X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שר חינוך, נפתלי בנט, יקרא בלהט רב את פרשת "ניצבים" בבית הכנסת, אך כ-15,000 עובדי מערכת החינוך שבאחריותו הם מורי קבלן ועמותות לא יחושו את עקרון הערבות ההדדית של פרשת "ניצבים" כשבחודש תשרי, חודש החגים, משכורתם מקוצצת באופן המבייש ביותר
▪  ▪  ▪
ערבות הדדית [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

בפרשת השבוע, שבאה אחריה, פרשת "ניצבים", המתחילה בספר דברים כ"ט 9, הברית נאמרת בלשון רבים. זו ברית לכלל עם ישראל. זו ברית שבמרכזה ניצב הערך הסגולי של חברה - הערבות ההדדית, הערבות החברתית. מכאן האמירה הנחרצת "אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְכֶם", כולנו ממונים וכולנו אחראים זה לזה.
מצער, שאנחנו חיים בתקופה, שערבות הדדית אותה ערבות חברתית של המדינה כלפי אזרחיה. המדינה עוברת היום תהליכי הפרטה ברוטאליים, תהליכי ההפרטה המרוקנים מכל תוכן את ערכי הערבות ההדדית של פרשת "ניצבים". כשפועל ברמת חובב בנגב ופועל במפעל "מגדרה" בקריית שמונה מועמדים לפיטורים, ובמקומם ישולבו עובדי קבלן ללא תנאים סוציאליים, הרי בזאת אנחנו בזים לערכי פרשת "ניצבים". כששלושים פועלים קיפחו חייהם על פגומי הבניין בשמונת החודשים האחרונים ואין מי שנוטל אחריות, נפגמו הערכים הסגוליים הנובעים ממשמעות הביטוי "אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְכֶם".
המילה "כֻּלְכֶם" מחייבת את כולנו לעקרון חברתי של ערבות הדדית - מ"גֵּרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ, חוֹטֵב עֵצֶיךָ עַד שׁוֹאֵב מֵימֶךָ" (דברים כ"ט 10). התקופה האחרונה מורה על מגמות מסוכנות במציאות חיינו, בה מרחפת תחושת היעדרות של מחויבות לערכי ערבות הדדית. העדרה של ערבות חברתית היא מנת חלקם של מאות משפחות עובדים, שערב החג הם ניצבים אל מול מכתבי פיטורים.
באלו הימים אנו מוחקים ממעמד הניצבים את חוטבי העצים ושואבי המים שבחודש החגים לא יקבלו משכורת, כי הם עובדי חברות קבלן ושכרם הוא שכר שעתי.
שר חינוך, נפתלי בנט, יקרא בלהט רב את פרשת "ניצבים" בבית הכנסת, אך כ-15,000 עובדי מערכת החינוך שבאחריותו הם מורי קבלן ועמותות לא יחושו את עקרון הערבות ההדדית של פרשת "ניצבים" כשבחודש תשרי, חודש החגים, משכורתם מקוצצת באופן המבייש ביותר.
המילה "כֻּלְכֶם" מורה, שחובת האחריות והערבות מוטלת על כולנו. כולנו ערבים למציאות העגומה, שהשליכה מבתיהם עשרות משפחות מתחילת השנה, כי לא עמדו בהתחייבויות לבנק משכנתאות, והם ניצבים אל מחוץ למחנה, מחוץ לבתיהם שרכשו בעמל רב. להם לא נעשתה תספורת.
כולנו היינו אחראים לכך, שבשנה שחלפה מאות עובדי עיתון מעריב שפוטרו, לא כולם זכו לקבל פיצויים מלאים, כי התמוטט מגדל בבל של הון מסוחרר, כתוצאה מסתירות מבניות בשיטה כלכלית, שלא מנענו את קיומה, וגם סרחה בכך שלא הופרשו במהלך השנים כספים כחוק לקרן פיצויים ולקרן פנסיה.
כולנו אחראים, שההון האנושי היקר של מאתים וחמישים בתי אב בקריית שמונה לא יתמודד לבדו עם איום הפיטורים, המתדפק על שערי המפעל, לו היו מסורים. כולנו אחראים, שנתנו להון להכתיב איך יתנהלו חיינו החברתיים והכלכליים בידיעה, שהוא בנוי על כרעי סתירות מבניות של שיטה, המעדיפה הון על פניו של הון אנושי עובד וחי מיגיע כפיו. לא עמדנו במבחן האחריות של סולידאריות במאבק נמרץ ותקיף, שימנע אפשרות של פגיעה קשה ובלתי מוצדקת בהון האנושי של החברה.
בפרשת "ניצבים" האדם הוא קברניט של חייו, אדון לגורלו, מכריע הכרעות מרכזיות ונושא באחריות להן. האדם עומד כל יום בפני בחירה - הוא מיועד לחופש הבחירה.
בפרשת "ניצבים " האדם נדרש להכרעה בין הטוב ובין הרע. הכרעה שלי לצד הטוב מעוגנת בדברי הנביא מיכה בפרק ו' פסוק 8: "הַגִּיד לְךָ אָדָם מַה טוֹב, וּמַה ה' דּוֹרֵש מִמְּךָ, כִּי אִם עֲשׁוֹת מִשְׁפָּט, אַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנַע לֶכֶת...".
אינני נדרש לריטואל של צום, מזבחות ועינויי הגוף. אני נדרש רק למעשה חברתי טוב של משפט, אהבת חסד וצניעות. אני מאחל לעצמי, שיעמדו לי הכוחות להיות ניצב גם בשנת תשע"ט בין נאבקים ליישומם של שלושת תמרורי הדרך שהציב הנביא מיכה.

תאריך:  09/09/2018   |   עודכן:  09/09/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קריאה לערבות חברתית
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
20.000 מורי קבלן ולא 15.000
מריאנה   |  9/09/18 09:01
2
אם מדברים על בריתות...
ה.א  |  9/09/18 10:39
 
- תגובות "אמוניות" מוזרות
איצי  |  10/09/18 08:41
 
- אין לי דבר נגד ערבות הדדית
ה.א  |  10/09/18 18:37
 
- המגיב א.ה עושה צחוק מעצמו
עושה צחוק מעצמו  |  11/09/18 09:51
 
- אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם....
ה.א  |  11/09/18 23:13
3
טוב עובד קבלן מחבר הסתדרות
ב .ל  |  9/09/18 12:43
 
- עדיף מורה קבלן
אני מגיב ב.ל   |  11/09/18 10:37
 
- מורים לילדי עובדים אשכנזים
ב.ל  |  11/09/18 23:02
4
שתהיה לנו שנה טובה ל"ת
שנה טובה  |  10/09/18 08:22
5
שתהיה שנה טובה לכולנו ל"ת
שתהיה שנה טובה   |  10/09/18 16:52
6
אש ירדה מהשמים ושרפה שמורת טבע
ב .ל  |  11/09/18 16:22
 
- ב.ל ועמיתיו
ב.ל ועמיתיו.  |  11/09/18 18:12
7
עדיפויות בחינוך
רק עובד קבלן   |  11/09/18 20:04
8
שורפים שמורות טבע בגלל אקיבוש
ב,ל  |  11/09/18 22:50
9
קריאה יפה בפרשת השבוע
נמרוד..  |  12/09/18 08:49
10
למ שמעסיק עובדי קבלן ל"ת
אין ערך לצום  |  13/09/18 08:52
 
- השמאל ההזוי מעדיף מובטלים
ה.א  |  13/09/18 21:38
11
שתהיה לנו שנה טובה ל"ת
ידידיה  |  14/09/18 10:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלברט שבות
נוצר מצב אבסורדי בו הרשות השופטת משתמשת אד הוק בתפקיד הפיקוח שהוטל עליה בשביל להתוות מדיניות ממשלתית ברורה, בתואנה כי היא עושה זאת מתוקף תפקידה ולא כן הדבר: העם דרך נציגיו הוא זה שקובע את המדיניות ואין מדיניות קיצונית ומדיניות מקובלת; אין חיה כזו
יוני בן-מנחם
מבוי סתום בדיונים בקהיר על הסכמי הרגיעה בין חמאס וישראל והפיוס הפנים פלשתיני הביא לחידוש מעשי האלימות על גבול הרצועה    לפי גורמים פלשתינים בכירים, מחמוד עבאס טירפד את הסכם הרגיעה והוא מעוניין בהסלמה בשטח על-רקע הסנקציות החדשות של הנשיא טראמפ
נסים ישעיהו
השאלה היא מה אנחנו מגדירים כחיים ומהו היפך החיים. מבחינת הגוף הפרטי זה ברור, כשהגוף מפסיק לתפקד, ובעיקר מפסיק לנשום, הוא אינו חי, אבל מבחינה רוחנית זה קצת יותר מורכב
עמי דור-און
העיר שאינה הולכת לישון הופכת לפקק אחד גדול. היא אולי תהיה עיר בנויה לתפארת אבל להולכי רגל בלבד. זו תהיה עיר שהתנועה בה תוכל אולי להתבצע רק באמצעות רחפנים. את המכוניות המהודרות אפשר יהיה להשאיר בחניונים רחוקים ויקרים
יוני בן-מנחם
מחמוד עבאס גילה בפני פעילי "שלום עכשיו" את אחד המרכיבים המרכזיים של "עסקת המאה" של טראמפ בניסיון ליצור התנגדות פלשתינית-ערבית לתוכנית האמריקנית    יו"ר הרש"פ הצליח ליצור רעש תקשורתי אך הנשיא טראמפ שועט קדימה ונוקט צעדים מעשיים למימוש תוכניתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il