שורה ארוכה ומגוון רחב של סוגי תלונות נגד חברות ונהגי אוטובוס בתחבורה הציבורית מושמעות ומועלות באופן תדיר שוב ושוב על-ידי ציבור הנוסעים וגם בתקשורת: אי-הגעה בזמנים, צפיפות באוטובוסים, יחס לא אדיב של הנהג לנוסעים, ועוד כהנה וכהנה תלונות. נושא שלא מועלה כמעט לגמרי ושכמעט לא מדברים עליו, עד כי עלולים אנו לחשוב שהתופעה לא קיימת כלל, הוא נושא גניבת כספים מנוסעים על-ידי נהגי אוטובוס, ובעיקר מתבצע הדבר על-ידי כך שהנהג מנצל חוסר ערנות של הנוסע ומחזיר לו עודף פחות ממה שמגיע לו ואת ההפרש בין החזר העודף למחיר הכרטיס הוא משלשל לכיסו. מדובר בגניבה לכל דבר. ייתכנו אף מקרים של החזרת עודף מצד הנהג בכסף מזויף ועוד.
הרי סיפור שימחיש את הנושא וששמעתי ממכרה בשם נ', שאין לי ספק ביושרה ובאמינותה. מספרת נ': "עליתי לאוטובוס מהצפון לתל אביב לנסיעה שמחירה לשני כיוונים הוא 53.60 שקלים. נתתי לנהג 200 שקלים, ספרתי את העודף, הוא החזיר לי עודף בסך 43.60 שקלים כאילו נתתי לו 100 שקלים בלבד, והתקדמתי לתוך האוטובוס שני מטר קדימה, ממש רציתי לבחון את הנהג. נורא סיקרן אותי אם יקרא לי וייתן לי את מאה השקלים שמגיע לי. הוא הסתכל עלי במראת האוטובוס, ראיתי שהוא מתמקד ומנסה לבחון את תגובתי. כעבור 5 דקות ניגשתי אליו ואמרתי לו, נתתי לך 200 שקלים, מגיע לי עודף עוד מאה שקלים. הא כן, את צודקת, אמר ללא היסוס, וללא ויכוח החזיר לי מיידית 100 שקלים. הבנתי שהוא ניסה לגנוב ממני 100 שקלים, אחרת היה מתווכח".
סבירות גבוהה שנהגי אוטובוס גונבים מנוסעים
קשה לאמוד את היקף התופעה. אני מניח שרוב נהגי האוטובוסים בתחבורה הציבורית הם בסך-הכל נהגים ישרים שלא גונבים מהנוסעים, אבל סביר להניח בהסתברות די גבוהה עד קרוב לוודאית, שמתוך מאות ואלפי נהגי אוטובוס בתחבורה הציבורית, יש פה ושם נהגים לא ישרים וחמדנים הגונבים כספים מהנוסעים ומשלשלים לכיסם. הדבר מתבטא בעיקר בהחזרת עודף מופחת ממה שמגיע לנוסע או במתן עודף מזויף ושיטות רמייה אחרות.
קל יחסית לנהגי אוטובוס לגנוב מהנוסעים, שכן רבים מהנוסעים באוטובוסים בתחבורה הציבורית הם אנשים מבוגרים, ראייתם כבר לא מהמשובחות וגם ערנותם לא תמיד חדה וממוקדת. נוסעים רבים הם עולים חדשים או
עובדים זרים שלא תמיד יודעים את השפה ולא תמיד מכירים את הכסף הישראלי. הצפיפות והלחץ, הדוחק והעמידה, ולעיתים מצב האוטובוס החשוך בשעות ערב ולילה, לא תמיד מאפשרים לנוסעים לספור ולבדוק בריכוז ובשקט את העודף הקטן. נוסעים רבים, ובמיוחד צעירים, אצים-רצים, נחפזים וממוקדי מטרה לתפוס מקום ישיבה באוטובוס ולא תמיד יש להם סבלנות לבדוק את העודף ובמיוחד את העודף, הם סומכים על יושרו של נהג האוטובוס.
הנהג עצמו די "מבוטח" בעניין. במקרה שהנוסע מבחין כי קיבל עודף מופחת, יכול לטעון הנהג כי מדובר בטעות
בתום לב. לך תוכיח. מעניין לדעת כמה תלונות הוגשו בשנים האחרונות נגד נהגי אוטובוס שנמצאו גונבים מנוסעים, אם בכלל.
האם עוברים הנהגים מבחני יושר ואמינות קפדניים?
אולי הציבור אינו יודע, אבל מדי שנה מתגלים ונחשפים באמצעות בקרה ופיקוח מצד חברות התחבורה הציבורית, מספר נהגי אוטובוס בתחבורה הציבורית שמעלו או חשודים במעילה בכספי החברה בה הם מועסקים, או שהם חשודים באי-סדרים כספיים למיניהם תוך כדי עבודתם כנהגי אוטובוס בכספי החברה בה הם מועסקים. לחברות האוטובוסים, אם אני מבין נכון, אין לרוב עניין בחשיפת המעילות לציבור הרחב. כמובן שגם הנהגים עצמם החשודים במעילה או באי-סדרים כספיים, אינם מעוניינים שקלונם ייחשף ברבים. במקרים רבים "נסגרים" הדברים בתוך החברה ולא מגיעים לידיעת הציבור.
סביר להניח, כי אם ישנם נהגי אוטובוסים המועלים בכספי החברה בה הם מועסקים, אזי קיימים גם לפחות מספר מקרים שנהגים גונבים גם מכספי הנוסעים. האם מפעילים
משרד התחבורה וחברות האוטובוסים אמצעי בקרה ופיקוח, כולל אמצעים סמויים, למניעת גניבות של נהגים מנוסעים? אני מקווה שאכן כך עושים. בכל מקרה, ראוי שמשרד התחבורה וחברות האוטובוסים בתחבורה הציבורית יפרסמו את מספר המקרים בהם הוגשו תלונות נגד נהגים על גניבה מנוסעים. כדאי להזהיר את הנוסעים ולבקש מהם לבדוק ולספור את העודף ולא לסמוך באופן אוטומטי על הנהגים. אגב, האם הנהגים עוברים לפני קבלתם לעבודה בחברות האוטובוסים מבחני יושר ואמינות קפדניים ויסודיים?