X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית הדין קבע ששמיעתו של נהג אגד נפגעה בשל עבודתו באוטובוסי ליילנד הישנים והרועשים. האם נפתחת כאן פרצה לתביעות שונות ומשונות בטענות דומות?
▪  ▪  ▪
ידוע היטב ברעש [צילום: אגד]

האם נהג אוטובוס שעבד במשך שנים באוטובוסים ישנים ורועשים יהיה זכאי להכרה כנפגע עבודה בגלל ליקויי שמיעה? שאלה ייחודית ובעייתית זו, שצריכה לעניין כמעט כל נהג אוטובוס, הוכרעה לאחרונה (12.5.16) בידי שופטת בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב, אירית הרמל.
ח', גמלאי של אגד בשנות ה-70 לחייו, עבד בחברת התחבורה הציבורית במשך למעלה מ-45 שנה ופרש בשנת 2012. הוא החל לסבול מליקויי שמיעה וסבר, כי ייתכן שהסיבה לכך היא עבודה בתנאי רעש מזיקים. זאת, במיוחד לאור העובדה שכמעט 12 שנים הוא נהג באוטובוסים מדגם ליילנד, אוטובוסים שניתן למצוא כיום רק במוזאון של אגד ואשר ידועים בעוצמת הרעש הגבוהה שהם מפיקים. ח' הגיש תביעה לביטוח לאומי, אך התשובה שקיבל הותירה אותו המום.
"אנחנו מאוד מצטערים", ענו לו במוסד לביטוח לאומי, "אנחנו בטוחים שאתה סובל מלקות שמיעה, אבל אתה לא עונה על התנאים שנקבעו בחוק להכרה בך כנפגע עבודה. הליקוי בשמיעתך הוא לא תוצאה של חשיפה לרעש בעבודה, לא הוכח כלל שהיית חשוף לרעש התקפי ומתמשך בדרגות שעולות על המותר בחוק, ובכלל, ליקויי השמיעה שלך הוא תוצאה של תחלואה טבעית". ח' לא אמר נואש והחליט להגיש תביעה לבית הדין לעבודה.
בשלב ראשון קבע בית הדין, כי יש לקבל את גרסתו של ח' לגבי אופי עבודתו כנהג, אשר מרבית נסיעותיו היו בקווים בינעירוניים (כולל נסיעות עד לשארם א-שייח שבדרום סיני). הוכח שבמשך שנים הוא עבד למעלה מ-14 שעות ביום, ובימים מסוימים היה "על ההגה" 20 שעות ברציפות. בית הדין מצא שאין לייחס משמעות יתרה לכך שבתוך תקופת העבודה הארוכה של ח' היו גם חודשים שבהם הוא לא היה נהג במשרה מלאה.
בשלב שני בית הדין קבע, כי מאחר שהנהיגה הייתה לא מעט על אוטובוסים ישנים מסוג ליילנד, ח' היה צריך ללחוץ על דוושת הגז עד לסופה. השופטת עברה לבחון כמה באמת אוטובוסים מדגם ליילנד מרעישים, כלומר: עד כמה באמת הם מהווים "סביבת רעש מזיקה" כנדרש לפי חוק הביטוח הלאומי.
השופטת נעזרה לשם כך בחוות דעת של מומחה, שבדק את האוטובוסים הוותיקים במוזאון אגד. לפי חוות דעת זו, רמת הרעש שמופקת על-ידי הרכב ומגיעה לתא הנהג עומדת בממוצע על 85 דציבלים. זהו נתון חשוב מאין כמוהו, שכן לפי תקנות הבטיחות בעבודה, זהו רעש שמותר להיחשף אליו עד שמונה שעות ביום בלבד. יתרה מזאת: המומחה כתב שנהיגה בזמן אמת עם נוסעים ובכבישים משובשים, מגבירה את הרעש במידה ניכרת.
מעבר לכל אלה, על-פי ההלכה הפסוקה (למשל עב"ל 717-08), כאשר קיימת מחלוקת לגבי קיומה או אי-קיומה של סביבת רעש מזיק, והעובד לא יכול להוכיח באופן אוביקטיבי את מפלס הרעש במקום העבודה, בית הדין לעבודה רשאי למנות מומחה רפואי. בית הדין לעבודה קבע, כי לאור הבדיקות של מפלסי הרעש ועדויות התובע וחבריו הנהגים, הוכחה התשתית העובדתית לקיומו של רעש מזיק ברמה העולה על המותר בחוק. זאת, במשך 12 שנים וברמה המצדיקה מינוי מומחה רפואי לבחינת הקשר הסיבתי בין ליקויי השמיעה לעבודה.
ח' עבר בהצלחה את המכשול הראשון בדרך להכרה בו כנפגע עבודה. ייתכן בהחלט שבכך הוא פרץ את הדרך עבור נהגים ותיקים אחרים, שנפגעו משעות העבודה הרבות על הליילנד הישן והטוב. ואולי לא רק להם? מה עם עובדי מספרה שהיו חשופים לרעש של מכשיר ייבוש שיער? ואולי גם מי שנסע באוטובוס שנים רבות לעבודה מדי יום, יכול לתלות את הלקות השמיעה שלו בנסיעה זו?
אמור מעתה, לקות השמיעה קשורה לעבודה! כל מה שנשאר זה למצוא את הקשר בין העבודה ללקות. נראה לי, שההחלטה תעודד עשרות אזרחים לעשות משפטיציה של לקות השמיעה שלהם, ולמצוא סיבות שונות ומשונות מדוע איכות השמיעה ירדה בגיל 70.

הכותב הוא המשנה לראש לשכת עורכי הדין.
תאריך:  28/06/2016   |   עודכן:  28/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האוטובוס בא
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חייבים להפסיק עם זה
זאבי צ  |  28/06/16 10:35
2
מזל שלא נהג ב GMC למי שזוכר
הגוי..  |  1/07/16 23:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
איתמר לוין
דחה את בקשתה של אלסטום להשעות את ההתקשרות בין נת"ע לבין CNR עד להכרעה בערעורה של זכייתה של החברה הסינית    קובע: גם מאזן הנוחות מלמד שיש להמשיך את ההתקשרות
עידן יוסף
ועדת השרים לחקיקה תומכת בהצעת חוק להקמת מרכז שירות ארצי של משרד התחבורה    יופקד על הנפקת כרטיסי רב-קו והפצתם באמצעות מרכזי שירות שיוקמו בפריסה ארצית וכן באמצעות התקנתם של מכשירים אוטומטיים לרכישת כרטיסים ולקבלת מידע מדויק על הכרטיס
עידן יוסף
המשבר שכמעט היה עם ישראל ביתנו    הח"כית שתמכה והצביעה נגד, הח"כ שהתנגד והצביע בעד    שר התחבורה מצהיר אמונים לשבת אבל פותח עוד קווים    מדוע לא מפעילה עיריית ת"א תחבורה בשבת    האמת מאחורי סקר חדו"ש    ומה היה חושב בן-גוריון על חוק השבת החדש
עידן יוסף
ארבעה ח"כים מן הקואליציה ומן האופוזיציה מציעים לשנות את אופיו של יום השבת באמצעות הצעת חוק שתתיר כל מה שנוגע לתרבות הפנאי ולבתי עסק קטנים המוכרים מזון וחפצי נוי, אך תאחר בכמה שעות הפעלת מרכזי קניות גדולים
עידן יוסף
מחזיקת תיק התחבורה אומרת כי צריך שלחץ הפקקים יביא להשלמת כל קווי הרק"ל, קוראת לחיזוק ענף מוניות השירות ולהקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה    בקרוב: אפליקציה למוניות שירות
רשימות נוספות
התקציב לתחבורה - עשירית מבמדינות המתוקנות  /  עידן יוסף
סוף לאפליה: ערך צבור גם ברכבת  /  עידן יוסף
היעד: תוספת 330 ק"מ נת"צים בגוש-דן  /  עידן יוסף
פרלמנט אגד בשלונסקי  /  מאיר חוטקובסקי
איך עושים תחבורה בשבת בישראל  /  רועי שוורץ תיכון
מנוולים  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il