X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הניסיון של איתן כבל ופואד בן-אליעזר למשוך בכוח את יחימוביץ' לקואליציה הוא ניסיון של למחוק באחת את תוצאות הבחירות. שלי יחימוביץ' דוגלת במדיניות כלכלית שהיא רחוקה מרק מזרח ממערב מזו של נתניהו. מה לה ולממשלה בראשות נתניהו-לפיד? העם אמר את דברו והעניק לשיטה הכלכלית הקפיטליסטית מנדט ברור לשלוט
▪  ▪  ▪
נתניהו ולפיד מחזיקים באותה אידיאולוגיה כלכלית [צילום: פלאש 90]

האמת היא שנמאס כבר לדון בבחירות ותוצאותיהן. כל תילי התילים של פרשנויות מתבססים על הערכות בלתי מבוססות. לדאבון הלב, עיתונאים רבים נופלים אל תוך רשתם של הפוליטיקאים העוסקים בספינים, קידומם האישי, הדלפות מכוונות, וכד'. חבל לכלות זמן ומקום כדי לנסות ולנחש את תוצאות המשא-ומתן הקואליציוני. כל האפשרויות פתוחות וכל פתרון, אפילו ההזוי ביותר, יכול להתברר כמציאותי מאוד.
אחת הנקודות המטרידות המועלית על-ידי פוליטיקאים מסוימים כל אימת שנושא הקואליציה עולה לדיון היא שלילת הישיבה באופוזיציה. ה"עונש" הזה של ישיבה באופוזיציה מתקבל על-ידי פוליטיקאים כאילו המדובר בעונש מוות או שמא בהגליה ועבודות פרך. זו תפיסה מסוכנת העמדת בסתירה מוחלטת לתפיסה הדמוקרטית. השימוש ברטוריקה מרגיעה או מאימת כדי לאחד את השורות ולכונן "ממשלה רחבה" הוא שימוש ציני. לכל בר-דעת ברור שהצעות אלה אינן באות בתום לב אלא הכוונה היא אחת: לאפשר לראש הממשלה ולשרים לשכון לבטח במשרדיהם מבלי המנגנוני הביקורת והפיקוח הממוסדים או החוץ ממסדיים יוכלו אפילו לתת מכה קטנה ב"כנף". זו לא דמוקרטיה תקינה. בדמוקרטיה תקינה ישנה קואליציה וישנה אופוזיציה. לשתי הישויות הללו ישנו תפקיד מכריע במשטר דמוקרטי. מי שרואה באופוזיציה עונש איננו אלא בור ועם הארץ, במקרה הטוב, או שרלטן פוליטי המבקש לעצמו מנעמי שלטון למיניהם, במקרה הגרוע. הנטייה הטבעית שלי לקבל בחשדנות את האפשרות הראשונה.
אם נתייחס אל תוצאות הבחירות האחרונות ניתן בנקל לבסס את טיעונינו שישיבה באופוזיציה אינה עונש. לכאורה, "טובת המדינה" מחייבת את כל הכוחות הפוליטיים הציוניים ליטול חלק בקואליציה. הבעיה הקטנה היא שהמפלגות השונות שהתמודדו בבחירות ניסו לחדד את ייחודיותן ואף לטעון לשלילת מדיניותן של המפלגות היריבות. אז נכון שמערכת הבחירות הסתיימה והמציאות עולה על כל דמיון אך אסור לשכוח שחילוקי הדעות המאוד עמוקים בין המפלגות השונות נותרו כשהיו. אז מדוע יש צורך ליצור קואליציה של מפלגות חלוקות ביניהן כמעט על כל נושא? לא ברור.
הניסיון של איתן כבל ופואד בן-אליעזר למשוך בכוח את יחימוביץ' לקואליציה הוא ניסיון של למחוק באחת את תוצאות הבחירות. שלי יחימוביץ' דוגלת במדיניות כלכלית שהיא רחוקה מרק מזרח ממערב מזו של נתניהו. מה לה ולממשלה בראשות נתניהו-לפיד? העם אמר את דברו והעניק לשיטה הכלכלית הקפיטליסטית מנדט ברור לשלוט. נתניהו ולפיד מחזיקים באותה אידיאולוגיה כלכלית. אז מה יועילו מר כבל ומר פואד בממשלה מסוג זה? האמירה שמבפנים ניתן להשפיע היא עבודה בעיניים. כבל מחפש את ראשות מפלגת העבודה ופואד מחפש כיסא טוב בממשלה, אולי שר ביטחון, כדי לסיים את תרומתו לפוליטיקה כשהוא בשיאו. זה לא רציני ולא ענייני.
ציפי לבני טענה שנתניהו מסוכן למדינת ישראל. מדיניותו כלפי הפלשתינים והאמריקנים, אליבא דה לבני, היא מדיניות מסוכנת. אז מה היא תעשה בתוך קואליציה כה מסוכנת?
ראש הממשלה זכאי להקים את ממשלתו החדשה כראות עיניו. העם הצביע, לכן יש לכבד את הכרעתו. אדרבא: יתכבדו ראש הממשלה ומר לפיד לכונן ממשלה בדמותם ובצילם. על מפלגת העבודה ו"התנועה" להתכבד לשבת באופוזיציה ולהוכיח שלאלה אשר הצביעו עבורן יש נציגות לוחמת בכנסת. נתניהו באופוזיציה ניהל מלחמת חורמה בממשלה כיאה לאופוזיציונר. מדוע לא יעשו כך לבני ויחימוביץ'?
כניסה לממשלת נתניהו היא מבחינת מתן הכשר להתנהלותו של ראש הממשלה ושל ממשלתו בתחומי הכלכלה ומדיניות החוץ. יש לראש הממשלה מספיק אנשים טובים כדי למנותם לשרים בממשלתו. הוא גם יכול להביא את כחלון שפרש מן החיים הפוליטיים אך נותר נאמן לליכוד. כמוהו ישנם עוד רבים, ואם לא, ישנם אחרים.

ההכותב וא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי
תאריך:  30/01/2013   |   עודכן:  30/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דמוקרטיה חדשה בישראל
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
נתניהו ולפיד? נראה לך? ל"ת
ה.א  |  30/01/13 17:51
2
דוקטור דוקטור
אורי פ  |  31/01/13 17:32
 
- אוי לתובנותך
קסטרו   |  31/01/13 19:22
3
השפעת מפלגות מצטרפות
משה ש.  |  2/02/13 14:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2013
מנחם רהט
שבוע מהבחירות: מה אפשר וצריך להסיק מממצאי יום הבוחר 2013?
אורן קאשי
אצלנו נהוג לזרוק את מי שלא הצליח, לערוף ראשים, אבל דווקא נתניהו, שתיכנת את עצמו כבר ב-1983 לכבוש את היעד, הוא המתאים ביותר להמציא גרסת תוכנה חדשה בשילוב כוחות חדשים וישנים - נוכח תוצאות הבחירות
אפרים הלפרין
מפלגת יש עתיד עוד לא חיממה את המושבים של הוולוו וכבר הרב "טירון" שלה "הפגיז": שרים ע"פ מפתח הח"כים, לא חשובים הכישורים והניסיון; שרים ע"פ המפתח של הבנדיטים (או... פס מנדטים)
אריאל קלנר
לו היה הליכוד משקיע את האנרגיה שהשקיע, ב"חשיפת" הרשימה של לפיד, המכילה אנשי מרצ לא מעטים, ובציטוטים שמאלניים קיצוניים של לפיד עצמו. לו לפחות היה תוקף את בנט ולפיד במקביל, היה מעלה את כמות המנדטים שלו ושל גוש הימין בכלל ולא מאבד אותם לשמאל
בן ציון ישורון
שנאת החרדים עולה על כל ניתוח אקדמי    מדוע הפכה שנאת שלי יחימוביץ' לטרנד?    צה"ל באמת ערוך לגיוס חרדים לצבא?    מה מקורה של הטענה שמפמפמים בתקשורת כי ההצבעה בבחירות הייתה אנטי נתניהו?
רשימות נוספות
שטייניץ: לפיד ובנט תומכים בכלכלה רציונלית  /  עופר וולפסון
"קולות החיילים צבטו את שס"  /  עידן יוסף
הרב אמנון יצחק שובר שתיקה  /  עידן יוסף
לרב פירון יש עתיד  /  מיכאל טוכפלד
לעשות כרצון איש ואיש  /  יוסף דיין
זהירות, פרס  /  ד"ר רון בריימן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il