSTRY REGULATORY AUTHORITY LETTER OF ACCEPTANCE, WAIVER, AND CONSENT NO. 2015047770302 (11/2/2022)

הכותב הוא עו"ד העוסק במשפט מסחרי, יו"ר ועדת ציות אכיפה מנהלית וביקורת בלשכת עורכי הדין ומרצה באוניברסיטת חיפה.
תאריך:  27/02/2022   |   עודכן:  27/02/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
מחשבות לא רק על מלחמה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה    קשה להיות שכן של הרוסים    אצלנו, בטירוף מערכות, החליטה הממשלה להתערב בסכסוך לא-לנו, ולהביע תמיכה באוקראינה    אל דאגה: נשלם על כך ביוקר, הרוסים יודעים לנהל היטב חשבונות    היהדות מחייבת אותנו לערבות הדדית לאחינו    היהדות מחייבת אותנו לערבות הדדית לאחינו    זו מדינת העם היהודי, והיא שומרת אחינו בכל העולם, גם אם נהגו בטיפשות, ולא ברחנו בזמן מלוע הר-הגעש
צילה שיר-אל
מאחר שפוטין למד שבחיים צריך לשרוד כדי להצליח, הוא אינו מגלה את רגשותיו ומחשבותיו לאף אחד וגם לא לקרובים אליו ביותר
עמנואל בן-סבו
אני מבקש להזכיר בראש ובראשונה לעצמנו, בני אדם נבחרו, לא מלאכים    שופט בבית משפט העליון במדינת ישראל זהו תו כבוד, אות הערכה, סימן מובהק של איכות ומצוינות
איתן קלינסקי
מסורת ישראל מאדירה את דמותה של האישה יהודית עקב אומץ לבה, הנכרך בסיפור המגולל את הופעת המלך האכזר נבוכדנצר, שחרך את מדינות המזרח התיכון
עדה אורן-חריט
הפנטזיה מתרסקת לי בפנים, ארנון הזהיר אותי שלרוב יוצאת בדיקה חיובית    אני מתחילה לדמוע, מחשבת מסלולי בריחה מהבית, בשביל השפיות שלי אני חייבת לצאת להתאוורר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il