X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ביקורת מוגבלת שנמנע ממנה להציף ליקויים בעת התהוותם אינה יכולה להיות אפקטיבית. מבקר מדינה הגם שנדרש ממנו, מתוקף מעמדו כקבוע בחוק, לגזור על עצמו איפוק אינו היסטוריון העורך מחקר אקדמי
▪  ▪  ▪
שפירא. עומס ביורוקרטי [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

ב-8.5.2017 הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק מבקר המדינה (תיקון - דיווח על תיקון ליקויים), התשע"ז-2017 של ח"כ בצלאל סמוטריץ' המנסה להגביל את סמכותו של מבקר המדינה להתערב, כלשון ההצעה, בביצוע. ההצעה קובעת כי "המבקר לא יתערב בהליך קבלת ההחלטות של גוף מבוקר, תוך כדי התהוותן, ולא ייתן הוראות לגוף כאמור לעשות פעולה מסוימת או להימנע מלעשות פעולה כאמור".
על-פי דברי ההסבר לחוק התערבות המבקר בתהליכי קבלת ההחלטות עלולה לפגוע ביכולת המבקר לבקר באורח אוביקטיבי והוא מטיל עומס ביורוקרטי כיוון שבמרחב פועלים גם "גופי בקרה אחרים כדוגמת היועץ המשפטי לממשלה".
לכאורה הצעת חוק זו באה למנוע פגיעה באי תלות הביקורת ולהימנע ממיותרות שלילית (negative redundancy) של "גופי בקרה", אך בפועל תכלית הצעה זו הינה למנוע את הפיכתו של מוסד מבקר המדינה "לשחקן מהשחקנים על המגרש" ולהקטין עקב כך את כוחו.
ביקורת מוגבלת שנמנע ממנה להציף ליקויים בעת התהוותם אינה יכולה להיות אפקטיבית. מבקר מדינה הגם שנדרש ממנו, מתוקף מעמדו כקבוע בחוק, לגזור על עצמו איפוק אינו היסטוריון העורך מחקר אקדמי (פוסט מורטם), אלא הוא גוף שנועד לסייע לרשות המבצעת על-ידי מתן משוב על מעשיה, וככזה עליו להיות חופשי להביע את עמדתו. אשר על כן גם אין מקום לקבוע, כפי שהצעת החוק מציעה, פורמט דווקני לדיווח על תיקון ליקויים.
ניתן להניח, לאור ההשלכה שיש לכך על הדמוקרטיה, שהצעת חוק מרחיקת לכת זו לא תקודם. ברם, אין בכך כדי להפחית ממשמעות הדבר לתקינות השלטונית, והרי יוזמה זו מצביעה על המתח שבו שרוי שומר הסף החשוב ביותר של המדינה. מבקר המדינה, חייב להמשיך ולשמור על מעמדו הציבורי תוך איפוק מקצועי מחד-גיסא, ועמידה איתנה על חובתו להציף כשלים בעבודת הרשות המבצעת, מאידך. יש לקוות שלא יהיו כאלה שיראו בהצעת חוק זו משום הוצאת כרטיס "צהוב" למוסד המבקר.

מספר פנימי: 20109531/הכנסת העשרים/יוזם: חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'/
פ/4167/20
הצעת חוק מבקר המדינה (תיקון - דיווח על תיקון ליקויים), התשע"ז-2017
תיקון סעיף 10 1. בחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב]1 (להלן - החוק העיקרי), בסעיף 10 -
(1) בסעיף קטן (א), פסקה (3) - תימחק;
(2) אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:
"(ג) המבקר לא יתערב בהליך קבלת ההחלטות של גוף מבוקר, תוך כדי התהוותן, ולא ייתן הוראות לגוף כאמור לעשות פעולה מסוימת או להימנע מלעשות פעולה כאמור.
(ד) המבקר לא ייתן לגוף מבוקר המלצה לתיקון ליקויים ולמניעתם אלא בדין וחשבון שנתן לפי סעיפים 15 ו-20."
תיקון סעיף
21
ב 2. בסעיף 21ב לחוק העיקרי -
(1) בסעיף קטן (א) -
(א) במקום "שדווחו לו, ואם הגוף" יבוא "שדווחו לו; לעניין גוף";
(ב) המילה "גם" - תימחק;
(ג) אחרי "ראש הממשלה;" יבוא "לעניין גוף מבוקר לפי סעיף 9(4), ידווח ראש הגוף המבוקר כאמור לשר הפנים;"
(2) סעיף קטן (ג) - בטל;
(3) במקום סעיף קטן (ד) יבוא:
"(ד) ראש הממשלה רשאי, באישור הוועדה, לקבוע מתכונת לדיווח על הטיפול בליקויים לפי סעיף קטן (ב), ולעניין הגופים המבוקרים לפי סעיף 9(1), (2) ו-(4), לקבוע מתכונת לדיווח על תיקון ליקויים כאמור בסעיף קטן (א), לרבות הפרטים שיכללו בו; מבקר המדינה רשאי, באישור הוועדה, לקבוע מתכונת לדיווח על הטיפול בליקויים, לעניין הגופים המבוקרים לפי סעיף 9(3), ו- (5) עד (10), כאמור בסעיף קטן (א), לרבות הפרטים שייכללו בו."
(4) אחרי סעיף קטן (ד) יבוא:
"(ה) ראש הממשלה רשאי, באישור הוועדה, לקבוע מתכונת דיווח על תיקון ליקויים לפי סעיף קטן (א), לרבות הפרטים שייכללו בו".

דברי הסבר
האופי המיוחד הזה של מוסד ביקורת המדינה גם מכתיב את מעמדו של המבקר כשחקן חיצוני ובלתי תלוי
▪  ▪  ▪

מוסד ביקורת המדינה הוא מוסד חשוב מאוד שאמור לסייע לממשלה וליתר הרשויות הציבוריות לשרת את אזרחי המדינה בצורה טובה ויעילה. ככזה, הוא מצטרף לשורה של גופי בקרה וביקורת שאמורים לוודא פעילות תקינה, יעילה וחוקית של רשויות השלטון.
מבקר המדינה מובחן משאר הגופים בכך שהוא אינו שחקן פעיל על מגרש הרשות המבצעת. הוא אינו נוטל חלק פעיל במערך קבלת ההחלטות וכתוצאה מכך הוא אינו מעורב לא טכנית וגם לא מהותית בתהליכים שאותם הוא נדרש לבקר. באופן מובנה הביקורת שלו היא ביקורת חיצונית ומאוחרת, שלא מתערבת בתהליכי העבודה תוך כדי התהוותם. העמדה החיצונית והבלתי תלויה הזו היא 'הערך המוסף' של מבקר המדינה על פני שאר גורמי הבקרה ברשות המבצעת והיא שאמורה לאפשר לו פרספקטיבה שונה מזו של שאר גופי הבקרה ושומרי הסף, פרספקטיבה משוחררת מאילוצי תקציב ומאילוצים ושיקולים נוספים שכובלים את מי שמשתתף כשחקן פעיל בתהליך. הפרספקטיבה הזו מאפשרת לו לראות ולהצביע על ליקויים שמי שנמצא בתוך המערכת אינו יכול לראות.
האופי המיוחד הזה של מוסד ביקורת המדינה גם מכתיב את מעמדו של המבקר כשחקן חיצוני ובלתי תלוי. הוא לא כפוף לאף שר משרי הממשלה, הוא אינו נתון לביקורת בעצמו, וגם התקציב שלו מאושר בהליך מיוחד ולא במסגרת הדיונים על תקציב המדינה.
התערבות המבקר בתהליכי קבלת ההחלטות תוך כדי התהוותן והפיכתו לשחקן מהשחקנים על המגרש, בין אם בטרם או תוך כדי עבודתו על הכנת דוח הביקורת ובין אם לאחר מעשה במעורבות פעילה מול הגופים המבוקרים בתהליכי הטיפול שלהם בליקויים שעליהם הצביעה הביקורת, עלולה לפגוע ביכולת לערוך את הביקורת מאותה פרספקטיבה חיצונית ייחודית, ואף תטיל עומס ביורוקרטי נוסף על הגופים המבוקרים, תדרוש השקעת משאבים גדולה מצדם ותייצר כפל בקרה מול גופי בקרה אחרים כדוגמת היועץ המשפטי לממשלה וכדומה.
לפיכך, מוצע לקבוע כי מבקר המדינה לא יתערב בתהליכי קבלת ההחלטות של גוף מבוקר תוך כדי התהוותם ולא יעניק הוראות לגוף מבוקר לעשות או להימנע מלעשות פעולה כלשהי.
עוד מוצע לקבוע כי המעקב אחר הטיפול של הגופים המבוקרים בליקויים שעליהם הצביע המבקר יהיה באחריותו של הגורם המוסמך - ראש הממשלה בהתייחס למשרדי הממשלה, ושר הפנים בהתייחס לרשויות המקומיות. שאר הגופים המבוקרים ימשיכו להעביר את הדוח למבקר המדינה.
נוסף על כך, ובכדי להבהיר כי תפקידו של מבקר המדינה הוא לבחון את תקינות תהליכי העבודה של הגופים המבוקרים ולא את שיקול הדעת שלהם, מוצע כי בסעיף 10(א) לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב], המגדיר את תפקידי המבקר, תימחק פסקה (3) המאפשרת למבקר לפתוח בבדיקה "בכל ענין אחר שיראה צורך בו".
הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים
והונחה על שולחן הכנסת ביום
י"ב באייר התשע"ז - 8.5.17

הכותב הינו בעלים של משרד לעריכת דין העוסק במשפט מנהלי ובביקורת והוא יו"ר ועדת ציות, אכיפה מנהלית וביקורת בלשכת עורכי הדין.
תאריך:  16/05/2017   |   עודכן:  16/05/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ניסיון לעצור את האקטיביזם הביקורתי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
אין יד מכוונת בסיוע לניצולים ורבים מהם מתקשים למצות את זכויותיהם    משרד הרווחה אינו מנצל עשרות מיליוני שקלים בשנה    ניצולים רבים נאלצים להסתגל לחיי צנע
עידן יוסף
ייחודו של הדוח, שתוזמן ימים ספורים לפני יום הזיכרון לשואה, בכך שהוא בוחן את הסיוע מזווית הראייה של הניצולים עצמם
איתמר לוין
האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת ת"א ואוניברסיטת בן-גוריון הגיבו ביד רכה על הטרדות מיניות ומעשי מרמה    מתריע: תעשיה של מכירת עבודות פורחת באינטרנט
איתמר לוין
הרוב המכריע של התלונות נגנזות לאחר בדיקה ראשונית ואינן מועברות למסלול המשמעתי    לפני שנתיים שירתו 132 שוטרים שהורשעו בדין פלילי    נתוני מח"ש מייפים את המציאות לגבי טיפולה בתלונות
איתמר לוין
שפירא: הרפורמה בשירות המדינה רשמה הישגים משמעותיים מאז שנת 2011, אך חסמים בתוך נציבות שירות המדינה ומחוצה לו מסכנים את השלמתה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il