ניתן להתבונן במקרה אמיתי ולהסיק כל אחד את מסקנותיו האישיות: גוף פרטי העוסק בתחום החינוך מקבל ייעוץ עסקי. באופן רשמי הייעוץ היה בנושא ניהול פיננסי אך המצב הפיננסי מושפע ישירות מהשיווק ומהמכירות.
כלל יסוד בניהול פיננסי: אם צריך עוד כסף לא מחפשים איך לצמצם או לקחת הלוואות - אלא לייצר את הכסף הזה!
במילים אחרות, אם רוצים עוד, כדאי להרוויח אותו, זוהי בסופו של דבר מהותם של כל העסקים. לכן, במקרה שלהם, כדי לטפל בנושא הפיננסי היה צורך לטפל בשיווק.
מה קורה כאשר עסק מזניח את מחלקת השיווק שלו? כיצד הופכים אותו למעצמת שיווק מעכשיו לעכשיו, במהירות וביעילות?
בעסק שהייתה לו בעיה דומה, מנהלת המכירות, שעסקה בנוסף במעט שיווק, החליטה שנושא השיווק לא מדבר אל ליבה ולא רצתה לעסוק בו - ולמעשה, בגלל שמעולם לא גילתה בו עניין אמיתי, ההתעסקות עם השיווק גרמה לה לתחושה לא טובה לגבי עבודתה.
מצד שני, ברור שכמות המכירות בפועל לא הייתה פרופורציונאלית לפוטנציאל האמיתי של העסק אילו רק היה משווק את עצמו כהלכה. היה ברור שהדבר היחידי לעשות הוא לגרום לשיווק לעלות בן-לילה מאפס ל-100. וכך היה.
ההמלצה למנכ"ל הייתה לקחת ניהול שיווק חיצוני ולטפל במצב באופן מיידי, ולאחר מכן להקים מחלקת שיווק בנחת ובאופן מדורג. מרגע תחילת העבודה עם חברת השיווק החיצונית, שהיא חברת פרומו תדמית ושיווק, התרחשו והשתנו כל-כך הרבה דברים ששיתוף הפעולה לכשעצמו הוא נושא למאמר עצמאי אחר.
לפיכך, הנה מספר תוצאות שהתרחשו בפועל ומהוות קווים מנחים לפעולות שיווק בסיסיות.
בשישה שבועות בלבד חברת השיווק החיצונית יצרה לעסק:
1. הגדרה מדויקת ויעילה של מטרותיו העסקיות, שמסייעת לקדם את הפעילות השיווקית.
2. אתר חדש ומושלם, כולל כתיבת כל הטקסטים מאפס, איתור תמונות מתאימות וכולי.
3. מצגות מודפסות שניתן להראות ללקוחות פוטנציאלים בפגישות אישיות.
4. פלאיירים חדשים, שחולקו בכל אזור המרכז בכמות של 10,000 יחידות מדי שבוע.
5. מאמרים באתרים מובילים באינטרנט.
6. לוגו חדש ומודרני, התואם את המטרות המעודכנות של העסק.
7. ניוזלטר שבועי חדש, שמטפל ביחסי הציבור של העסק.
8. קידום בגוגל (שלא בוצע קודם כמעט כלל).
9. יצירת עניין בעיתונות הרלוונטית.
בנוסף, מנהלת השיווק החיצונית משתתפת בישיבות ועוזרת להגדיר קמפיינים פנים-ארגוניים שונים כדי להשיג הסכמה של כל הנוגעים בדבר.
החל מתחילת הקמפיין השיווקי עלו הפניות למידע נוסף ובמקביל גם הסגירות. כעת, הקמפיין מתנהל בפחות שעות ומנהלת השיווק החיצונית מתמקדת בביסוס פעולות שיווק ליצירת מודל יציב ובהעלאת המודעות של הצוות לנהלים עסקיים נכונים, משום שנהלים אלה משפיעים ישירות על תדמית העסק ועל הפוטנציאל השיווקי שלו - אלה נחשבות גם פעולות שיווק.
המטרה העיקרית היא לבסס את האזור כך שניתן יהיה לקחת מנהלת שיווק במשרה חלקית, שתבצע פעולות פשוטות בתחילת הדרך ותקבל הדרכה ממנהלת השיווק החיצונית, עד לנקודה שתוכל לבצע את הרוב בכוחות עצמה ולנהל את האזור ביעילות.
אם נחזור לשאלה בכותרת המאמר - "האם ניתן לוותר על השיווק?" - אפשר לראות בבירור שהתשובה היא "לא" נחרץ. ולא רק זאת, אם אין מחלקת שיווק יעילה ונמרצת, מומלץ לקבל את השירות מספק חיצוני ולהתחיל לשווק במלוא המרץ. ההכנסות יטפלו בכל מצוקה תקציבית שאולי קיימת ברגעים אלה ממש.